I znowu AUTO ŚWIAT ukazał się – w ubiegłym tygodniu – jako numer podwójny. Na okładce nie pokazano żadnego samochodu francuskiej marki, a zdjęcie Opla Mokki produkowanego przez koncern PSA (teraz, to już nawet Stellantis) wcale tej sytuacji nie poprawia. Czasem mam wrażenie, że my – wortal mocno sprofilowany – potrafimy się zdobyć na większy obiektywizm, niż AUTO ŚWIAT.
AUTO ŚWIAT nr 07-08 (1289) z 15.II.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, De Dion-Bouton, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel, Stellantis
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Jumper, 8HP, 2008, 308, Clio, Master, Megane, Twingo, Duster, Combo, Corsa, Crossland, Insignia, Mokka, Mokka-e
Na stronie 3. Redaktor Naczelny pisze o rejestracjach nowych aut w pierwszej dekadzie lutego br. Mam wrażenie że robił wszystko, by napisać to tak, żeby za skarby świata nie wspomnieć żadnej marki francuskiej. Udało mu się. Jeśli chcecie wiedzieć, jak w tym okresie sprzedawały się samochody francuskich koncernów, zajrzyjcie tutaj.
Wrażenia z prezentacji najnowszego Opla Mokki przedstawiła już na naszych łamach Małgosia. Teraz, na stronach 10-13, opisuje je także AUTO ŚWIAT. Co więcej – wspomina też wersję elektryczną oferowaną pod nazwą Mokka-e. W tekście natkniecie się też na wzmianki o Crosslandzie, za to nie ma nic na temat PSA, czy Stellantis. Mokka uzyskała 4,5 gwiazdki na pięć możliwych do zdobycia
O tym, że ceny nowych samochodów w Polsce dość mocno wzrosły, nikogo nie trzeba przekonywać. AUTO ŚWIAT pisze o tym na stronach 18-19. W materiale znajdziecie wzmianki o DS Automobiles i Citroënie, a także o Dacii Duster, Renault Clio, Peugeocie 2008 oraz Oplu Corsie.
Nowy Opel Combo, to bliźniak Citroëna Berlingo i Peugeota Riftera. AUTO ŚWIAT pokazał elektryczną wersję kombivana na stronie 20., znowu jednak nie wspominając o francuskim rodowodzie samochodu.
Opel Corsa stanął w szranki z Hyundaiem i20 i Mazdą 2, a opis tego pojedynku znajdziecie na stronach 22-27. Tu już wspomniano o związkach z Peugeotem, choć bardzo krótko. Opel minimalnie uległ Hyundaiowi, ale znacząco wygrał z Mazdą.
Tematy związana z Oplem w zasadzie tylko sygnalizuję. Za to na stronie 37. nareszcie mamy jakiś materiał poświęcony naprawdę francuskiemu samochodowi. To test Peugeota 308 GT Pack. Auto przeszło lekki lifting, pojawiły się cyfrowe zegary i nowy lakier, ale AUTO ŚWIAT być może by chciał, żebyśmy wszyscy uznali, że 8 lat na rynku, to już czas na emeryturę. Owszem, nowy Peugeot 308 zostanie zaprezentowany już niedługo, ale ten dotychczasowy wcale się aż tak bardzo nie zestarzał. To dzięki temu, że nie zdążył się na polskich drogach opatrzeć – nie jest może białym krukiem, ale na pewno widuje się go rzadziej, niż jakieś Octanie, czy inne Golfy. W efekcie wciąż ma pewną dozę świeżości. I to przyznaje nawet Autor, Redaktor Wróbel – z zewnątrz samochód wciąż wygląda dobrze. Za to pewne niedostatki widać na iście wyposażenia. Jeśli jednak jesteście w stanie żyć bez najnowszych gadżetów, to może się to okazać dla Was bardzo interesujący model. Nie, nie odstaje on od konkurencji jakoś bardzo mocno. Po prostu już nie jest w czołówce segmentu. AUTO ŚWIAT chwali silnik 1.2 PureTech 130 oraz zawieszenie, krytykuje ograniczoną przestronność na kanapie, średnią precyzję lewarka skrzyni biegów i dość wysoką cenę. Ostateczna nota dla 308-ki, to 4.
Lepiej, bo na 5+, oceniono na stronach 38-39 Opla Insignię Grand Sport 2.0 Turbo.
Na stronach 40-41 znajdziecie test Renault Megane 1.5 dCi 115 EDC. To ciekawa, a na pewno tańsza alternatywa dla wersji hybrydowej, choć akurat w hatchbacku wersji E-Tech jeszcze na naszym rynku nie ma. Będzie wkrótce. Diesel okazuje się tańszy, choć hybrydę plug-in kupuje się raczej nie tylko z powodu chęci oszczędzania, ale na przykład możliwości wjazdu do stref, do których spaliniakiem nie wjedziemy.
Ale wróćmy do testowanego przez AUTO ŚWIAT diesla. To auto o raczej spokojnym charakterze. Pali niewiele, jest wystarczająco dynamiczny, ale na pewno nie należy od niego oczekiwać cech sportowych. Jest za to dobrze wyposażony, nowoczesny, a materiały wykończeniowe są wysokiej jakości. Zapewnia też przyzwoita przestronność nawet na kanapie, choć bagażnik już do rekordowych nie należy. Układ jezdny jest dobrze zestrojony, choć Redaktor Borkowski narzeka na belkę w tylnym zawieszeniu. Ostateczna nota dla Meganki, to 4+.
Na stronie 59. znajdziecie wzmiankę o akcji serwisowej związanej z Oplem Corsą F.
W dziale Z naszego archiwum na stronie 78. AUTO ŚWIAT przypomina pierwszą generację Renault Twingo.
Kolejna strona przynosi przypomnienie marki De Dion-Bouton, o której czasem piszemy, najczęściej przy okazji relacji z targów Retromobile.
Podsumowanie styczniowej sprzedaży samochodów użytkowych w Polsce znajdziecie na stronie 80. Wspomniano tam Renault Mastera, marki Renault, Citroën, Peugeot i Opel, a także Citroëna Jumpera.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w pierwszym tegorocznym, podwójnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze