Citroën 2CV to wielofunkcyjny samochód o prostej konstrukcji, którego podwozie było podstawą do wielu modeli samochodów. Jednym z nich jest projekt o nazwie Bedouin, który narodził się w Wielkiej Brytanii.
Citroën 2CV Bedouin powstał w latach 80. w Wielkiej Brytanii. Autorem projektu był Bob Williams, który na co dzień zajmował się renowacją samochodów. Specjalizował się szczególności w odnawianiu modeli francuskiej marki Panhard. Na swoim koncie miał jednak również inne projekty. Pewnego razu stworzył samochód na bazie Forda Escorta. Klient niekoniecznie obchodził się z rezultatem ciężkiej pracy Boba jak z jajkiem, ale był z pojazdu zadowolony. Było tylko jedno „ale”. Auto nie mogło równać się do starego, dobrego 2CV.
Bob Williams stwierdził, że jest w tym dużo racji. Kaczka jest wszechstronna wytrzymała, mechanika zazwyczaj nie zawodzi, ale model ma problem z korozją. Postanowił zaprojektować własny samochód na bazie słynnej kaczki. Narysował projekt i zaledwie 18 dni później, prototyp modelu przypominającego nieco Mehari, był gotowy. Inspiracją dla nazwy Bedouin była wyprawa z Arktyki do Afryki, w której uczestniczył Bob.
Citroën 2CV Bedouin miał wiele zastosowań m.in. jako pojazd o sporych możliwościach transportowych, rekreacyjny lub do pracy na farmie. Auto można było łatwo modyfikować dzięki zdejmowanemu zadaszeniu. Nadwozie składało się ze stalowej ramy oraz drewnianej sklejki, która była tania, lekka, sztywna i łatwa do formowania. Materiał miał jednak swoje wady. Drewno gnije, kurczy się i rozszerza pod wpływem wilgoci lub zmiany temperatury. Zastosowanie żywicy epoksydowej wraz z utwardzaczem niwelowało problem.
Bedouin był oferowany jako tzw. kit car, czyli auto do samodzielnego montażu lub jako gotowy samochód. Jedyne czego potrzebował klient, to podwozie Citroena 2CV lub Dyane. Jeszcze przed rozpoczęciem produkcji zaczęły spływać pierwsze zamówienia. Klient mógł zamówić dowolny kolor nadwozia. Cena zestawu wynosiła 1350 funtów.
Źródło: citroenet.org.uk, Kit Car
Najnowsze komentarze