Technologia Stop&Start, zastosowana po raz pierwszy w modelu C3, umożliwia wyłączanie silnika po zatrzymaniu samochodu – na przykład na światłach skrzyżowania, czy podczas stania w korku. Dzięki temu auto nie zużywa wówczas paliwa i – co ważne – nie emituje do atmosfery szkodliwych dla środowiska spalin. Zaobserwowano, że zastosowanie tego rozwiązania pozwala zaoszczędzić do 10% zużywanego paliwa. Także emisja dwutlenku węgla do atmosfery spada w podobnym stopniu.
Oczywiście nie ma mowy o manualnym rozruchu – kiedy kierowca samochodu wyposażonego w system Stop&Start zwalnia hamulec – silnik uruchamiany jest automatycznie i można bezzwłocznie kontynuować jazdę.
Wiele osób próbuje krytykować to rozwiązanie. Wiadomo przecież, że silnik najbardziej zużywa się podczas rozruchu. Cóż – to fakt, ale kiedy motor jest ciepły – a to przecież naturalne podczas jazd miejskich, gdzie silnik się szybko rozgrzewa – zużycie elementów mechanicznych silnika jest minimalne.
System Stop&Start trafia właśnie do modelu C2. W początkowej wersji będzie go można zamówić do auta wyposażonego w 90-konny silnik o pojemności 1.4 16v oraz zautomatyzowaną skrzynię biegów SensoDrive.
Wdrożenie do produkcji tego rozwiązania w kolejnym modelu Citroëna wpisuje się doskonale w realizację zaleceń Komisji Europejskiej co do ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery przez samochody osobowe. Efekt cieplarniany spowodowany m.in. przez nadmierną emisję CO2 powoduje liczne anomalie pogodowe, których świadkami stajemy się coraz częściej i w naszym kraju…
KG
Najnowsze komentarze