Citroën jest obecny w Holandii od stu lat. W październiku 1924 roku w Weteringschans w Amsterdamie otwarto pierwszy oddział Automobiles Citroën. Rozpoczęło to długoterminową współpracę między marką, a holenderskimi kierowcami, skupiającą się na komforcie, dostępności i charakterystycznym designie.
Założenie Citroën Holandia to ważny moment w historii francuskiej marki. W oficjalnym ogłoszeniu opublikowanym 15. października 1924 roku czytamy: „Mamy zaszczyt poinformować szanowną publiczność, że 2 października 1924 roku powstała holenderska firma Nameless Company Automobiles Citroën z siedzibą w Amsterdamie, Weteringschans No. 81/89, na czele której pan R. Van Mill Jr. został mianowany Dyrektorem pod nadzorem Zarządu. w Amsterdamie”.
Założenie Automobiles Citroën było realizacją planu André Citroëna – założyciela marki – polegającego na wewnętrznej sprzedaży modeli Citroëna w Holandii. Niedługo potem marka szybko zaczęła publikować reklamy w ogólnokrajowych gazetach, aby umieścić Citroëna na mapie wszystkich regionów. W ogłoszeniu z 1925 roku o 10 P.K. można przeczytać: „10 P.K. Citroën może z łatwością konkurować z samochodami o mniejszej wytrzymałości ze względu na niskie zużycie paliwa i koszty utrzymania. 10 P.K. jest wyposażony w opony balonowe”. Nowa cena 10 P.K. Citroën w tamtym czasie wynosiła 2.100 guldenów. Trzymiejscowy 5 P.K. Torpedo – również wyposażona w wygodne opony balonowe – miała cenę wywoławczą 1.700 guldenów. Jako samochód dwumiejscowy kosztował 1.475 guldenów.
Już w 1925 roku stało się jasne, że udostępnienie mobilności ogółowi społeczeństwa i zapewnienie komfortu mają dla Citroëna ogromne znaczenie. „Motto Citroëna to w dalszym ciągu oszczędność, wygoda, szybkość i bezpieczeństwo” – głosi reklama opublikowana w 1925 roku. Popularność Citroëna w Holandii stale rosła i wkrótce powstała lista oficjalnie mianowanych agentów, dzięki czemu Citroën miał zasięg ogólnokrajowy. Citroën używał w reklamach chwytliwych haseł: „Wiosenna niespodzianka!”, „Citroën w cenie motocykla z przyczepą boczną” lub „Oferta, którą warto poważnie rozważyć”.
Citroën nadal się rozwijał i ugruntował silną pozycję na holenderskiej scenie drogowej. Nie tylko samochodami osobowymi, ale także pojazdami użytkowymi. Aby zarządzać rozwojem Citroëna w Holandii, Citroën przeniósł się w 1931 roku do tak zwanego budynku Citroëna, znanego również jako garaż Citroëna. Budynek ten – zaprojektowany przez Jana Wilsa i zlokalizowany przy Stadionplein w Amsterdamie – pierwotnie był garażem/salonem i do 2014 roku służył jako główna siedziba Citroën Holandia.
PRZEGLĄD NAJWAŻNIEJSZYCH WYDARZEŃ
100-letnia historia Citroëna w Holandii obfituje w niezliczone wydarzenia. Od wprowadzenia Citroëna Traction Avant – jednego z pierwszych samochodów z napędem na przednie koła produkowanych w dużych seriach – po ukochany model 2CV, który stał się symbolem prostoty i przystępności cenowej. Citroën DS – znany ze swojej progresywnej stylistyki i zaawansowanej technologii – również wywarł duży wpływ na Holandię.
Po nastaniu pokoju w 1945 roku Citroën cieszył się ogromną popularnością – Holandia była „krajem priorytetowym” dla fabryki, dlatego oddział fabryki był w stanie obsłużyć prawie wszystkie dozwolone dostawy z Francji. Nieśmiertelny 2CV, w tym kraju pieszczotliwie przemianowany na Duck, miał początkowo jedynie skromną liczbę nabywców. Model miał swoją premierę eksportową podczas wystawy samochodów RAI w 1952 roku. Dzięki kontrowersyjnym reklamom stworzonym przez Karela Suylinga model zyskał ogromną popularność.
A kiedy w połowie lat pięćdziesiątych XX wieku Traction Avant został zastąpiony przez DS19 – Snoek, inna nazwa zwierzęca – ten opływowy sedan również okazał się hitem wśród holenderskich nabywców. Do 1976 roku dostarczono im nie mniej niż 34.000 sztuk – w tym wojsku, policji, Dworowi Królewskiemu i pogotowiu ratunkowemu.
