Citroën 2CV Ghan-1 był stworzonym specjalnie na potrzeby piechoty morskiej samochodem wojskowym z możliwością mocowania kilku rodzajów uzbrojenia. Groupemement d’Hélicoptères de l’Aéro-Navale. Lekka konstrukcja umożliwiała łatwe transportowanie go drogą lotniczą, za pomocą śmigłowców, na pole walki.
W historii Citroëna zawsze znajdowało się miejsce dla zastosowań militarnych. Przed II Wojną Światową w wojskach wielu państw, w tym Polski, służył Citroën Kegresse, z napędem gąsienicowym. Po wojnie armia wykorzystywała do zastosowań militarnych Citroëny 2CV a później Mehari.
Pod maską Citroëna Ghan-1 znajdował się typowy dla 2CV silnik 435 cm3 o mocy… 12 KM. To jednak wojsku wystarczało.
Zobacz: Dacia Duster ze zdalnie sterowanym karabinem maszynowym
Citroën 2CV Ghan-1 mógł posiadać kilka rodzajów uzbrojenia: karabin maszynowy kalibru 12,7 mm, działka automatyczne 20 mm a w najcięższej wersji także bezodrzutowe działo 75 mm. Ta ostatnia broń czyniła z małego 2CV bardzo groźnego przeciwnika. Dzięki niskiej wadze i wysokiej mobilności auto mogło błyskawicznie przemieszczać się po polu walki. To ostatnie rozwiązanie jednak sprawiało pewne problemy i dużo chętniej korzystano z karabinów i działek mniejszego kalibru.
Zobacz: Citroën Kegresse
Dużą zaletą 2CV Ghan-1 było komfortowe zawieszenie, które sprawdzało się przy walce w ruchu. Karabin maszynowy 12,7 mm mógł być sprawnie używany w czasie jazdy w trudnym terenie, uzyskując wyższą celność, niż w przypadku typowych wojskowych samochodów, które nie zapewniają praktycznie żadnej amortyzacji. Zawieszenie 2CV bez problemu radziło sobie z amortyzacją platformy karabinu, chociaż w czasie strzelania auto potrafiło się… unosić.
Citroën 2CV Ghan-1 był wykorzystywany przez francuską armię w latach pięćdziesiątych. Rozwój modelu ostatecznie zarzucono, ale koncepcja lekkich mobilnych sił szybkiego reagowania przetrwała i była rozwijana a dzisiaj nabiera zupełnie nowego znaczenia.
Originally posted 2022-05-21 09:07:00.
Najnowsze komentarze