niedziela, 3 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Citroen 2CV – historia brzydkiego kaczątka

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-05-18
w Historia
Czas czytania 9 minut
361 23
3
2CV
329
UDOSTĘPNIEŃ
1.1k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Unikatowe Renault NN 6CV Torpedo z 1927 roku. „Komfort lepszy niż w traktorze, hamuje niczym lokomotywa”

Jaki samochód najmniej pali? Citroën i ciekawe wyniki przedwojennego konkursu na oszczędność paliwa

Polska była o krok od uruchomienia fabryki Renault. Projekt przerwała wojna

Historia Citroena 2CV zaczęła się już w latach 30-tych XX wieku. Wtedy to Pierre Michelin oraz Pierre Boulanger zlecili departamentowi projektowemu Citroëna opracowanie taniego, popularnego i prostego samochodu. Zlecenie było krótkie – samochód ma być tanim parasolem na czterech kołach, który umożliwi dwóm chłopom przewiezienie 100 kg towaru na rynek z prędkością 60 km/h. Także w trudnych warunkach drogowych, a nawet przez pole.

Powinien zużywać 3 litry benzyny, aby przejechać 100 kilometrów. A chyba najbardziej znane sformułowanie z tego zlecenia brzmiało „ma przejechać przez zaorane pole nie tłukąc ani jednego wiezionego jajka”. Później dodano jeszcze jedno wymaganie: wysoki dach, aby można było jeździć w tym aucie w kapeluszu.

W 1939 roku uporano się z tym zadaniem i TPV (Toute Petite Voiture – „bardzo mały samochód”) był gotów. Zbudowano pojazdy prototypowe (różne źródła podają różne ilości – od kilkunastu do ponad 200 sztuk), a testy wypadła pomyślnie. Samochód musiał nie tylko oferować komfort amerykańskiej limuzyny, ale także dobre zachowanie na drodze i miał mieć doskonałe hamulce.

Auto było zbudowane z aluminium, miało magnezowe zawieszenie i tylko jeden reflektor z przodu, a wycieraczka była napędzana ręcznie! Silnik posiadał 2 cylindry, pracował w układzie bokser, a chłodzony był wodą, układ załączano ręcznie. Niestety wybuch drugiej wojny światowej pokrzyżował plany Citroëna. Odwołano targi w Paryżu i samochód nie został zaprezentowany publiczności. Podczas okupacji Pierre Boulanger nadal pracował nad rozwojem konstrukcji, borykając się z licznymi brakami w dostępności materiałów. Projekt przezornie ukryto przez niemieckimi inżynierami, obawiając się próby zastosowania konstrukcji dla wojska. Prototypy poukrywano lub zniszczono. Do dzisiaj przetrwało tylko 5 tych ciekawych prototypów. Co ciekawe, stosunkowo niedawno, bo w 1994 roku, odkryto 4 prototypy stojące we francuskiej stodole. Pomysłowość firmy w ukrywaniu pojazdów nie znała granic! Przez 6 kolejnych lat wojny, zespół projektowy pracował nad rozwojem przedwojennego pomysłu.

W 1945 roku przystąpiono do ponownego uruchomienia projektu. Jednak całkowite opracowanie 2CV zabrało konstruktorom aż 3 lata. Pojawiły się dwie wycieraczki, silnik był chłodzony powietrzem a zawieszenie i nadwozie skonstruowano ze stali. Skrzynia biegów miała 4 biegi. Dopiero 7 października 1948 roku na paryskim salonie motoryzacyjnym został on przedstawiony oficjelom (w tym prezydentowi i ministrom francuskiego rządu), dziennikarzom i klientom.

Początkowo został chóralnie wyśmiany przez środowisko dziennikarskie. Jeden z nich, Boris Vian, zakwalifikował nawet samochód jako „toczącą się anormalność”. Trudno się dziwić pierwszemu wrażeniu, bowiem Citroen 2CV wyglądał zupełnie inaczej niż wszystkie samochody tamtych czasów. Był wysoki, wąski i mimo małych rozmiarów, miał masywną sylwetkę oraz płócienny dach. Silnik bokser, skonstruowany z cienkiej stali, wydawał bardzo osobliwy dźwięk. Jednak odwiedzający targi po jazdach próbnych przekonali się, jak wiele zalet ma to małe autko. Przedni napęd, wygodne, zawieszone na zasadzie hamaka siedzenia i komfort jazdy robił wrażenie. Konstruktorzy wiele uwagi poświęcili też bezpieczeństwu układu hamulcowego. Mimo że samochód miał tylko jedno światło stop z tyłu i dostępny był tylko w kolorze szarym, sporo osób chciało od razu kupić 2CV. Musieli jednak poczekać jeszcze prawie rok.

W 1953 roku dwóch młodych odkrywców – Jacues Cornet i Henri Lochon – wybrali się 2CV z Kanady do Ziemi Ognistej. W trasie liczącej kilkanaście tysięcy kilometrów pobili rekord wysokości, na jaką wjechał samochód. Nie obyło się bez problemów z rozrzedzonym powietrzem i małą mocą silnika, ale 2CV wjechał na szczyt Chacaltaya w Boliwii, który miał 5.420 metrów wysokości.

