wtorek, 5 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Dacia

Carlos Ghosn zadowolony z wyboru Emmanuela Macrona

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2017-05-12
w Dacia, Renault, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
7 1
10
7
UDOSTĘPNIEŃ
23
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii

BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?

Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?

Trudno było nie zauważyć prezydenckiej elekcji we Francji. W drugiej turze wyborów prezydenckich nad Sekwaną Marine Le Pen stanęła naprzeciwko Emmanuela Macrona. Zwyciężył – moim zdaniem bardzo dobrze – ten drugi. Również Carlos Ghosn, prezes Aliansu Renault Nissan, skomentował ten wybór słowami „Dobre wieści”.

Francuzi nie musieli dokonywać przysłowiowego wyboru między dżumą i cholerą. Marine Le Pen proponowała im Francję zupełnie odmienną od tego, co wynikało z zapowiedzi Emmanuela Macrona. Carlos Ghosn skomentował to prosto: „On został wybrany z wielu powodów, a jeden z nich, to odpowiedź na pytanie: Czy chcesz być częścią większej gospodarki, czy chcesz być bardziej w trybie protekcjonizmu?”.

To idealnie oddaje podstawową różnicę między kandydatami, którzy zmierzyli się w drugiej turze. Marine Le Pen, pomijając nawet jej nacjonalistyczne zapatrywania, chciała wyprowadzić Francję z Unii Europejskiej. Najchętniej zakazałaby francuskim firmom produkowania czegokolwiek poza Francją. Sugerowała powrót do franka, choć pod koniec kampanii mówiła ostrożnościowo nawet o dwóch walutach równolegle. Odbieram to wszystko tak, jakby chciała ugotować Francję we własnym sosie.

Z programu Emmanuela Macrona, centrysty i euroentuzjasty, wyłaniała się zupełnie inna Francja. Francja gotowa do zwiększenia prędkości rozwoju. Francja otwarta na świat. Francja godna doby globalizacji. Francja niekoniecznie produkująca u siebie, ale czerpiąca zyski z biznesowych przedsięwzięć poza granicami. A przecież był to kiedyś kraj, na który spoglądał cały świat. Do dziś jest to jedna z największych światowych gospodarek. To awangarda wielu idei i przedsięwzięć, które gdzie indziej dopiero za jakiś czas zostaną zrozumiane.

Taką właśnie Francję wybrali ludzie głosujący na Emmanuela Macrona. I z tego wyboru jest zadowolony Carlos Ghosn. I wielu innych szefów ogromnych francuskich koncernów. Francja pod rządami Emmanuela Macrona ma szansę otworzyć nowy rozdział w rozwoju gospodarczym. Tym bardziej, że prezydent-elekt jest fachowcem doskonale na gospodarce się znającym.

„Fakt, że jest ktoś, kto wierzy w rynek światowy, w integrację Europy oraz znaczenie Europy, to oczywiście bardzo dobra wiadomość dla wszystkich firm oraz dla wszystkich przedsiębiorstw” – twierdzi Carlos Ghosn, prezes Renault, Nissana, ale i Mitsubishi. Człowiek stojący na czele wielkiego koncernu, od którego zależny jest nawet rosyjski AwtoWAZ.

Dla samego Renault wyniki wyborów były ważne także z innego powodu. Blisko 20% udziałów we francuskim koncernie ma państwo francuskie. Gdyby rząd – choćby za namową głowy państwa – zdecydował się wycofać, dość znacząco zmieniłaby się struktura akcjonariatu. 15% akcji Renault, ale bez prawa głosu, należy aktualnie do Nissana. Z kolei Renault posiada ok. 44% akcji japońskiej firmy, ale już z prawem głosu. Zbycie akcji Renault przez francuski rząd mogłoby zmienić sytuację francuskiej marki. Czy taka sytuacja pogłębiłaby współpracę sojuszu, czy wręcz przeciwnie?

Takie ruchy zawsze bywają dość ryzykowne. Oczywiście nie wiadomo jeszcze, jak zachowa się administracja Emmanuela Macrona, ale analitycy spodziewają się, że rząd może sprzedać część udziałów w Renault. Ekonomiści twierdza, że byłoby to dobre posunięcie dla koncernu, acz oczywiście powinno być przeprowadzone w odpowiedni sposób. Jednakże gdyby Francja zdecydowała się sprzedać akcje Renault, to oczekuje się, że pozytywnie wpłynie to na partnerów Aliansu i pogłębi ich współpracę.

