Citroen: 10 pojazdów do zadań ekstremalnych (Retromobile 2019)

1 23

Citroen ma na swoim koncie mnóstwo rekordów i zwycięstw w wyścigach oraz rajdach na całym świecie. Już od samych początków istnienia marki pojazdy poddawane były najbardziej wymagającym próbom i pokonywały wszelkie bariery: terenu, prędkości i przemierzały tysiące, a nawet setki tysięcy kilometrów. Podczas tegorocznych targów pojazdów klasycznych Retromobile w Paryżu, mieliśmy okazję podziwiać Citroeny, które stworzono do najbardziej ekstremalnych wyzwań.

Targi Retromobile 2019 były prawdziwym rajem dla miłośników Citroena. Francuska marka obchodziła w tym roku swoje 100-lecie i z tej okazji przygotowała mnóstwo ciekawostek, na dużym i niezwykle interesującym stoisku, aczkolwiek pojazdy spod znaku szewronów m.in. kaczki, Mehari i SM i mnóstwo DS-ów, można było dostrzec w wielu innych zakątkach hal targowych. Citroen starał się przybliżyć odwiedzającym swoją historię i to zarówno modeli seryjnych, koncepcyjnych, jak i pojazdów, które powstały, by pokonywać bariery, zwyciężać w rajdach i bić rekordy. Poniżej przedstawiamy 10 niezwykłych modeli, dla których trudny teren, wysoka prędkość i wytrzymałość, są zupełnie naturalne.

  1. Citroen Scarabée d’or (Golden Scarab B2) – 1922

Citroen Scarabée d’or to prawdziwy pogromca pustyni. W połowie kołowy a w połowie gąsiennicowy wehikuł z silnikiem o mocy 10 KM, jako pierwszy pojazd na świecie przemierzył Saharę. Zajęło to 21 dni, co w porównaniu do sześciu miesięcy, które potrzebowała karawana, było niczym mgnienie oka. Cztery identyczne pojazdy przemierzyły pustynie pomiędzy 17 grudnia 1922 roku a 7 stycznia 1923. Trasa przebiegała z algierskiego miasta Tukkurt do Timbuktu. Po osiągnięciu celu ekspedycja zwyczajnie zawróciła w drogę powrotną tą samą trasą.

  1. Citroen Petite Rosalie des Records – 1932

Citroen Petite Rosalie jest niepokonanym przez bardzo długi czas rekordzistą. Model ma na swoim koncie 132 rekordy wytrzymałościowe i 59 rekordów najdłuższego dystansu. W latach 30-tych oferowano nawet nagrodę w wysokości 3 mln franków temu, kto zdoła pokonać osiągnięcia modelu przed rokiem 1935. Nikomu się to jednak nie udało. 15 marca 1933 roku Citroen Petite Rosalie des Records wystartował z Montlhéry i zatrzymał się 134 dni później osiągając rekordowy dystans 300.000 km. Średnia prędkość wyniosła 93 km/h.

  1. Citroen DS 21 Morocco Rally – 1969

Rajdowa wersja DS powstała dzięki entuzjastom, którzy zaraz po prezentacji modelu w 1955 roku, zaczęli wykorzystywać pojazd w rywalizacji, aż w końcu w roku 1959, DS trafił na start Rajdu Maroka. Kilka lat później wziął udział w Rajdzie Safari. W 1969 roku skrócona wersja modelu DS 21 Proto prowadzona przez Boba Neyreta zwyciężyła w niezwykle wymagającym Rajdzie Maroka, a w następnym roku ten sam model i kierowca powtórzyli to imponujące osiągnięcie.

  1. Citroen SM Morocco Rally – 1971

Citroen SM zadebiutował w 1970 roku podczas salonu samochodowego w Genewie. Zaraz po premierze pojazd doczekał się wersji rajdowej. Citroen zdecydował się wprowadzić jedynie niewielkie zmiany w pojeździe i bliski wersji produkcyjnej SM z silnikiem V6 od Maserati pod maską, wystartował w Rajdzie Maroka w 1971 roku. Marka chętnie wykorzystywała rezultat w swojej kampanii reklamowej, głosząc: „SM, pierwsza prezentacja, pierwsze zwycięstwo”. Samochód osiągał prędkość 220 km/h i został wyposażony w wiele ciekawych rozwiązań takich jak hydropneumatyczne zawieszenie, czy kierownica z zerowaniem pozycji.

  1. Citroen 2CV Raid Afrique – 1973

Citroen 2CV na pewno nie jest najszybszy, ani nie posiada najlepszych właściwości terenowych z prezentowanych podczas Retromobile 2019 samochodów Citroena, aczkolwiek orurowanie z przodu oraz łopata na dachu wyraźnie informują, że ta kaczka została stworzona do czegoś więcej niż jazda po asfalcie.

Citroen zachęcony ideą wolności i poznawania świata jaką reprezentował model 2CV, zorganizował rajd Kabul – Paryż – Kabul specjalnie dla właścicieli modeli 2CV, Dyane oraz Mehari. Kolejne zmagania dla sympatycznego Citroena to Rajd Paryż – Persepolis – Paryż w 1971 roku oraz wyjątkowo wymagający Rajd Afryki. Trasa biegła z Abidżanu na Wybrzeżu Kości Słoniowej przez pustynię Tenere, Tunezję, przez Wagadu, Niamey i Tamanrasset aż do mety w Marsylii. W rajdzie wzięło udział 100 osób w tym 8 kobiet oraz 60 egzemplarzy 2CV razem z 10 samochodami pomocniczymi. Kaczki pokonały łącznie 8000 km i wszystkie dotarły do mety o czasie. Podczas rajdu zdarzyły się tyko trzy poważniejsze usterki silnika oraz trzy awarie skrzyni biegów.

  1. Citroen ZX Rally Raid – 1990

Citroen ZX Rally Raid prezentuje się naprawdę imponująco i goście targów chętnie się przy tym pojeździe zatrzymywali. Po raz pierwszy model wystartował w Rajdzie Paryż – Moskwa – Paryż, który zakończył się dla Citroena sukcesem. Pojazd ma na koncie mnóstwo zwycięstw w tym pięć kolejnych pucharów świata. ZX Rally Raid trzy razy triumfował też w rajdzie Paryż – Dakar w latach 1994 i 1996. Mierzący 4,38 m długości rajdowy ZX z napędem 4×4 rozwijał maksymalną prędkość 205 km/h.

  1. Citroen Xsara KIT Car – 1998

Superlekki, mocny i zwinny. Citroen Xsara KIT Car o masie 960 kg rozpędzał się do pierwszej setki w 5,5 sekundy, a prędkość maksymalna ze względu na przepisy, była ograniczona do 200 km/h. Pojazd kontynuował karierę Citroena w rajdach. W roku 1998 i 1999 Philippe Bugalski za kierownicą Xsary KTI Car zwyciężył we francuskich mistrzostwach rajdowych, triumfował także w mistrzostwach świata w Katalonii i Korsyce. Samochód zastąpiono Xsarą T4, a następnie WRX. Ostatnia wersja pojazdu w rękach Sebastiena Loeba i Daniela Elena ma na swoim koncie 32 zwycięstwa.

  1. Citroen C4 WRC – 2007

Poprzeczkę w liczbie zwycięstw zdecydowanie podniósł Citroen C4 WRC, który pokonał nawet osiągnięcia rajdowej Xsary. Samochód bazował na produkcyjnej wersji Citroena C4 Coupe. Napęd pochodził z 4-cylindrowego turbodoładowanego silnika o pojemności 2 litrów, który został opracowany przez oddział Citroen Sport. Sekwencyjna 6-biegowa przekładnia przekazywała napęd na wszystkie cztery koła. W latach 2007 – 2010 model zdobył trzy mistrzowskie tytuły WRC w kategorii konstruktorów, cztery w kategorii kierowców oraz cztery w kategorii pilotów. W sumie C4 WRC ma na koncie 36 zwycięstw w WRC.

  1. Citroen C-Elysée WTCC – 2013

Po sukcesach w WRC, marka postanowiła zmagać się także na torze. Citroen Racing zaprezentował model C-Elysee  o mocy ponad 380 KM, który za pomocą 6-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów przekazywał napęd na 18-calowe koła. Samochód osiągnął sukces właściwie już od samego początku i w latach 2014 – 2016 przyniósł Citroenowi trzy mistrzostwa świata w kategorii konstruktorów z rzędu. Do tego dołączyły trzy tytuły mistrza kierowców, które zdobyli José Maria Lopez, Sébastien Loeb i Yvan Muller. 

  1. Citroen C3 WRC – 2017

Citroen C3 WRC zadebiutował w roku 2017 podczas Rajdu Monte Carlo. Bazą do budowy rajdowej bestii był seryjny miejski model C3. Samochód jest od niego dłuższy o 55 mm, zdecydowanie bardziej aerodynamiczny, a jego tylną część wieńczy potężny spoiler. Wersja WRC posiadała także znacznie potężniejsze serce. Jako napęd wykorzystano 4-cylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1,6-litra, który generuje 380 KM mocy. Masa pojazdu wynosi zaledwie 1190 kg.

C3 WRC ma na swoim koncie osiem światowych tytułów mistrzowskich.

Zobacz także, co na Retromobile 2019 wystawiła mark Renault.

 

Małgorzata Kozikowska

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
1 Wątki komentarzy
0 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
1 Autorzy komentarzy
texas910gus Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
texas910gus
Gość
texas910gus

Troszkę nie rozumiem. W okresach startów każdego z tych modeli, citroen zawsze produkował takie czy inne usportowione wersje swoich modeli. Obecnie jest c3 wrc ale to co w salonach w ogóle do niego nie pasuje. To trochę tak jak by CASIO dostarczał dla US Army modle G-Shock, chwalił się tym na wystawach a potem w swoich salonach oferował tylko i wyłącznie eleganckie, zegarki w metalowej kopercie i z metalowa bransoletą, bez jakiejkolwiek wersji choćby podobnej do g-shock. Można ale jakoś…