Wiadomości

Dacia Jogger z nagrodą Best Value Car 2023 w Business Car Awards

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-23
Wiadomości

Kompromitujące błędy na stronie Peugeot w Polsce. Model, który jest ale go nie ma

autor Tomasz Nowicki
2023-09-29
Wiadomości

Tomasz Leki z Leki Transport triumfuje w finale 11. edycji konkursu Optifuel Challenge 2023!

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-23
Wiadomości

Stellantis ma nowego dyrektora zarządzającego obszarzem Bliski Wschód i Afryka

autor Tomasz Nowicki
2023-09-22
Wiadomości

Gdzie produkowane są elektryczne samochody Renault i Stellantis?

autor Tomasz Nowicki
2023-09-23
Wiadomości

Używane Renault Zoe po 10 latach eksploatacji. Czy to w ogóle jeszcze jeździ?

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-24
Wiadomości

Stoffel Vandoorne oficjalnym kierowcą Team Peugeot TotalEnergys na sezon 2024

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-22

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Anonimowo - Kadrowa karuzela w Stellantis wciąż się kręci
  • Jacek T - Trzy miejskie auta Stellantis za nie więcej niż 130 euro miesięcznie
  • Arnold - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Andrzej - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Arek - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Krzysztof Gregorczyk - Ceny paliw – trzy, a nawet cztery warianty możliwych przyczyn obecnej sytuacji
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

C3 i 208 u zbiegu dwóch rzek

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2013-07-24
w Różne
Czas czytania 7 minut
21 1
A A
1

066 zwiedzamy Litwę Citroenem C3 i Peugeotem 208Tam, gdzie Wilia wpada do Niemna, rozlokowało się drugie obecnie co do wielkości miasto Litwy – Kowno. Jeszcze 95 lat temu było to miasto graniczne z polską częścią lewobrzeżną, ale nie to jest przedmiotem naszych rozważań w dniu dzisiejszym. Nas interesuje to, że Kowno było ostatnim punktem naszej podróży po południowej Litwie, po odwiedzeniu którego wróciliśmy do Polski. A na pożegnanie z Trokami pstryknęliśmy ostatnie fotki – pod kienesą karaimską i przy karaimskich domach.

Z Troków do Kowna postanowiliśmy pojechać drogą alternatywną nie korzystając z autostrady łączącej to drugie miasto z litewską stolicą. Uznaliśmy, że tak zobaczymy więcej prawdziwej Litwy i nie pomyliliśmy się – po raz kolejny ukazały się naszym oczom wioski wyglądające, jak żywe skanseny i po raz kolejny przekonaliśmy się, jak malownicze to okolice. A droga ta – oznaczona jako A16 – wiła się między polami i lasami, to wznosiła, to opadała, a do tego była praktycznie pozbawiona fotoradarów. My jednak jechaliśmy spokojnie – nigdzie nam się nie spieszyło, a po drodze postanowiliśmy zajrzeć do spokojnego uzdrowiska Birsztany (Birštonas) 069 zwiedzamy Litwę Citroenem C3 i Peugeotem 208położonego około 40 km na południe od Kowna.

Birsztany okazały się miasteczkiem cichym i spokojnym, idealnym do odbycia kuracji sanatoryjnej. Pospacerowaliśmy tu trochę, przeszliśmy promenadą nad Niemnem, wijącym się tu licznymi meandrami, po czym udaliśmy się do Kowna.

Miasto – jak by nie kombinować – nie zachwyca swoją urodą. Jedynie Starówka może się podobać. Ogromne wrażenie robi największa na Litwie świątynia katolicka – piętnastowieczna bazylika archikatedralna Świętych Apostołów Piotra i Pawła stojąca tuż przy staromiejskim rynku, w centrum którego zlokalizowano ratusz zwany Białym Łabędziem z uwagi na kształt bryły budowli, której historia sięga wieku XVI.

Warto rzucić okiem także na inne budynki sakralne kowieńskiej Starówki, ale nie zapomnijcie zajrzeć do zamku, a w zasadzie jego ruin. Możecie też obejrzeć mieszczące się w nich muzeum, o ile nie pojawicie się tam w poniedziałek – wówczas będzie ono nieczynne, co w dobie kapitalizmu może dziwić. To właśnie niewielkie wzgórze, na którym kiedyś stał ów zamek, opływają wody Wilii i Niemna łączące się po zachodniej stronie warowni.

Jeśli zechcecie zachęcić do odwiedzin Kowna swoje połowice, to wspomnijcie o galerii Akropolis – jest naprawdę imponująca. Nie będę się rozwodził nad obiektem handlowym, ale wspomnę, że na ostatnim piętrze zlokalizowano kręgielnię z dwudziestoma torami, jest też miejsce dla grających w bilard, a całoroczne lodowisko o naprawdę dużych rozmiarach dopełnia całości. Klimatyczne kafejki pozwalają się posilić, a wszystko to zorganizowano w bardzo ciekawych stylach i wystrojach. Koniecznie tam zajrzyjcie!

Z Kowna ruszyliśmy w stronę Polski, ale zatrzymaliśmy się jednym samochodem na Podlasiu. To region, który szczerze pokochałem, dlatego postanowiłem tu zanocować i pojeździć z rodziną po miejscach, które znam, i które lubię. Zapewne jeszcze coś o nich wspomną, a w dzisiejszej relacji napiszę tylko, że pojechaliśmy do Tykocina i pobliskich Kiermusów, a dzień zakończyliśmy w Białymstoku.

