Rajd Argentyny, pierwsza z nadchodzÄ cej serii czterech rund rozgrywanych na nawierzchniach szutrowych, zapowiada siÄ jako najciÄĆŒsza w caĆym sezonie prĂłba dla samochodĂłw, a wiÄc takĆŒe trudne wyzwanie dla mechanikĂłw. ZespĂłĆ CitroĂ«n Total Abu Dhabi WRT wystawi w Argentynie trzy zaĆogi: Krisa Meeke i Paula Nagle, Craiga Breena i Scotta Martina oraz Khalida Al Qassimi i Chrisa Pattersona. Zawodnicy ci pojadÄ CitroĂ«nami C3 WRC w najnowszej specyfikacji, w ktĂłrych udoskonalono konstrukcjÄ zawieszenia tylnej osi.
NASTRĂJ REGIONALNEGO ĆWIÄTA
W Prowincji Cordoba, regionie, gdzie tradycyjnie odbywa siÄ Rajd Argentyny, sport samochodowy otoczony jest szczegĂłlnym kultem. Co roku wzdĆuĆŒ trasy rajdu gromadzÄ siÄ tĆumy kibicĂłw, ktĂłre wraz z przejazdem kaĆŒdej zaĆogi po trudnych, technicznych drogach dosĆownie eksplodujÄ z entuzjazmu. CitroĂ«n majÄ cy na swoim koncie zwyciÄstwa w dziesiÄciu z trzynastu ostatnich edycji Rajdu Argentyny, jest markÄ uwielbianÄ przez lokalnych rajdowych fanĂłw, ktĂłrzy przy kaĆŒdej okazji okazujÄ swojÄ lojalnoĆÄ zaĆogom zespoĆu.
Kris Meeke zajÄ Ć w Argentynie trzecie miejsce w 2014 r., by nastÄpnie bezapelacyjnie zwyciÄĆŒyÄ w nastÄpnym roku (odnoszÄ c przy tej okazji swĂłj pierwszy triumf w Rajdowych Mistrzostwach Ćwiata) i od tego czasu jest ulubieĆcem kibicĂłw. Na poczÄ tku marca Meeke zajÄ Ć trzecie miejsce w Rajdzie Meksyku â jedynej do tej pory rundzie sezonu 2018, rozgrywanej w caĆoĆci na trasach szutrowych. Dlatego kierowca fabryczny zespoĆu CitroĂ«n Total Abu Dhabi WRT jedzie do Argentyny z duĆŒymi ambicjami i zamierza odgrywaÄ jednÄ z gĆĂłwnych rĂłl na odcinkach specjalnych, ktĂłre bardzo mu odpowiadajÄ .
Trasy te lubi takĆŒe Craig Breen, wracajÄ cy na odcinki specjalne po sukcesie, jakim byĆo zajÄcie drugiego miejsca w Szwecji i po dwĂłch rajdach przerwy (Meksyku i Francji na Korsyce), podczas ktĂłrych odstÄ piĆ swĂłj samochĂłd dla SĂ©bastiena Loeba. Rok temu Breen wystartowaĆ w Argentynie i chociaĆŒ nie ukoĆczyĆ rajdu, zdÄ ĆŒyĆ pokazaÄ, ĆŒe naleĆŒy do kierowcĂłw liczÄ cych siÄ na trasach Cordoby. Na korzyĆÄ Irlandczyka przemawiaÄ bÄdzie takĆŒe dogodna kolejnoĆÄ startowa w pierwszym etapie, co moĆŒe mu pozwoliÄ rozgrzaÄ siÄ w Ćatwiejszych warunkach i zajÄ Ä dobrÄ pozycjÄ przed dwoma dalszymi etapami. Do dwĂłch gĆĂłwnych zaĆĂłg zespoĆu doĆÄ czy, za kierownicÄ trzeciego C3 WRC, Khalid Al Qassimi, ktĂłry ma za sobÄ tylko jeden wystÄp w Argentynie â w 2015 r., zakoĆczony zajÄciem szĂłstego miejsca. Dla zawodnika ze Zjednoczonych EmiratĂłw Arabskich bÄdzie to pierwszy rajd WRC w bieĆŒÄ cym sezonie.
C3 WRC W ULEPSZONEJ WERSJI
CitroĂ«n C3 WRC okazaĆ siÄ samochodem bardzo skutecznym juĆŒ w Rajdzie Meksyku. Kierowcy C3 WRC wygrali osiem odcinkĂłw specjalnych â wiÄcej niĆŒ zawodnicy startujÄ cy w innych samochodach. Od tego czasu samochĂłd przeszedĆ dalszÄ ewolucjÄ. ZespĂłĆ wykorzystaĆ âdĆŒokeraâ w zakresie podwozia (czyli prawo wprowadzenia modyfikacji w trakcie trwania sezonu), ulepszajÄ c ukĆad tylnego zawieszenia. DziÄki tej zmianie zakres skutecznoĆci samochodu na rĂłĆŒnych nawierzchniach staĆ siÄ jeszcze szerszy. JednoczeĆnie, zmiana ta dowodzi, ĆŒe w pracowniach CitroĂ«n Racing w Satory nieustannie trwajÄ poszukiwania ulepszeĆ. Zadanie stojÄ ce przed zespoĆem jest trudne i waĆŒne. Trasa pozostaje bez wiÄkszych zmian w stosunku do poprzednich edycji, jeĆli nie liczyÄ odwrĂłcenia kierunku paru oesĂłw zaplanowanych na niedzielÄ. Odcinki rajdu sÄ mocno zrĂłĆŒnicowane; jedne bardzo szybkie, inne wyjÄ tkowo krÄte, wytyczone na wyboistych drogach. Dotarcie do mety w Argentynie bez strat z powodu przebitych opon i uszkodzeĆ lub defektĂłw samochodu samo w sobie uwaĆŒane jest za osiÄ gniÄcie.
POWIEDZIELI:
PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROĂN RACING
âCelem, jaki stawiamy sobie na Rajd Argentyny bÄdzie zajÄcie po raz kolejny miejsca na podium. BÄdziemy rywalizowaÄ w terenie, ktĂłrego specyfikÄ dobrze znamy. Wiemy, ĆŒe duĆŒe znaczenie majÄ tu czynniki losowe i przez to trudne jest typowanie faworytĂłw. Mam tu na myĆli przede wszystkim charakter tras, ktĂłre mocno obciÄ ĆŒajÄ samochody, zwiÄkszajÄ c ryzyko awarii lub uszkodzenia auta. Dla nas bÄdzie to okazja do wprowadzenia pewnej nowoĆci. Nieustannie pracujemy nad tym, by nasze C3 WRC stawaĆy siÄ z dnia na dzieĆ coraz doskonalsze. PoprawiliĆmy geometriÄ tylnego zawieszenia, co powinno zapewniÄ kierowcom jeszcze stabilniejsze prowadzenie, z mniejszymi zmianami zachowania samochodu zaleĆŒnymi od zmian nawierzchni. PrzeĆoĆŒy siÄ to na wiÄksze zaufanie kierowcy do auta. NiezaleĆŒnie od tego, Craig ma nieduĆŒe doĆwiadczenie na tych specyficznych trasach, choÄ z drugiej strony w Szwecji dowiĂłdĆ, ĆŒe potrafi nas zaskoczyÄ. Kris zna Rajd Argentyny, wygraĆ jednÄ edycjÄ, uwaĆŒamy wiÄc w sumie, ĆŒe mamy potrzebne atuty do osiÄ gniÄcia naszych celĂłwâ.
KRIS MEEKE
âDo piÄ
tej rundy sezonu podchodzÄ z ambicjÄ
kontynuowania swoich postÄpĂłw i powiÄkszenia dorobku punktowego. Wiem jednak, ĆŒe Rajd Argentyny jest wielkim wyzwaniem, wobec ktĂłrego zawsze naleĆŒy zachowaÄ pokorÄ. ZrobiÄ wszystko, na co bÄdzie mnie staÄ â zresztÄ
jak zawsze â ale pamiÄtajmy, ĆŒe tam trzeba rĂłwnieĆŒ liczyÄ siÄ z warunkami pogodowymi. Stan tras czÄsto zaleĆŒy od tego, jak czÄste i silne burze przeszĆy nad terenami rajdu w ciÄ
gu ostatnich szeĆciu miesiÄcy. Pomimo wszystkich trudnoĆci jest to rajd, ktĂłry bardzo lubiÄ. Podoba mi siÄ szeroki zakres trudnoĆci, jakie stawia przed kierowcÄ
, niezwykle gorÄ
ce przyjÄcie, z jakim zawsze spotykamy siÄ ze strony miejscowej publicznoĆci, atmosfera ĆwiÄta na caĆej trasie. Czuje siÄ pewnie, bo w Argentynie zawsze szĆo mi dobrze. StartowaĆem tam cztery razy, z czego dwukrotnie stawaĆem na podium, raz na najwyĆŒszym stopniuâ.
Liczba dotychczasowych startĂłw w Rajdzie Argentyny: 4
Najlepszy wynik: 1. miejsce (2015)
CRAIG BREEN
âW Rajdzie Argentyny wziÄ
Ćem udziaĆ tylko raz i nie przejechaĆem caĆej trasy. Stawia mnie to w trudnej sytuacji w porĂłwnaniu do zawodnikĂłw, ktĂłrzy sÄ
tam obecni regularnie, od lat. Dlatego liczÄ siÄ z tym, ĆŒe nieznajomoĆÄ terenu moĆŒe mieÄ wpĆyw na mĂłj wynik. Natomiast wszystko, z czym spotkaĆem siÄ w Argentynie rok temu, bardzo mi siÄ podobaĆo, wiÄc niecierpliwie czekam na przyszĆy weekend i chwilÄ startu. Testy, ktĂłre odbyĆem przed startem, przebiegĆy pomyĆlnie â to waĆŒne, bo minÄĆo sporo czasu, od kiedy po raz ostatni startowaĆem za kierownicÄ
C3 WRC na szutrach. UwaĆŒam, ĆŒe samochĂłd zachowuje siÄ na tej nawierzchni znakomicie; czujÄ, jak dodaje mi zaufania â to waĆŒne przed rajdem, ktĂłry zapowiada siÄ jako trudnyâ.
Liczba dotychczasowych startĂłw w Rajdzie Argentyny: 1 (2017, nieukoĆczony)
KHALID AL QASSIMI
âMam przed sobÄ
bardzo duĆŒe wyzwanie, bo do rywalizacji WRC wracam po doĆÄ dĆugiej przerwie, ale cieszÄ siÄ na ten start i czekam na dzieĆ startu. BÄdÄ musiaĆ zaczÄ
Ä od rozgrzania siÄ, by wejĆÄ w rytm. WaĆŒne bÄdzie takĆŒe prawidĆowe wykonanie nowych notatek podczas zapoznania. W tej sytuacji nie wyznaczam sobie za wysokich celĂłw: zaleĆŒy mi po prostu na tym, by ukoĆczyÄ rajd i mieÄ przyjemnoĆÄ z jazdy, a przy okazji podtrzymaÄ kontakt z zespoĆem i wesprzeÄ CitroĂ«naâ.
Liczba dotychczasowych startĂłw w Rajdzie Argentyny: 1
Najlepszy wynik: 6. miejsce (2015)
RAJD ARGENTYNY W LICZBACH:
18 odcinkĂłw specjalnych o ĆÄ cznej dĆugoĆci 358,25 km
44,2 km/h â rĂłĆŒnica Ćredniej prÄdkoĆci pomiÄdzy najszybszym i najwolniejszym odcinkiem specjalnym rajdu w edycji 2017
10 zwyciÄstw marki CitroĂ«n w Rajdzie Argentyny â wygrywali w nim: Carlos Sainz w roku 2004 (Xsara WRC), SĂ©bastien Loeb w 2005, 2006 (Xsara WRC), 2007, 2008, 2009 (C4 WRC) oraz 2011, 2012, 2013 (DS3 WRC) i Kris Meeke w 2015 r. (DS3 WRC).
1: legendarny odcinek specjalny El Condor, zawsze pokonywany w niedzielÄ i wytyczony w terenie na wysokoĆci prawie 2000 m n.p.m., po raz pierwszy przejeĆŒdĆŒany bÄdzie w kierunku odwrotnym, pod gĂłrÄ. Odcinek ten bÄdzie dodatkowy punktowany jako Power Stage.
NOWY RAJD, NOWE WYZWANIA
Komponenty mechaniczne wystawione na ciÄĆŒkÄ prĂłbÄ
Po tym, jak z kalendarza Rajdowych Mistrzostw Ćwiata zniknÄĆy rajdy Safari w Kenii i rozgrywany w Grecji Rajd Akropolu, obecnie to wĆaĆnie Argentynie naleĆŒy siÄ miano najciÄĆŒszej rundy w sezonie z punktu widzenia wytrzymaĆoĆci samochodĂłw. Drogi, ktĂłrymi biegnÄ odcinki specjalne tego rajdu sÄ wyboiste, kamieniste, peĆne poprzecznych garbĂłw i uskokĂłw, a przejeĆŒdĆŒa siÄ je z bardzo wysokimi prÄdkoĆciami (Ćrednia dla caĆej trasy wynosi prawie 120 km/h). W piÄ tek najwiÄkszy problem sprawiÄ mogÄ oesy wokĂłĆ Santa Rosa de Calamuchita, w sobotÄ odcinki na twardej, mocno zbitej ziemi, a w niedzielÄ fragment, w ktĂłrym trasa przechodzi przez swĂłj najwyĆŒszy punkt. SĆynne oesy El Condor i Giulio Cesare sÄ bardzo wÄ skie, wybitnie techniczne i rĂłwnie wymagajÄ ce pomimo niĆŒszych Ćrednich prÄdkoĆci, w granicach 75 km/h. Wszystko to przekĆada siÄ na bardzo duĆŒe obciÄ ĆŒenia dla mechaniki samochodĂłw i to w rĂłĆŒnych dziedzinach: od wstrzÄ sĂłw i uderzeĆ, przez rozrzedzone powietrze na wysokoĆciach prawie 2.000 m n.p.m., czÄsto przy wysokich temperaturach, po przejazdy przez wodÄ i bĆoto. Dlatego niezbÄdnymi warunkami sukcesu w Argentynie sÄ niezawodnoĆÄ aut i skuteczna praca serwisĂłw.
Z TAJEMNIC ZESPOĆU
Wspomina Jean-Luc Gaucher, szef przygotowania samochodĂłw w zespole:
âPamiÄtam, jak Kris wygraĆ w Argentynie w 2015 r. ByĆo to jego pierwsze zwyciÄstwo w WRC, wiÄc na pewno miaĆo dla niego szczegĂłlne znaczenie, ale zespĂłĆ takĆŒe wspomina te dni z dumÄ , byĆy to bowiem poczÄ tki nowego okresu udziaĆu naszej marki w Rajdowych Mistrzostwach Ćwiata. Nie byĆo juĆŒ z nami SĂ©bastiena i Daniela, ktĂłrzy zwyciÄĆŒyli w 2013 r., w pewnym uĆamku dziÄki mojej pracy, byĆem bowiem wtedy szefem przygotowania ich samochodu. W dwa lata pĂłĆșniej kolejny sukces, tym razem z Krisem i Paulem, ktĂłrzy startowali w naszych barwach dopiero drugi sezon, dodaĆ nam otuchy i pokazaĆ, ĆŒe bez zaĆogi Loeb-Elena ĆŒycie toczy siÄ dalej. Na poczÄ tku BrytyjczykĂłw trochÄ dzieliĆa od nas bariera jÄzykowa, ale szybko doceniliĆmy, jak profesjonalnie i z jakim zaangaĆŒowaniem podchodzÄ oni do swojej pracy. Trasy tego rajdu sÄ ciÄĆŒkie dla samochodĂłw, twarde, kamieniste, nokautujÄ ce zawieszenie. Z kolei serwisy sÄ krĂłtkie, a wiÄc ogromnie intensywne. Musimy wykazaÄ niezwykĆe skupienie i spostrzegawczoĆÄ, badajÄ c przede wszystkim podwozie, elementy zawieszenia i ukĆadu przeniesienia napÄdu, kilometr po kilometrze rozbijane przez wstrzÄ sy, dobicia, kompresje i przyziemienia po skokach. Trzy lata temu Kris i Paul udowodnili nam ĆŒe wspĂłlnie jesteĆmy w stanie wygrywaÄ. Nie zapomnÄ naszej ulgi i radoĆci na mecie!â
PROGRAM RAJDU ARGENTYNY (strefa czasowa GMT-3)
CZWARTEK 26 KWIETNIA
08:00: odcinek testowy (Villa Carlos Paz â Cabalango)
18:30: Start (Villa Carlos Paz)
18:45: Komasacja (Villa Carlos Paz â 20 min.)
19:08: OS 1 â Villa Carlos Paz (1,90 km)
19:33: Parc fermé (Villa Carlos Paz)
PIÄTEK 27 KWIETNIA
06:25: Start i serwis A (Villa Carlos Paz â 15 min.)
08:10: OS 2 â Las Bajadas â Villa Del Dique 1 (16,65 km)
09:00: OS 3 â Amboy â Yacanto 1 (33,58 km)
10:13: OS 4 â Santa Rosa â San Agustin 1 (23,85 km)
12:08: OS 5 â Super Especial Fernet Branca 1 (6,04 km)
12:48: Serwis B (Villa Carlos Paz â 30 min.)
14:51: OS 6 â Las Bajadas â Villa Del Dique 2 (16,65 km)
15:38: OS 7 â Amboy â Yacanto 2 (33,58 km)
16:51: OS 8 – Santa Rosa â San Agustin 2 (23,85 km)
18:41: Serwis flexi C (Villa Carlos Paz â 45 min.)
SOBOTA 28 KWIETNIA
07:30: Start i serwis D (Villa Carlos Paz â 15 min.)
08:23: OS 9 â Tanti â Mataderos 1 (13,92 km)
09:08: OS 10 â Los Gigantes â Cuchilla Nevada 1 (16,02 km)
09:35: OS 11 â Cuchilla Nevada â Rio Pintos 1 (40,48 km)
11:38: OS 12 â Super Especial Fernet Branca 2 (6,04 km)
12:15: Serwis E (Villa Carlos Paz â 30 min.)
13:23: OS 13 â Tanti â Mataderos 2 (13,92 km)
14:08: OS 14 â Los Gigantes â Cuchilla Nevada 2 (16,02 km)
14:35: OS 15 â Cuchilla Nevada â Rio Pintos 2 (40,48 km)
16:35: Serwis flexi F (Villa Carlos Paz â 45 min.)
NIEDZIELA 29 KWIETNIA
07:45: Start i serwis G (Villa Carlos Paz â 15 min.)
09:08: OS 16 â Copina â El Condor (16,43 km)
09:55: OS 17 â Giulio Cesare â Mina Clavero (22,41 km)
12:18: OS 18 – Copina â El Condor Power Stage (16,43 km)
14:21: Serwis H (Villa Carlos Paz â 10 min.)
14:31: Meta
Â
ĆșrĂłdĆo: CitroĂ«n Polska
Najnowsze komentarze