Przypomnijmy, że Alians Renault Nissan powstał w 1999 roku. Japońska marka stała wówczas na skraju bankructwa. Na pomoc przyszedł Renault kupując 35% akcji firmy. Na czele Aliansu stanął uznawany za jednego z najlepszych na świecie menadżerów branży automotive, Carlos Ghosn. W roku 2002 Nissan kupił 15% akcji Renault, a Francuzi zwiększali swoje zaangażowanie w japońską markę aż do dzisiejszych blisko 44%. Dziś Nissan jest firmą produkującą zauważalnie więcej samochodów, niż Renault, ale Alians mądrze rozdziela swoją produkcję na różnych rynkach zbytu. Są kraje, w których Renault jest praktycznie nieobecne, za to znakomitą pozycję ma tam Nissan. Jest też odwrotnie. Efekt synergii świetnie daje tu o sobie znać w komplementarnych względem siebie markach.

Renault posiada markę Dacia, a Alians zaangażowany jest także w rosyjski AwtoWAZ. Niedawno przejął też inną japońską firmę, Mitsubishi. Przychody Nissana stanowią wcale niemały zastrzyk w zyskach Renault (dla przykładu – właśnie ogłoszono, że udział Renault w zyskach Nissana za I kwartał bieżącego roku wyniesie 811 milionów euro). Całość jest jednak mądrze i skutecznie zarządzana przez Carlosa Ghosna i sztab współpracujących z nim ludzi.

Wybór Emmanuela Macrona na prezydenta Francji jest dla Renault i dla całego Aliansu uspokajającym czynnikiem. Zwycięstwo Marine Le Pen mogłoby oznaczać interwencjonizm państwa, co przełożyć by się mogło na naciski w sprawie przenoszenia produkcji do Francji. To logistycznie niewyobrażalne przedsięwzięcie, związane z ogromnymi kosztami i jednocześnie ograniczające działalność firmy. Nic dziwnego, że Carlos Ghosn jest zadowolony z wyboru na prezydenta Emmanuela Macrona. Tego samego zresztą, który niedawno, jako minister w rządzie Françoisa Hollande’a, walczył o obniżenie uposażenia prezesa Renault. Prezydent-elekt miał zresztą na myśli nie tylko Carlos Ghosn, ale ogólnie władze wykonawcze firm, w których zaangażowany jest rząd Francji.

Mimo to Carlos Ghosn cieszy się z wyboru Emmanuela Macrona, bo to pozwala spokojnie myśleć o dalszym globalnym rozwoju Renault i Całego Aliansu Renault Nissan. Zapewne podobnego zdania jest Carlos Tavares, kiedyś prawa ręka Ghosna w Aliansie, od paru lat prezes konkurencyjnej Grupy PSA, która niedawno przejęła Opla i Vauxhalla. W istocie – wybór Marine Le Pen mógłby mocno przeszkadzać obu panom prezesom w budowie globalnych koncernów motoryzacyjnych. Zarówno Renault, jak i PSA mogłyby ulec marginalizacji, z czego niewątpliwie cieszyliby się Niemcy. Niestety my powodów do radości mielibyśmy niewiele.

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: AwtoWAZGrupa RenaultMitsubishiNissanRenault
Udostepnij3Tweet2Udostepnij
Poprzedni

DS Virgin Racing z ambicjami na podium w Monako

Następny

Nowoczesny Citroen Type H wkrótce w sprzedaży

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Nowoczesny Citroen Type H wkrótce w sprzedaży

Renault Zoe w cenie Clio?

Dacia sponsorem akcji Najszybszy Koncert Świata

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Dawid - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Kolo - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Mariusz - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Radek - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Anonimowo - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Pracuje w salonie - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • adam - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Anonimowo - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Yoyo - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • Chip - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii
  • BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 26/2022
  • Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Kulisy wdrożenia Zity przez Mobilize i Mobilize Share usług carsharingowych
  • Nowy serwis samochodów ciężarowych Nijhof-Wassink w Tarnowie Podgórnym
  • XII Zlot Sudeckiego Klubu Citroën 2022 – relacja. Tak bawili się miłośnicy francuskiej marki samochodów
  • Renault 5 Diamant. Różowy koncept, który będzie przeznaczony na sprzedaż
  • Salon Renault istniał w Warszawie w 1908 r.
  • Fiat 500e najlepiej sprzedającym się autem elektrycznym w Niemczech i we Włoszech


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
10
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.