Poszukując furgonetki o dużej ładowności wiele firm i osób prowadzących działalność na własny rachunek kupuje HY, „żebrowany autobus”, który nadal był montowany na Stadionplein w latach 60. XX wieku.
Kolejną atrakcją był Citroën BX. Model ten cieszył się dużym zainteresowaniem w Holandii dzięki takim cechom, jak praktyczność, przestronność, wygoda, a do tego był konkurencyjny cenowo, podobnie jak inne nowoczesne modele Citroëna. Ze względu na dużą rzeszę fanów, inne modele również odnosiły sukcesy. Od GS – Samochodu Roku podczas RAI w 1971 r. – poprzez SM, CX, Visa, AX, XM, Xantia, a nawet ciężarówki, aż po obecną serię modeli. W 1996 roku na rynku holenderskim pojawił się Citroën Saxo, model cieszący się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród młodych kierowców, ze względu na sportowy charakter i korzystną cenę.
WYZWANIA
Oczywiście zdarzały się również okresy wymagające, takie jak kryzys gospodarczy w latach trzydziestych XX wieku i druga wojna światowa, a ostatnio kryzys koronawirusa. Jednak Citroën raz po raz wykazywał się odpornością. Citroën pokazał niedawno odważny model koncepcyjny Oli, z którego kilka elementów można znaleźć w nowym, w pełni elektrycznym ë-C3.
Nowy Citroën C3 i w pełni elektryczny ë-C3 to charakterystyczne modele w segmencie B, wykorzystujące nowy język stylistyki Citroëna i będą dostępne w holenderskich salonach odpowiednio od końca września i końca października. Citroën pragnie, aby mobilność elektryczna była dostępna dla każdego i oferuje ë-C3 – o zasięgu do 320 km, z opcją szybkiego ładowania o mocy 100 kW, z doskonałym wyposażeniem i o najwyższym komforcie w segmencie – za atrakcyjną cenę od 24.290 euro. Wersja spalinowa nowego C3 jest dostępna od 21.690 euro.
Citroën wkrótce doda do swojej oferty także nowego C3 Aircross (również w wersji siedmiomiejscowej) oraz w pełni elektrycznego ë-C3 Aircross. Ten przestronny i wygodny SUV segmentu B jest dostępny w wersji benzynowej od 25.850 euro i w elektrycznej od 27.390 euro.
POŁĄCZENIA
W kwietniu 1976 roku Citroën stał się częścią Grupy PSA, co doprowadziło do wzrostu innowacyjności i dalszego rozwoju marki. W 2021 roku Grupa PSA połączyła się z Fiat Chrysler Automobiles (FCA), tworząc Stellantis – obecnie jednego z największych dostawców mobilności na świecie. Pod szyldem Stellantis Citroën w dalszym ciągu oferuje innowacyjne i charakterystyczne modele, niezmiennie skupiając się na charakterystycznym designie, imponującym komforcie i dostępności dla ogółu społeczeństwa.
Peter van Mourik, dyrektor generalny Citroën Holandia, powiedział: „100-lecie oddziału Citroëna w Holandii to dla nas nie tylko moment dumy, ale także okazja do refleksji nad głębokimi relacjami, jakie zbudowaliśmy z naszymi klientami i partnerami. Od otwarcia naszego pierwszego oddziału w Amsterdamie w 1924 roku zawsze dążyliśmy do innowacji, mając na celu projektowanie samochodów, które są funkcjonalne, ale także budzą emocje. Niezależnie od tego, czy chodzi o rewolucyjny Traction Avant, kultowy 2CV, czy postępowy DS – Citroën zawsze zajmował wyjątkowe miejsce w sercach holenderskich kierowców”.
„Ten kamień milowy jest także momentem refleksji. Jako marka doświadczyliśmy niezliczonych wzlotów, ale także kilku upadków, po których zawsze udawało nam się podnieść, pozostając wiernymi naszym podstawowym wartościom: innowacyjności, wygodzie i dostępności. Zależy nam również na dostarczaniu zrównoważonych, wyróżniających się i niedrogich rozwiązań w zakresie mobilności przez następne sto lat. Nowy Citroën ë-C3 jest tego wyraźnym przykładem. Tym modelem pokazujemy, że jazda w 100% elektryczna może być tańsza, i nie musi oznaczać rezygnacji z komfortu i wyposażenia. Dziękujemy naszym klientom za wieloletnie zaufanie i nie możemy się doczekać kolejnego stulecia Citroëna w Holandii” – dodaje Peter van Mourik.
KSIĄŻKA ROCZNICOWA 100 LAT CITROËNA
Z okazji stulecia Citroëna w Holandii wydano rocznicową książkę. To podkreśla historię francuskiej marki w Holandii na podstawie niezliczonych starych reklam Citroëna. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.citrovisie.nl.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze