Citroën 2CV Hybrid to projekt firmy 2CV Distribution z Francji, która stworzyła wyjątkowy samochód, mający dwa silniki. Pierwszy z nich to oryginalny napęd 2CV, spalinowy chłodzony powietrzem. Drugi to silnik elektryczny. Dzięki temu rozwiązaniu 2CV może wjeżdżać do stref czystego transportu i korzystać z uroków bezgłośnego napędu. 2CV Distribution ma poważne plany wobec swojego pomysłu i we współpracy ze Stellantis chce je komercjalizować. Ale jak to wszystko jest zbudowane?
Zacznijmy od napędu. Silnik elektryczny zamocowano w środku kabiny. Za pomocą wału moc przenoszona jest do komory silnika, gdzie poprzez odpowiednią przekładnię trafia na koła. Stacyjka ma dwa tryby pracy: pierwszy, tuż po włączeniu samochodu, to tryb 100% EV – wtedy napęd elektryczny działa. Po przekręceniu kluczyka dalej włącza się rozrusznik i do gry wchodzi klasyczny silnik spalinowy, ze wszystkimi tego konsekwencjami. Oba silniki nie współpracują ze sobą – w jednym momencie może pracować tylko jeden z nich. Miało to na celu proszczenie konstrukcji rozwiązania.
Docelowo silnik elektryczny w kabinie i wał otrzymają obudowę, która będzie izolować nogi kierowcy i pasażera od ruchomych elementów. Prototyp na razie nie musi tego posiadać, poza tym inżynierowie nieustannie udoskonalają konstrukcję. Co jest dalej? Silnik wymaga sterowania, to właśnie ta gruba wiązka przewodów, która do niego trafia. Wszystko połączone jest z prostym komputerem ładowania i sterowania mocą, pedałem gazu oraz akumulatorami, które ulokowano z tyłu a dokładnie pod siedzeniami.
Pakiety akumulatorów są upchane wszędzie, bo jednak trochę mocy potrzeba. Wykorzystano standardowe pakiety LiFePo4. Samochód można ładować ze zwykłego gniazdka, nie ma tu mowy o żadnym szybkim doładowywaniu. I chociaż wszystko wygląda na razie prowizorycznie, to jednak docelowo producent chce składać to w estetyczną i spójną całość.
Siedzeń z tyłu, z powodu akumulatorów, nie można wyjąć. Akumulatory, mające pojemność 9,6 kWh, zamocowano na stałe za pomocą prowizorycznych obejm – na czas testów.
Zobacz więcej:
Zdjęcia dzięki uprzjemości firmy 2CV Distribution
Najnowsze komentarze