Piosenka nagrana do któregoś z filmów o Jamesie Bondzie ma gwarancję pozostania przebojem. Udział aktora, nawet w roli drugoplanowej, przenosi go do historii filmografii. Pokazanie w którymś z filmów określonego modelu samochodu czyni to auto nieśmiertelnym. Acz przyznać trzeba, że czasem do filmów trafiały samochody już legendarne. Tak było z Citroënem 2CV, który przed czterdziestu laty zagrał spektakularną rolę w „Tylko dla twoich oczu” z równie legendarnym Rogerem Moorem. Był to dwunasty film o przygodach Jamesa Bonda.
Niebawem minie cztery dekady od prezentacji Citroëna 2CV w limitowanej serii 007. Powstało zaledwie 500 egzemplarzy tego samochodu, co czyni go jedną z najrzadszych wersji 2CV-ki. Jedną z najrzadszych i jednocześnie najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów.
Rok temu swoje 40-lecie obchodził Citroën 2CV Charleston. W roku 2021 40. urodziny obchodzi seria specjalna 007. Do dziś przetrwało najprawdopodobniej tylko kilkanaście egzemplarzy tego auta. Roger Moore i Carole Bouquet pędzili 2CV-ką w Hiszpanii. Premiera filmu miała miejsce 24. czerwca 1981 roku, a już w październiku tego samego roku Citroën zaprezentował serię specjalną nawiązującą do tego dynamicznego obrazu wyreżyserowanego przez Johna Glena. W filmie nie zabrakło zresztą także innych samochodów francuskich.
2CV 007 z filmu był wersją 2CV 6 Club Giallo Mimosa AC 333 ze wzmocnionym podwoziem i 4-cylindrowym silnikiem. Dzięki specyficznemu układowi wydechowemu udało się zachować typowy dźwięk 2CV. Wersja Club jest łatwo rozpoznawalna dzięki dwóm prostokątnym reflektorom i naklejce 2CV 6 Club, wyraźnie widocznej w scenie pościgu w filmie.
Zobacz: W jakich filmach pojawiały się samochody marki Citroën?
Specjalna seria 2CV 007 została zaprezentowana po raz pierwszy w Anglii w kilku egzemplarzach z kierownicą po prawej stronie, a następnie w październiku 2021 roku we Francji w zaledwie 500 egzemplarzach.
2CV 007 to żółty 2CV 6 Spécial z czarnymi naklejkami umieszczonymi na drzwiach, masce i pokrywie bagażnika z napisem 007, przy czym cyfra 7 jest stylizowana na pistolet. Samochód był dostarczany z zestawem naklejek, które imitowały dziury po kulach pistoletu. Citroën następnie naklejał te nalepki w fabryce, bez z góry określonego miejsca na karoserii samochodu: dlatego nie było dwóch takich samych egzemplarzy! Mówi się, że robotnicy naklejali je w miejscach, gdzie były grudki lub krople farby… Praktyczne!
2CV 007 jest wyjątkowy, ponieważ jest jedynym 2CV, który był lakierowany w kolorze żółty Helios AC 336. Rzeczywiście, kiedy Citroën rozpoczął produkcję specjalnej serii 2CV 007, żółty lakier Mimosa AC 333 użyty w filmowym 2CV został już wycofany z katalogu rok wcześniej. Żółty Helios jest nieco bardziej intensywny niż żółty Mimosa, ale równie spektakularny. Wnętrze jest jak jak w 2CV Spécial bez żadnych dodatków. Rolowany dach limitowanej serii jest czarny, podczas gdy w filmie jest żółty. Jedyną analogią serii specjalnej do modelu użytego w filmie są prostokątne reflektory.
Pierwsze egzemplarze limitowanej serii Citroëna 2CV 007 zostały zaprezentowane przy udziale aktorów z filmu na Place Vendôme w Paryżu w październiku 1981 r. Jak widać, nie ma dwóch takich samych samochodów: żaden z nich nie ma „dziur po kulach” w tym samym miejscu!
Do kręcenia filmu wykorzystano trzy egzemplarze 2CV 6. Pojazdy przeszły wiele modyfikacji (silniki, podwozie Ami Super, wydechy, pałąki itp.). Mechanika pochodziła z modelu GS, silnik o pojemności skokowej 1.015 cm³ pozwalał na znacznie wyższe osiągi, ale dźwięk został zmodyfikowany tak, aby imitował pracę seryjnego silnika 2CV. Do kręcenia pościgu wykorzystano dwa samochody, trzeci egzemplarz wykorzystywano tylko do scen kręconych we wnętrzu auta.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën, produkcja firmowa 007
Najnowsze komentarze