AUTO ŚWIAT, podobnie jak MOTOR w ubiegłym tygodniu, na okładce najwięcej miejsca poświęcił nowemu Peugeotowi 308. A ze mamy do czynienia – znowu – z numerem podwójnym, więc nie dziwcie się, że dopiero dziś przegląd tego tygodnika pojawia się na naszych łamach. Coraz częściej się zastanawiam, czy wkrótce AUTO ŚWIAT nie stanie się dwutygodnikiem.
AUTO ŚWIAT nr 12-13 (1292) z 22.III.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką, w tym dodatek „Auta używane”)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, DS, DS 9, 107, 208, 2008, 308, 3008, 406, 508, 5008, Captur, Clio, Megane, Duster, Sandero, Astra, Crossland
I analogicznie, jak MOTOR, AUTO ŚWIAT pierwszy artykuł numeru poświęcił na prezentację nowej 308-ki. Kompaktowy Peugeot został opisany na stronach 4-6 i Autor twierdzi, że dużo jest w tym modelu świeżości. Osobiście się z nim zgadzam. Linie marki zostały zachowane, ale auto prezentuje się – moim zdaniem – znakomicie. Jest wyraźnie dłuższe od II generacji, ma też sporo większy rozstaw osi i może wykorzystywać różne rodzaje jednostek napędowych. Redaktor Sękalski podkreślił też bardzo dobry współczynnik oporu powietrza (Cx=0,28). Wyposażenie nowego francuskiego kompaktu będzie bogate – już w standardzie są na przykład LED-owe reflektory.
W tekście wspomniano też inne modele Peugeot: 208, 2008, 3008, 508 i 5008, a także najnowszego Opla Astrę, który z nową 308-ką współdzielić będzie sporo podzespołów. Na polski rynek nowy Peugeot 308 trafi dopiero w październiku.
To jest spora ciekawostka – drugi artykuł numeru i drugi o francuskim samochodzie! Na stronach 8-9 zaprezentowano DS 9. To, póki co, flagowy model francuskiej marki premium wyłonionej z Citroëna. Ma się wprawdzie pojawić jeszcze DS 9 Crossback i pewnie to on zostanie flagowcem. Na razie AUTO ŚWIAT zaprezentował kilka zdjęć samochodu, który w naszych salonach pojawi się jeszcze przed wakacjami. Ceny startują od 205.900 zł, ale wyposażenie standardowe jest całkiem bogate, a opcjonalnie można jeszcze sporo – jak to w markach premium – dokupić. I oczywiście personalizować swoje auto.
Samochód na pewno kusi oryginalnością karoserii, ale prawdziwa uczta dla zmysłów zaczyna się we wnętrzu. Z zewnątrz DS 9 jest – siłą rzeczy – trochę stonowany. To po prostu taki segment. Choć przyznać trzeba uczciwie, że smaczków nie brakuje. Ukłonem w stronę modelu, który dał nazwę całej marce, czyli Citroëna DS, są np. światła pozycyjne w słupkach C. To na pewno samochód, z którym warto się zapoznać bliżej!
Citroëna C1 i Peugeota 107 AUTO ŚWIAT wspomniał na stronie 22. prezentując koncepcyjnego crossovera na bazie Toyoty Aygo.
O targach w Bangkoku wspomniano na stronie 23. Spośród marek francuskich pojawi się tam Peugeot.
Test czterech miejskich SUV-ów opublikowano na stronach 24-29. Wspominam o tym z uwagi na fakt, iż jednym z konkurentów jest Opel Crossland. Porównano modele napędzane silnikami benzynowymi o mocach rzędu 110-130 KM, przy czym najmocniejsza jednostka pracuje pod maską auta produkowanego przez koncern PSA. Konkurentami Crosslanda są Ford Puma, Kia Stonic oraz Škoda Kamiq. Idę o zakład, że Opel nie wygra tego porównania, a wręcz może być nawet ostatni.. I nie ma znaczenia to, że Škoda ma silnik o najniższej mocy maksymalnej, a przy tym kosztuje najwięcej.
Opla pochwalono za przestronne, jak na ten segment, wnętrze, dobry silnik oraz wygodny fotel kierowcy. Nie spodobały się haczący lewarek skrzyni biegów, przechyły nadwozia oraz głośność silnika, gdy auto jest obciążone, czy to pasażerami, czy obrotami. Za to Opel ma w sobie także coś z minivana – jest funkcjonalny i przyjazny rodzinom.
No i okazuje się, że miałem rację. Starcie wygrała Škoda (448 punktów), potem ex aequo Ford i Kia (po 444 oczka) i na końcu stawki pojawił się Opel (429 punktów). Szkoda to komentować.
Citroëna, DS Automobiles, Peugeota i Opla wspomniano w teście Hyundaia Kony Electric zamieszczonym na stronach 40-41.
Renault Clio widać na zdjęciu zamieszczonym na stronie 55.
W dodatku AUTO ŚWIAT prezentuje wyniki swojej analizy dotyczącej utraty wartości. W segmencie aut miejskich do 3 lat na siódmej pozycji znajduje się Citroën C1 z utratą wartości na poziomie 44%. Zwycięzca, Toyota Aygo, notuje niewiele lepszy wynik (40,6%). W segmencie B na drugim miejscu plasuje się Dacia Sandero (38%), a na trzecim Renault Clio (38,2%). Najlepsza w tej klasie Toyota Yaris traci 37,4%. Wśród kompaktów mamy w Top 10 tylko jedno auto francuskie – Renault Megane na pozycji 9 z utratą wartości w trzy lata na poziomie 38%. Również dziewiąte miejsce zajął Peugeot 508 w segmencie D (-41,8%), Z kolei na siódmym miejscu w segmencie crossoverów uplasował się Renault Captur, który przez trzy lata straci średnio 35,8%. Znakomitą drugą pozycję w klasie średnich SUV-ów ma Dacia Duster (-33%). Duster okazał się też trzecim w całej stawce modelem o najniższej utracie wartości!
Renault Clio pojawiło się na zdjęciu zamieszczonym na stronach 66-67.
W dziale Z naszego archiwum (strona 78.) napotkacie wzmianki o Renault Megane Coupe (chodzi oczywiście o pierwszą generację) oraz o Peugeot 406 z dieslem pod maską.
Podsumowanie sprzedaży nowych samochodów w Polsce w ciągu dwóch pierwszych miesięcy bieżącego roku znajdziecie na stronie 80. Dacia Duster zajmuje czwarte miejsce, a DS Automobiles jest dziesiątą najpopularniejszą marką w segmencie aut premium.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze