Świat motoryzacji się intensywnie zmienia. Samochody elektryczne, samochody autonomiczne, hybrydy, nowe modele współdzielenia aut. To wszystko dzieje się na naszych oczach, chociaż może w Polsce nieco wolniej, niż w niektórych krajach Europy. Nasze samochody stają się skomplikowanymi dziełami technicznej sztuki. Carlos Ghosn, prezes sojuszu Renault-Nissan, opowiadał w wywiadzie dla BBC o tym, co aktualnie dzieje się na świecie:
Koncerny motoryzacyjne (niektóre) upadną?
„Niektóre firmy motoryzacyjne, które do dzisiaj działają w starym stylu, nie będą w stanie się dostosować do nowej rzeczywistości. Nie mam co do tego wątpliwości. Na szczęście część producentów jest już bardzo zaawansowanych z nowymi technologiami. Sojusz Renault-Nissan jest na bardzo dobrej pozycji. Produkuje takie modele jak Nissan Leaf i Renault Zoe. To bardzo dobre samochody elektryczne. Inwestujemy bardzo dużo pieniędzy w rozwój tej technologii. Jesteśmy pierwszą firmą, która masowo produkuje auta na prąd. Jesteśmy ich największym sprzedawcą” – mówił Carlos Ghosn.
Samochody autonomiczne to wyścig technologiczny
„Samochody autonomiczne stale się rozwijają. Trwa technologiczny wyścig. I moim zdaniem zmieni on całkowicie nasz przemysł. To nie jest jednak zagrożenie, ale raczej szansa. Przemysł motoryzacyjny wiąże się z tą technologią. Otwieramy się na firmy technologiczne, start-upy, partnerów. Wszystko po to, by zmiany przeprowadzić możliwie efektywnie. Tworzą się partnerstwa z uniwersytetami, laboratoriami i małymi firmami.” – dodał prezes Renault.
Carlos Ghosn widzi przyszłość i w produkcji i w usługach mobilności
„Automatyczne taksówki czy autonomiczne samochody nie zagrożą producentom. Ktoś musi je produkować, poza tym na świecie jest jeszcze bardzo dużo miejsc, gdzie społeczeństwa mają ich za mało. W Chinach jeden pojazd przypada na 5 osób, w Indiach na 20, w Indonezji jeden na 50. Inwestujemy na tych rynkach. Własność samochodów nie umrze, bo ludzie kochają samochody i chcą je mieć. Być może zmieniają się modele finansowania, ale sam pomysł by mieć swoje, własne auto jest nadal aktualny. Być może ograniczy się nieco na dojrzałych rynkach jak Europa. A my będziemy się angażować po obu stronach” – zakończył Carlos Ghosn.
Renault Float – przyszłość motoryzacji?
Oto jeden z projektów, nad którymi pracuje obecnie firma Renault. Koncepcja samochodu przyszłości:
https://youtu.be/Dz5ROLkGEtQ
źródło: BBC News, Renault
Najnowsze komentarze