Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Cała motoryzacyjna Polska się o to kłóci. A co tak naprawdę oznacza słowo SUV?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-10-01
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 3 minut
163
A A
54
ds7 20 scaled Wiadomości

Cała motoryzacyjna Polska się o to kłóci. Co to w ogóle jest ten cały SUV? Jedni mówią: „Sport Utility Vehicle”, inni próbują przekonać, że to coś w rodzaju świętego Graala motoryzacji. Prawda jest taka, że z tym sportem SUV ma dziś tyle wspólnego, co ja z baletem klasycznym. No chyba że ktoś uważa, że parkowanie tyłem pod Biedronką to dyscyplina olimpijska.

Kiedyś SUV faktycznie był autem dla twardzieli. Wysokie zawieszenie, napęd na cztery koła, opony, które nie pękały od samego widoku krawężnika. To były czasy, kiedy ktoś kupował SUV-a, żeby faktycznie gdzieś nim wjechać – choćby na działkę, na której nie było jeszcze asfaltu. A dzisiaj? Dzisiejsze SUV-y spędzają życie na równiutkich alejkach parkingowych centrów handlowych. Ich największe wyzwanie terenowe to próba wjazdu na krawężnik przed szkołą, gdy wszystkie inne miejsca są już zajęte przez identyczne SUV-y w kolorze „szary metalik”. I powiedzmy sobie szczerze: to nie jest już żaden „Sport Utility Vehicle”. To jest Standard Utility Vehicle. Standard, bo wszyscy to mają.

Peugeot 408 – reklama
To jest SUV - Renault Austral
To jest SUV – Renault Austral

Jak smartfon, jak aplikację do zamawiania pizzy, jak konto na Facebooku, nawet jeśli go już nikt nie używa. Utility, bo niby praktyczny – zmieści się pies, dzieci, zakupy i jeszcze tekturowa choinka na święta. Ale umówmy się: gdyby ktoś naprawdę chciał używać SUV-a do pracy, to w pierwszej kolejności musiałby wyjąć z bagażnika wózek dziecięcy, torbę na fitness i dwa komplety rolek. Cała magia SUV-a polega na tym, że daje kierowcy poczucie wyższości. Siedzisz wyżej, patrzysz z góry na wszystkich w hatchbackach i kompaktach. Czujesz się jak lord na swoim zamku, tylko że twoim zamkiem jest skrzyżowanie w godzinach szczytu, a twoją arystokratyczną własnością – lewy pas ekspresówki. I to działa. Bo nie ma nic przyjemniejszego niż spojrzeć z góry na kierowcę małej miejskiej hybrydy, który wjechał do twojego martwego pola, gdzie SUV-y chowają całe samochody, nie tylko rowery.

Warto przeczytać!

nokia Wiadomości

Sytuacja w motoryzacji nie jest analogią do historii marek Nokia i Apple

2025-11-10
wodka Wiadomości

Aliści ja w sprawie liści, czyli zdrowie nieboszczyka po raz pierwszy! Felieton

2025-11-08

Electromobility Poland – montownia chińskich elektryków za 4,5 mld złotych? Felieton

2025-11-05

Nowe auto za 299 zł miesięcznie czyli jak Interia odkryła, że oferty przyciągają klientów a obsługa bywa różna

2025-11-02
To nie jest SUV - DS 9 jest rasową limuzyną
To nie jest SUV – DS 9 jest rasową limuzyną

Do tego SUV jest jak wygodny fotel. Nie trzeba się zginać, skręcać, uprawiać jogi, żeby wsiąść. Wkładasz nogę, przesuwasz tyłek, i jesteś w środku. Koniec. W świecie, w którym przeciętny obywatel Europy i Ameryki Północnej jest wyższy i szerszy niż jego dziadek pół wieku temu, to naprawdę spore udogodnienie. Kiedyś trzeba się było wciskać do auta jak sardynka do puszki. Dziś wystarczy łagodny ruch biodrem i voilà – jesteś panem sytuacji. No i to poczucie, że masz coś innego niż kombi. Bo kombi to auto rozsądku, a SUV to auto aspiracji. W kombi wieziesz ziemniaki i dzieci na wakacje. W SUV-ie też wieziesz ziemniaki i dzieci na wakacje, ale wyglądasz przy tym tak, jakbyś był w połowie drogi na safari w Kenii. Choćbyś jechał tylko na działkę tuż obok miasta albo na Mazury. I to jest cała tajemnica.

Tak więc czy SUV oznacza „sport utility”, „standard utility”, czy może „samochód używany wyłącznie w weekendy”? Nie ma to już większego znaczenia. To pojęcie ewoluowało razem z nami. Dziś SUV nie jest już definicją techniczną. To stan umysłu.

SUV to sposób, w jaki chcesz być postrzegany. To plus dziesięć centymetrów do ego i minus dziesięć do rachunku za paliwo.


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

1 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Felieton
Udostepnij56Tweet35Udostepnij10
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
54 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15130 udostępnienia
    Udostepnij 6052 Tweet 3783
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2358 udostępnienia
    Udostepnij 943 Tweet 590
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6438 udostępnienia
    Udostepnij 2575 Tweet 1610
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4440 udostępnienia
    Udostepnij 1776 Tweet 1110

Testy samochodów

dacia duster 01 Wiadomości
Testy

Test: używana Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM po pięciu latach eksploatacji. Test użytkownika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-04-04
big Wiadomości
Testy

Test: Renault Twingo 1.2 75 KM 2012 – do miasta. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-03-26
013. Renault Grand Scenic Bose Edition w teście francuskie.pl Wiadomości
Testy

Test: Renault Grand Scenic Bose Edition – rodzinny samochód z dobrym audio. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-06-05
007. Hybrydowe Renault Clio to dobry wybor Wiadomości
Testy

Test: Hybrydowe Renault Clio E-Tech 145 KM to dobry wybór. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-12-20
001. Renault Captur II TCe 100 – dojrzalszy i jeszcze bardziej atrakcyjny Wiadomości
Testy

Test: Renault Captur II TCe 100 KM Intens – dojrzalszy i jeszcze bardziej atrakcyjny. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-02-04

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Nowy Citroën C4 Picasso otrzymał 5 gwiazdek w testach EuroNCAP

Renault Clio R.S. jeszcze bardziej rasowe. Coś dla miłośników szybkiej jazdy

Wrześniowa sprzedaż samochodów francuskich w Polsce. Renault ma się dobrze

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
54
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz