Zarząd Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) wybrał Carlosa Ghosna, prezesa i dyrektora generalnego Renault, na swojego prezesa. Carlos Ghosn obejmuje tę funkcję ze skutkiem natychmiastowym z uwagi na fakt, że stanowisko opuścił Philippe Varin, były już prezes zarządu PSA Peugeot Citroën. Philippe Varin odszedł z branży motoryzacyjnej.
Sekretarz generalny ACEA Erik Jonnaert powiedział: „Pan Ghosn poprowadzi ACEA przez ważny okres przemian politycznych w Europie. Stowarzyszenie będzie się w tym czasie koncentrować na swoich kluczowych zadaniach, wśród których najważniejsze, to wdrażanie innowacji, wspieranie rozwoju gospodarczego poprzez handel międzynarodowy oraz motoryzacyjny rozwój rynków pozaeuropejskich poprzez wspieranie tam prac legislacyjnych”.
Carlos Ghosn z przemysłem motoryzacyjnym związany jest od przeszło 35 lat. W 1978 roku dołączył do firmy Michelin, w której został kierownikiem zakładu w La Puy we Francji. Później objął kierownicze stanowisko w tym samym koncernie w Ameryce Południowej (Brazylia), by w 1989 roku zostać prezesem i dyrektorem generalnym Michelin w Ameryce Północnej. Siedem lat później objął stanowisko wiceprezesa w Renault, gdzie oprócz nadzorowania działalności koncernu w krajach Mercosur zarządzał także badaniami i rozwojem, logistyką i zakupami firmy. W czerwcu 1999 roku dołączył do Zarządu Nissan Motor, na którego czele stanął dwa lata później. Od maja 2005 jest też prezesem Renault pozostając wciąż na czele Nissana. Od 6. maja 2009 roku jest jednocześnie prezesem i dyrektorem generalnym Renault. Po przejęciu przez Grupę Renault kontroli nad rosyjskim AwtoWAZ-em Carlos Ghosn pełni też funkcję dyrektora tej firmy. Jest również członkiem rady dyrektorów brazylijskiego banku Banco Itaú, drugiego co do wielkości banku na tamtejszym rynku.
Carlos Ghosn pełni też wiele innych funkcji. Jest członkiem Międzynarodowej Rady Doradczej Tsinghua University w Pekinie, członkiem Międzynarodowej Rady Doradczej American University of Beirut oraz członkiem Rady Strategicznej Saint Joseph University w Bejrucie.
Carlos Ghosn jest laureatem nagrody CNBC Asia Business Leader, którą otrzymał w 2011 roku.
Członkami ACEA są firmy: BMW Group, DAF Trucks, Daimler, FIAT SpA, Ford of Europe, General Motors Europe, Hyundai Motor Europe, IVECO SpA, Jaguar Land Rover, PSA Peugeot Citroën, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars, Volvo Group. Więcej o stowarzyszeniu można się dowiedzieć ze strony http://www.acea.be.
Na rzecz sektora motoryzacyjnego w Unii Europejskiej pracuje blisko 13 milionów osób – 5,3% populacji Unii. 3 miliony miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym stanowi 10% zatrudnienia produkcyjnego UE. Pojazdy silnikowe stanowią o wpływach podatkowych w „starej” Unii na poziomie 387 miliardów euro rocznie. Sektor motoryzacyjny jest też kluczową branżą w zakresie wiedzy innowacji – inwestycje na badania i rozwój sięgają 32 miliardów euro rocznie. Ta gałąź gospodarki znacząco przyczynia się do równoważenia bilansu handlowego UE z krajami spoza Unii dzięki nadwyżce rzędu 96 miliardów euro.
Grupa Renault rozpoczęła produkcję samochodów w 1898 roku. Dzisiaj jest międzynarodowym koncernem skupiającym wiele marek sprzedającym ponad 2,6 miliona samochodów rocznie w 128 krajach (dane za 2013 rok). Ma 37 zakładów produkcyjnych na całym świecie, w których zatrudnia 122 tysiące osób.
Carlos Ghosn prezesem ACEA
KG
Najnowsze komentarze