Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Citroën 2CV i Citroën DS to jego dzieła – ale zanim je zaprojektował, zajmował się sztuką. Flaminio Bertoni

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-01-14
w Wiadomości, Historia, Citroen
Czas czytania 4 minut
348
A A
1
citroen ds Wiadomości

Flaminio Bertoni, włoski artysta, rzeźbiarz i projektant przemysłowy, zapisał się na kartach historii motoryzacji jako jeden z najbardziej wpływowych twórców XX wieku. Jego najsłynniejsze dzieła – Citroën 2CV i Citroën DS – stały się ikonami innowacyjności, funkcjonalności i nowoczesnego designu. Droga Bertoniego do sukcesu rozpoczęła się od sztuki, jednak szybko przeniosła się do przemysłu motoryzacyjnego, gdzie jego talent znalazł wyjątkowe ujście.

Od Akademii Sztuk Pięknych do Citroëna

Bertoni urodził się w 1903 roku we Włoszech i od młodych lat przejawiał wyjątkowe zdolności artystyczne. Po ukończeniu nauki na prestiżowej Accademia di Belle Arti w Rzymie, rozpoczął karierę jako rzeźbiarz i malarz. Jednak jego zainteresowanie technologią oraz nowoczesnymi rozwiązaniami mechanicznymi skierowało go w stronę projektowania przemysłowego.

Peugeot 408 – reklama

Punktem zwrotnym w jego życiu był rok 1925, kiedy mając zaledwie 22 lata, przedstawił André Citroënowi swój projekt innowacyjnego podnośnika do szyb samochodowych. Mimo barier językowych – Bertoni nie znał dobrze francuskiego – jego pomysł został doceniony, a on sam niemal natychmiast zatrudniony w firmie Citroën.

Warto przeczytać!

andre citroen Wiadomości

André Citroën już mając 17 lat pokazał niezwykłe cechy charakteru. Śmiały, inteligentny i pomysłowy

2025-11-17
citroen ami golf edition Wiadomości

Francuski dealer Citroëna chce stworzyć wyjątkowego AMI „Golf Edition”

2025-11-16

Citroën C5 Aircross, Peugeot 3008 i DS 7 Crossback: wycofanie 2.0 HDi było poważnym błędem Stellantis

2025-11-16

Citroën Xsara HDi kontra Peugeot 306 HDi, Renault Megane dTi oraz Ford Focus Ghia TDi

2025-11-16

Citroën 2CV – samochód dla każdego

Jednym z najważniejszych projektów Bertoniego był Citroën 2CV, który zadebiutował w 1948 roku. Jego założeniem było stworzenie samochodu dostępnego dla szerokiej rzeszy użytkowników – prostego, taniego, oszczędnego i łatwego w naprawie. 2CV szybko zyskał sympatię Francuzów i stał się symbolem powojennej odbudowy kraju. Charakterystyczny wygląd, lekka konstrukcja i nieskomplikowana mechanika sprawiły, że przez dekady samochód ten pozostawał jednym z najchętniej wybieranych modeli w Europie.

Projektując 2CV, Bertoni udowodnił, że motoryzacja może łączyć funkcjonalność z estetyką. Proste, łagodne linie nadwozia i praktyczne rozwiązania, takie jak składany dach czy minimalistyczne wnętrze, stały się znakiem rozpoznawczym modelu.

Citroën DS – rewolucja w komforcie

Kolejnym kamieniem milowym w karierze Bertoniego było stworzenie w 1955 roku modelu Citroën DS, który do dziś uznawany jest za jeden z najpiękniejszych i najbardziej innowacyjnych samochodów w historii motoryzacji. DS zachwycał nowoczesnym designem – aerodynamiczne linie, elegancki profil oraz futurystyczny wygląd nadwozia były jak na swoje czasy czymś zupełnie nowym.

ds Wiadomości

Jednak DS to nie tylko kwestia estetyki. Samochód ten wyprzedzał swoje czasy również pod względem technologicznym. Zastosowano w nim unikalne hydropneumatyczne zawieszenie, które zapewniało niezwykły komfort jazdy, przypominający unoszenie się nad drogą a jednocześnie zapewniające automatycznie regulowanie wysokości pojazdu niezależnie od obciążenia. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom DS zdobył ogromną popularność i szybko zyskał miano samochodu przyszłości. Jest ikoną do dzisiaj.

Dziedzictwo Bertoniego

Flaminio Bertoni pracował dla Citroëna do końca swojego życia, tworząc kolejne innowacyjne projekty, które miały ogromny wpływ na rozwój motoryzacji. Jego połączenie artystycznej wrażliwości z inżynieryjną precyzją zaowocowało powstaniem samochodów, które nie tylko świetnie wyglądały, ale również były funkcjonalne i nowoczesne.

Zmarł w 1964 roku, pozostawiając po sobie dziedzictwo, które do dziś inspiruje projektantów na całym świecie. Dzięki niemu Citroën stał się symbolem innowacyjnego podejścia do projektowania samochodów, a jego prace uznawane są za przełomowe w historii motoryzacji.


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

citroen ds Wiadomościds Wiadomości
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: historiaCitroenDS2CVzabytkowe
Udostepnij124Tweet78Udostepnij22
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • peugeot 407 2004 1280 80589c0441359c4e80589a8d30d444fa8f Wiadomości

    Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem

    3432 udostępnienia
    Udostepnij 1373 Tweet 858
  • To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025

    3462 udostępnienia
    Udostepnij 1385 Tweet 866
  • Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

    2314 udostępnienia
    Udostepnij 926 Tweet 579
  • To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    5163 udostępnienia
    Udostepnij 2065 Tweet 1291

Testy samochodów

peugeot 208 2012 01 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 208 1.6 eHDi 115 KM – test samochodu dla kobiety okiem kobiecym. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Małgorzata Karolina Piekarska
2012-06-24
renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 004 Wiadomości
Testy

Test: Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine – kiedy Captur to za mało

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-01-19
Citroen Berlingo kontra Peugeot Rifter
Citroen - testy i opinie

Test: Porównanie – Citroen Berlingo czy Peugeot Rifter – który model wybrać? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-03-20
Citroen DS 21 1968
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen DS 21 z 1968 roku – pierwsza jazda legendą komfortu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-07-23
leapmotor t03 test 18 Wiadomości
Testy

Test: Nowy Leapmotor T03 2025 – czy Dacia Spring może się bać konkurencji ze Stellantis?

autor Tomasz Nowicki
2025-08-13

Najnowsze komentarze

  • Rafał - Czy nowe Renault Twingo 2026 naprawdę przekona klientów? Pułapki mody retro
  • Anonim - To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025
  • Kulson - Francuscy dziennikarze przetestowali DS N°8 na autostradzie. Czy naprawdę przejedzie ponad 500 km?
  • Bodzio - Nowy komfortowy elektryczny SUV Citroën C5 Aircross Comfort Range już w polskich salonach
  • Roman - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu
  • Anonimowo - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu
  • Fotoamator - Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

Zobacz też

Czy nowa Dacia Duster dobrze utrzyma swoją wartość?

Renault weryfikuje plany redukcji zatrudnienia na lata 2022-2024

Nowy Peugeot e-Partner już na polskim rynku. Cena, wersje, wyposażenie

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz