Citroën 2CV powstał pod konie lat 30. ubiegłego wieku. Cztery prototypy, które udało się ocalić przed zniszczeniem w momencie wybuchu wojny pokazują jaka była koncepcja firmy prosty pojazd, który miał w komfortowych warunkach przewieźć 4 dorosłych pasażerów.
Niewielki silnik 375 cm3 o mocy 8 KM chłodzony powietrzem, jeden reflektor, proste do wykonania panele na masce i bagażniku, uproszczony płócienny dach, waga poniżej pół tony i komfort, jakiego nie znały nigdy niemieckie czy japońskie samochody nawet dużo nowsze, niż 2CV.
A jego bezpośrednim, chociaż dalekim następcą, jest dzisiaj Citroën C3. Mają jednak coś ze sobą wspólnego. Chociaż C3 wyposażony jest we wszystkie nowoczesne systemy, jakie można sobie dzisiaj wyobrazić, nie ma mowy o płótnie na dachu a moc najsłabszego napędu jest 9 razy wyższa niż pierwowzoru, to oba auta podobnie palą – w granicach 5 litrów na 100 kilometrów.
Citroën 2CV kosztował w 1952 roku 347 tysięcy franków. Traction Avant był dwa razy droższy, co pokazuje jak bardzo różniły się koszty produkcji. Dzisiaj Citroën C3 jest dwa razy tańszy od Citroëna C5 X.
A jak wyglądały rozmiary i waga obu samochodów? Citroën 2CV ma 3,8 długości, 1,48 m szerokości a rozstaw osi wynosi 2,4m. Citroën C3 jest nieco większy – prawie 4 m długości i 1,7 m szerokości a rozstaw osi to 2,5 m. Oba auta mają swój urok, ale to 2CV, ze względu na legendę i status kultowego auta do powolnego przemieszczania się, budzi znacznie więcej emocji. Dochodzi też kwestia niezwykłego zawieszenia 2CV, które nie jest podobne do niczego innego w motoryzacji.
Citroën 2CV |
Citroën C3 |
|
długość (mm) |
3780 |
3996 |
szerokość (mm) |
1480 |
1749 |
wysokość (mm) |
1600 |
1474 |
rozstaw osi (mm) |
2400 |
2539 |
prześwit (mm) |
150 |
134 |
Citroën 2CV stał się symbolem Francji i legendą motoryzacji. Citroën C3 jest codziennym środkiem transportu. Oba auta konstrukcyjnie dzieli blisko 80 lat, ale łączy dziedzictwo oryginalnej i ciekawej francuskiej marki.
C3 pod względem koncepcji, nie jest jednak już tanim autem. Jego rolę przejął model AMI, którego konstrukcja i osiągi mogą przywodzić na myśl założenia 2CV pod względem niskiej ceny.
Najnowsze komentarze