Silnik miał 375 cm3 pojemności i moc zaledwie 9 KM. Było to stanowczo za mało, nawet jak na tak lekką konstrukcję. Dlatego w 1955 roku wprowadzono konstrukcję o pojemności 425 cm3, a 13 lat później pojawiła się jednostka o pojemności 602 cm3. Wraz ze zwiększeniem pojemności i mocy Citroën trafił do wyższej klasy podatkowej (3CV), jednak nazwa pozostała niezmieniona do końca produkcji. W 1970 roku największy silnik zyskał moc 33 KM i był to najsilniejszy napęd jaki montowano seryjnie w 2CV. Jednak nie zarzucono zmian w silniku i w 1979 roku pojawiła się jednostka o takiej samej pojemności, nieco mniejszej mocy, lecz bardziej ekonomiczna i o wyższej prędkości maksymalnej. Wraz z rozwojem silników 2CV zyskały dobry stosunek mocy do wagi, co dawało stosunkowo niezłe przyspieszenie ale prędkość maksymalna pozostała niewielka, co wynikało z nieco archaicznej konstrukcji nadwozia. Mimo zmian 2CV nigdy nie stracił reputacji „toczącego się ślimaka”, która powstała w czasach małych silników.

9 października 1958 roku, 10 lat po swojej premierze, 2CV z załogą złożoną z Jacquesa Seguela i Jeana Claudea Baudot wyruszył z Perpignan we Francji w podróż dookoła świata. Po drodze zdarzyła się im niesamowita przygoda – po przejechaniu 25 tysięcy kilometrów, silnik 2CV na skutek braku oleju odmówił posłuszeństwa na środku pustyni Atacama w Chile! A podróżnicy nie mieli już nic w zapasie. Do tego znajdowali się pośrodku drogi liczącej 3 tysiące kilometrów z niewielką nadzieją na pomoc.

Jednak nagle, jakby znikąd, pojawił się Indianin. Podszedł bliżej i obserwował błagalne gesty młodych kierowców. Po chwili wyjął ze swojej torby kilka bananów, obrał je i pojedynczo zaczął wkładać do wlewu oleju. Z tym oryginalnym smarowaniem 2CV przejechał bez najmniejszych problemów 300 kilometrów do najbliższego miejsca gdzie można było kupić olej silnikowy, a podróżnicy dokończyli swą niezwykłą podróż mając na liczniku ponad 100 tysięcy kilometrów. Najlepszy dowód na trwałość konstrukcji i słuszność przedwojennych założeń projektantów.

Również w 1958 roku Citroën zaprezentował na salonie paryskim 2CV Sahara 4×4. Samochód ten, wtedy jeszcze prototyp, zaprojektowany został z myślą o jeździe w trudnym terenie, także pustynnym. Projektowano go dla francuskich kolonii w Afryce, które potrzebowały taniego i lekkiego samochodu, z łatwą dostępnością części zamiennych. 2CV Sahara spełniał te założenia. Jednak Citroën nie posiadał w tamtym czasie małego lecz mocnego silnika, który mógłby zostać wykorzystany. Zdecydowano się więc na bardzo niekonwencjonalne rozwiązanie – zamontowano dwa klasyczne silniki 2CV. Jeden normalnie z przodu auta, a drugi w … bagażniku. Nadwozie uległo nieznacznym modyfikacjom. W środku było znacznie ciekawiej – samochód posiadał m.in. dwie stacyjki a dźwignię biegów umieszczono w podłodze. Dwa piętnastolitrowe zbiorniki paliwa umieszczono pod przednimi siedzeniami. Miejsce dla koła zapasowego znaleziono na… masce silnika z przodu. Bardzo ciekawie rozwiązano problem wlewania paliwa – w przednich drzwiach umieszczono dziury w których znajdowały się zamykane wlew paliwa (z obu stron samochodu!). Razem wyprodukowano 694 sztuki tych aut.

W 1959 2CV dowiódł, że jest samochodem bardzo ekonomicznym. Wziął udział w „Caltex Economy Test”, zawodach mających wyłonić najbardziej oszczędny samochód. Trasa, licząca ponad 2 tysiące kilometrów, wiodła z Niemiec przez Francję, Luksemburg, Belgię, Holandię i Danię, a swój finał miała w Kopenhadze. Należało jechać z normalną podróżną prędkością, tak by podróż nie zajęła zbyt wiele czasu. 2CV zadowolił się benzyną w ilości 3,75 litra na 100 kilometrów, a jego załoga nie otrzymała żadnego punktu karnego w czasie całej imprezy.

2CV stał się znany na całym świecie m.in. dzięki filmom z Louisem de Funes. Samochody te wystąpiły w najróżniejszych scenach, od pościgów po kolizje. W 1981 roku 2CV wyposażony w silnik Citroëna GS zagrał w filmie o Jamesie Bondzie – „Tylko dla Twoich oczu”. Citroën wykorzystał ten fakt w promocji 2CV, wypuszczając na rynek specjalną serię „2CV James Bond” w ilości 700 sztuk. Samochody były pomalowane na jaskrawy żółty kolor, miały standardowy 2 cylindrowy silnik, ogromne napisy 007 na przednich drzwiach i z przodu maski oraz fałszywe dziury po kulach na całym nadwoziu. Miłośnicy Jamesa Bonda byli zachwyceni. 2CV było i jest nadal chętnie wykorzystywane zarówno w filmach, jak i na znaczkach, okładkach płyt czy książek. Pojawiło się też mnóstwo modeli 2CV w najróżniejszych odmianach.

Citroën 2CV miał różne przezwiska. Najbardziej znane w Polsce to „brzydkie kaczątko”, które przywędrowało do nas z Danii. W Niemczech auto zyskało przydomek „kulawe kaczątko”. Z kolei w Angli 2CV nazywano blaszanym ślimakiem. Co nie przeszkadza bynajmniej, żeby na drodze traktować te samochody z najwyższą atencją. Każdy posiadacz 2CV doświadczył podczas swych samochodowych podróży „kaczką” wielu wyrazów sympatii. Inni uczestnicy ruchu, w swoich supernowoczesnych drogich i błyszczących samochodach z zazdrością, a czasem i z rozbawieniem pozdrawiają „kaczki” przyglądając się ich klasycznym sylwetkom.

2CV był produkowany przez 42 lata. Produkcję zakończono z powodu coraz większych wymagań klientów co do prędkości, bezpieczeństwa i wyposażenia. Ale 2CV zajął unikalne miejsce w historii motoryzacji. Dla wielu osób był to kiedyś pierwszy samochód. Obecnie jest klasycznym, poszukiwanym i cenionym zabytkiem. A radości z jazdy dostarcza nadal.

Dane techniczne

Konstrukcja na ramie nośnej, 4 drzwiowe, 4 miejscowe.
Silnik 2 cylindrowy, chłodzony powietrzem, pracujący w układzie bokser
Pojemność silnika: 602 cm3 (moc w zależności od roku produkcji od 29 do 33 KM)
Skrzynia biegów 4 biegowa
Hamulce: przednie tarczowe, tylne bębnowe, hamulec ręczny na przód
Długość: 3778 mm
Szerokość: 1478 mm
Rozstaw osi: 2370 mm
Prędkość maksymalna: 115 km/h
Średnie zużycie paliwa: 5,4 litra/ 100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 20 litrów

.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2CV

Originally posted 2004-10-04 01:21:30.

2.5 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 2CVCitroenhistoria
Udostepnij132Tweet82Udostepnij23
Poprzedni

25 Peugeotów e-2008 we flocie Furniture Village

Następny

Dacia Jogger i silnik 1.0 TCe 110 KM – jak to jeździ? Spalanie, dynamika, opinie.

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Dacia Jogger i silnik 1.0 TCe 110 KM – jak to jeździ? Spalanie, dynamika, opinie.

Peugeot 4007 – SUV warty zainteresowania. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 20/2022

Peugeot 9X8: zaczęło się od wirtualnego projektu obejmującego 15.267 plików cyfrowych

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Marek - Nowe władze Stowarzyszenia Koncesjonerów Citroëna w Polsce oraz Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych Marki Peugeot
  • Anonimowo - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • nowano - Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a
  • nowano - Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a
  • Witia - Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a
  • Mirek - DS 7 Crossback zmienia się w DS 7. Czym nowy SUV różni się od poprzednika? Porównanie
  • Kierowca - Peugeot 999. Prezentacja już 8 lipca
  • Kierowca - DS 7 Crossback zmienia się w DS 7. Czym nowy SUV różni się od poprzednika? Porównanie
  • Kierowca - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Kierowca - Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Stellantis liderem sprzedaży na rynku argentyńskim po pierwszym półroczu 2022
  •  Dacia Bigster nie będzie jedynym samochodem marki w klasie kompaktowej. Ambicje sięgają dalej!
  • Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Ile kosztuje używana Dacia Duster: przegląd cen roczników 2010-2018
  • Ile naprawdę pali benzynowy DS 7 Crossback 180 KM?
  • Stellantis & Nidec zbudują pierwsze silniki elektryczne jeszcze w tym roku. Projekt M3
  • DS 7 Crossback zmienia się w DS 7. Czym nowy SUV różni się od poprzednika? Porównanie
  • Nowy Renault Trafic SpaceNomad: wszechstronny kamper z miejscem do spania dla 4 osób
  • Unikatowe Renault NN 6CV Torpedo z 1927 roku. „Komfort lepszy niż w traktorze, hamuje niczym lokomotywa”
  • Dacia Duster 4×4 przejechała 13 tysięcy kilometrów po Maroku wspierając rozwój edukacji. Karawana Jadara


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.