Tykocin, to miasteczko niesamowite. Aż roi się w nim od miejsc i obiektów ciekawych, a to przecież ledwo dwa tysiące dusz! Aż dziwne, że mają do dyspozycji duży kościół parafialny, bernardyński zespół klasztorny i na dodatek synagogę ;-) 077 zwiedzamy Litwę Citroenem C3 i Peugeotem 208W tej ostatniej za opłatą (10 zł od osoby dorosłej, 5 zł od dziecka; dostępne są też bilety rodzinne w cenie 20 zł, o ile dzieci nie jest więcej, niż troje) można pochodzić po miejscu, w którym kiedyś modlili się żydzi, a jest to obiekt naprawdę godny odwiedzenia. Moja żona była pod wielkim wrażeniem tej synagogi. Warto przy okazji – bilet obejmuje obie atrakcje – zajrzeć także do domu talmudycznego, czyli małej tykocińskiej synagogi, zlokalizowanej obok tej wielkiej.

Będąc w Tykocinie nie sposób nie przeskoczyć nad Narwią, by po pokonaniu trzech zakrętów pojawić się przed odbudowanym niedawno zamkiem. Kiedy byłem tu poprzednio, prace jeszcze trwały. Teraz w obiekcie mieści się muzeum i restauracja. Zaskoczenie budzi fakt, że nawet w sezonie muzeum otwarte jest tylko przez 6 godzin dziennie – od 11:00 do 17:00. To jakaś paranoja! Zamek datowany jest na wiek XV, ale trzy wieki później spłonął i od tamtej pory popadał w coraz większą ruinę. W drugiej połowie XVIII wieku resztki zamku pochłonęła powódź. Dopiero w latach 60. XX wieku rozpoczęły się pierwsze prace rekonstrukcyjne. Dziś twierdza stoi na nowo i warto ją zobaczyć.

Kiedy bywam w tych okolicach, staram się też zajrzeć do Kiermusów, w których od pięciu lat znajduje się pierwsza prywatna hodowla żubrów i paru gatunków innych zwierząt. Nam udało się spotkać jedynie dwa osiołki i stado owiec, ale obejrzeliśmy też dworek, karczmę i czworaki – ciekawy obiekt hotelowo-restauracyjny, choć ceny tam nie są na każdą kieszeń. Miejsce jest jednak urokliwe, to prawdziwa oaza spokoju i jeśli ktoś chce odpocząć od codziennego gwaru, a stać go na ucieczkę do Kiermusów, to szczerze polecam.

Dziś kończymy już naszą wyprawę, ale odwiedzimy jeszcze parę miejsc na Podlasiu.

A samochody? Spisywały się świetnie! Spadło średnie spalanie – w Citroënie C3 do 6,0 litrów, a w Peugeocie 208 do 5,7 litrów. To bardzo dobrze wyniki, choć uzyskane w dużej mierze z trasy, choć i jazd miejskich i dojazdowych nie brakowało. Niestety dziś wyszły pewne niedoskonałości map w Peugeocie – Białystok jest dość mocno rozkopany, musiałem więc kluczyć, a parę razy nawigacja proponowała mi jazdę pod prąd i to wcale nie z powodu tymczasowego oznakowania ulic stolicy Podlasia. Jechałem więc po swojemu, urządzenie szybko przeliczało trasę i proponowało kolejne rozwiązania, ale ze trzy, może cztery razy, sugerowało niewłaściwą drogę. Dobrze, że szybko szuka nowych tras i nie upiera się przesadnie długo przy swoich wcześniejszych pomysłach.

Citroen
KG

Czytaj nas w Google News:

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Niezwykły Citroen C6 przecięty na pół i wielki 2-osobowy Mercedesa S na wystawie w Paryżu, rok 1928

2023-09-28

Trzy miejskie auta Stellantis za nie więcej niż 130 euro miesięcznie

2023-09-28

Używany samochód segmentu D za 40 tysięcy zł. Przegląd rynku

2023-09-28

Henri Citroën, wnuk założyciela marki, wystąpił w reklamie nowego C3

2023-09-28
Tagi: 208C3CitroenPeugeotPSA
Udostepnij8Tweet5Udostepnij1
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet

    3253 udostępnienia
    Udostepnij 1301 Tweet 813
  • Używany samochód segmentu D za 40 tysięcy zł. Przegląd rynku

    1472 udostępnienia
    Udostepnij 589 Tweet 368
  • Dacia: Silnik benzynowy 1.6 16V MPI K4M. Opinie, naprawy

    1208 udostępnienia
    Udostepnij 483 Tweet 302
  • Nowy Opel Corsa za 63.000 zł. Promocja jakiej jeszcze nie było, samochody dostępne od ręki

    3724 udostępnienia
    Udostepnij 1490 Tweet 931

Testy samochodów

Dacia - testy i opinie

Test: Dacia Lodgy Stepway 1.5 dCi 90 KM – niedoceniana, a interesująca. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-03-30
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 3008 2.0 HDi 150 KM. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Tomasz Nowicki
2016-12-08
Renault

Renault Captur 1.2 TCE 120 KM – samochód za którym ogląda się każdy. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2015-03-07
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 3008 SUV 1.2 PureTech 130 KM EAT8 – moje dwa lata z francuskim SUVem. Opinia czytelnika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-09-05
DS - testy i opinie

Test: DS 3 1.2 PureTech 110 KM – styl, elegancja i wysoka jakość. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-11-12

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Anonimowo - Kadrowa karuzela w Stellantis wciąż się kręci
  • Jacek T - Trzy miejskie auta Stellantis za nie więcej niż 130 euro miesięcznie
  • Arnold - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Andrzej - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Arek - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
  • Krzysztof Gregorczyk - Ceny paliw – trzy, a nawet cztery warianty możliwych przyczyn obecnej sytuacji

Zobacz też

Renault Trucks zwycięża w teście porównawczym niemieckiego przewoźnika

Druk komponentów silnika w technologii 3D

Clio po liftingu na szpiegowskim zdjęciu

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.