Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu, Citroën zaprezentuje model C3. Będzie to pierwszy samochód przeznaczony dla szerokiego grona odbiorców, w którym zainstalowano nowatorski system „Stop & Start”.
C3 wyposażony jest w dwa najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne: zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów SensoDrive i alternator zespolony z rozrusznikiem, sterowany elektronicznie. Poprzez zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o około 10 % w cyklu miejskim model C3 Stop & Start może przyczynić się do podniesienia jakości życia w mieście. Innowacyjność tego sytemu polega na możliwości automatycznego unieruchomienia silnika tuż przed i podczas zatrzymania samochodu (np. na światłach, w korkach). Po zwolnieniu pedału hamulca, gdy kierowca rozpoczyna dalszą jazdę, silnik włącza się samoczynnie.
Wyposażenie modelu C3 w system „Stop & Start”, w silnik 1.4i 16V 90KM oraz w zautomatyzowaną skrzynię biegów SensoDrive, sprawia, że gama modeli C3 staje się bardziej dynamiczna. Obie technologie wzajemnie się uzupełniają, doskonale wpisując się w strategię Marki w dziedzinie nowatorskich rozwiązań i ochrony środowiska.
Skrzynia biegów SensoDrive w modelach C2, C3 i C3 Pluriel stanowi integralną część tej strategii. Citroën przedstawia tym samym najbardziej kompletną na rynku ofertę samochodów wyposażonych w zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów. Elektroniczne sterowanie przełożeniami i sprzęgłem zapewnia niższy poziom zużycia paliwa niż tradycyjne skrzynie mechaniczne lub automatyczne. Zautomatyzowana skrzynia biegów pozwala uzyskać oszczędność paliwa na poziomie 8% w cyklu miejskim i 4% w cyklu mieszanym.

Wraz z modelem C3 Stop & Start, Citroën wkracza w nowy etap rozwoju, oferując nowe rozwiązania technologiczne w dziedzinie akustyki i tłumienia drgań.
Przy zastosowaniu systemu „Stop & Start” oszczędność zużycia paliwa i ograniczenie emisji CO2 sięga pozimu 10 % w cyklu miejskim i 6 % w cyklu mieszanym.
Na zewnątrz C3 „Stop & Start” wyróżnia się przednimi i tylnymi zderzakami oraz bocznymi listwami w kolorze nadwozia, klamkami i zewnętrznym obramowaniem tablicy rejestracyjnej pomalowanymi w kolorze szarego aluminium, a także piętnastocalowymi obręczami i charakterystycznym emblematem „Stop & Start” na klapie bagażnika.
Tapicerka foteli tkaninowo-welurowa w kolorze niebieskim, podłokietniki przy przednich siedzeniach, skórzana kierownica i listwy ozdobne w progach drzwi podkreślają nowoczesność i elegancję wnętrza samochodu.
Poza standardową wersją wykończenia Pack Clim, C3 „Stop & Start” oferuje wyposażenie dodatkowe, jak np. klimatyzację sterowaną automatycznie, chłodzony schowek podręczny, automatyczne przednie wycieraczki, automatyczne włączanie reflektorów i regulator prędkości.
Konkretne i odczuwalne korzyści dla pasażerów
Większy komfort i przyjemność prowadzenia samochodu. C3 „Stop & Start” charakteryzuje się znakomitymi osiągami. Gdy silnik znajduje się w trybie czuwania, komfort użytkowania zwiększa się poprzez:
- wyciszenie we wnętrzu auta, co wpływa zarówno na izolację przed hałasami zewnętrznymi, jak i szacunek dla osób znajdujących się na zewnątrz;
- wyciszenie również przy szybkim uruchamianiu się silnika, niezauważalne dla użytkowników ;
- komfort fizyczny z uwagi na wyeliminowanie drgań silnika.Zalety te uzyskane są bez utraty przyjemności prowadzenia samochodu. Wręcz przeciwnie, prowadzenie jest wspomagane dyskretną techniką, której funkcjonowania uczymy się z łatwością, bez wpływu na styl jazdy.
Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2
Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 stanowi dodatkowe atuty modelu C3 Stop & Start i doskonale wpisuje się w politykę ochrony środowiska prowadzoną przez Markę Citroën.
Następujące po sobie uruchamiania silnika nie oznaczają już nadmiernego zużycia paliwa. Technologia alternatora zespolonego z rozrusznikiem w powiązaniu z elektronicznym sterowaniem wtryskiem paliwa zapewniają oszczędność zużycia paliwa w cyklu miejskim o około 10 %. W cyklu mieszanym oszczędność jest bliska poziomu 6 %.
Technologia „Stop & Start” w połączeniu ze skrzynią biegów SensoDrive i silnikiem 1.4i 16V sprawiają, że zużycie paliwa w cyklu miejskim w model C3 „Stop & Start” utrzymuje się poziomie 5,7 l / 100 km.
Na zatłoczonej drodze oszczędność zużycia paliwa może sięgać poziomu 17 %.
Prosta i niezawodna technologia sterowana elektronicznie
Proste zasady działania
Podczas hamowania, przy zatrzymywaniu samochodu, silnik przechodzi w stan czuwania tuż przed całkowitym zatrzymaniem się pojazdu (przy prędkości niższej niż 6 km/h); na zestawie wskaźników zapala się zielona kontrolka „eco”. Sprzęgło jest rozłączone.
Silnik pozostaje w trybie czuwania dopóki utrzymywany jest nacisk, nawet lekki, na pedał hamulca.
Po zwolnieniu pedału hamulca silnik uruchamiany jest natychmiast automatycznie; zielona kontrolka „eco” gaśnie. Przy nacisku na pedał przyspieszenia sprzęgło dociska się stopniowo (system SensoDrive).Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system „Stop & Start”, wciskając przycisk sterowania „eco off”, znajdujący się na panelu środkowym. Po wyłączeniu systemu mechanizmy samochodu funkcjonują w sposób tradycyjny. Ponowne naciśnięcie przycisku sterowania aktywuje system.
System sprawdza za pomocą komputera, czy zostały spełnione wymagane warunki umożliwiające włączenie trybu czuwania silnika lub utrzymania go.
System „Stop & Start” nie uaktywnia się w następujących przypadkach:
- zbyt niska temperatura silnika;
- słaby poziom ładowania akumulatora;
- skrajne temperatury zewnętrzne (poniżej – 10° C, powyżej + 30° C) przy włączonej klimatyzacji;
- gdy różnica pomiędzy żądaną temperaturą wnętrza a temperaturą otoczenia jest zbyt duża;
- przy włączeniu usuwania zaparowania/odszraniania przedniej szyby;
- przy włączonym biegu wstecznym.System „Stop & Start” ponownie włącza się automatycznie przy każdym rozruchu samochodu.
System składa się z dwóch elementów głównych:
- alternatora zespolonego z rozrusznikiem o mocy 2 kW pełniącego funkcje rozrusznika i alternatora (dostarczanie energii elektrycznej do instalacji pokładowej) montowanego w miejscu tradycyjnego alternatora.
Zaleta rozruchu za pośrednictwem alternatora polega na ciszy jego działania, a także na szybkości rozruchu (400 ms wobec 800 ms przy tradycyjnym rozruszniku). - modułu elektronicznego umożliwiającego całkowite sterowanie alternatorem i zapewniającego łączność z kalkulatorem silnika i z inteligentnym modułem sterującym.Specjalny akumulator, pasek i napinacz paska uzupełniają ten zestaw.
C3 1.4i 16V SensoDrive Stop & Start: połączenie samych zalet
Model C3 „Stop & Start”, wyposażony w silnik 1.4i 16V i w zautomatyzowaną skrzynię biegów SensoDrive, łączy elementy mechaniczne najnowszej generacji, co umożliwia równoczesną oszczędność zużycia paliwa i zmniejszenie emisji CO2.
Silnik 1.4i 16V osiąga moc 65 kW CEE (90 KM DIN) przy 5 250 obr./min., a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 133 Nm przy 3 250 obr./min.
Układ rozrządu z ciągłą regulacją faz rozrządu, głowica cylindrów z 16 zaworami oraz sterowanie zaworami za pomocą hydraulicznych dźwigni zaworów z rolkami, umożliwia uzyskanie zakładanych osiągów zużycia paliwa i ograniczenia emisji substancji toksycznych zgodnych z normą Euro IV.
Najnowsze komentarze