wtorek, 28 czerwca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-04-14
w Citroen, Historia
Czas czytania 4 minut
120 7
0
109
UDOSTĘPNIEŃ
364
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Citroën C4 X zostanie zaprezentowany już jutro. Pokazano film z fragmentem auta, widać tył!

Polska była o krok od uruchomienia fabryki Renault. Projekt przerwała wojna

Kobiety za kierownicą: pędzą przed siebie na śmierć lub pewne kalectwo

Andre Citroën chciał, by jego samochody wytyczały nowe szlaki, pokonywały niezdobyte dotąd trasy i biły rekordy świata. Jednym z największych osiągnięć, jeśli nie największym, firmy Citroën, było zorganizowanie Żółtej Ekspedycji, która przemierzyła Europę i Azję by dotrzeć do Pekinu. Nie była to tylko wyprawa samochodowa, ale przede wszystkim ekspedycja naukowa.

W latach dwudziestych Andre Citroën zorganizował wielką wyprawę swoimi samochodami przez Saharę a następnie przez Afrykę. Jednak najdłuższa trasa lądowa, wiodąca przez Azję do Chin pozostawała dla samochodów niezdobyta.

Dlatego Citroën, by wykazać wyższość techniczną samochodów, których był konstruktorem, postanowił, że tym razem jego auta przemierza właśnie tą trasę. Były one zdolne do pokonywania bardzo długich dystansów i najtrudniejszych tras. 13 tysięcy kilometrów śladem starożytnego Jedwabnego Szlaku bez wytyczonych w większości dróg robiło wrażenie i pobudzało wyobraźnie współczesnych Andre ludzi.

14 kwietnia 1931 roku, po trzech latach przygotowań, w tym wytyczenia ostatecznej trasy, przeprowadzenia niezbędnego rekonesansu i uzyskania odpowiednich zezwoleń, w pierwsze kilometry Żółtej Ekspedycji wyruszyły dwie grupy samochodów.

Ważnym celem misji, oprócz zademonstrowania właściwości technicznych i solidności pojazdów Citroën oraz ich zdolności do poruszania się w dowolnym miejscu na świecie, było otwarcie nowego szlaku handlowego i zebranie przydatnych informacji naukowych na temat regionów, które były wówczas w dużej mierze nieznane. Dlatego w wyprawie wzięli udział filmowcy, archeolodzy, malarze, pisarze i fotografowie.

Duża część trasy znajdowała się w miejscach, gdzie samochodów jeszcze nie widziano.  Pokonywano góry, pustynie, rzeki. Jedną z trudności był upał. W krajach Zatoki Perskiej temperatury sięgają nawet 50 stopni Celsjusza, co powodowało odparowywanie paliwa i zmniejszanie mocy pojazdów.

Co ciekawe, doświadczenia tu zebrane pozwoliły później Citroënowi na konstruowanie aut dostosowanych do warunków pustynnych. Były tak dobre, że w czasie II Wojny Światowej Niemcy zarekwirowali m.in. samochody i ciężarówki pustynne Citroëna i używali ich na tamtych terenach, bo ich własne auta nie dawały sobie rady.

Kolejne trudności napotkano w Himalajach. Przekroczenie przełęczy Burzil na wysokości 4000 metrów było niesamowitym osiągnięciem w tamtych czasach. Gdy trzeba było, samochody rozbierano i częściowo przewożono na mułach.

Pomimo napotkanych trudności i śmierci – z powodu zapalenia płuc – przyjaciela Citroëna, lidera wyprawy, Georgee’a-Marie Haardta, które nastąpiło wkrótce po przybyciu do Pekinu, efekty wyprawy były bardzo pozytywne.

Powstało z niej dużo zdjęć oraz filmy z dźwiękiem, co jak na tamte czy były ogromnym wyczynem. Film z wyprawy został wydany w 1934 roku i odniósł wielki sukces we Francji oraz Stanach Zjednoczonych. Widzowie z zapartym tchem obserwowali zmagania podróżników w dzikim terenie.

Do dzisiaj to jedna z najbardziej fascynujących a jednocześnie mniej znanych współcześnie wypraw samochodowych.

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: AzjaCitroenhistoriaSilk Way Rally
Udostepnij44Tweet27Udostepnij8
Poprzedni

Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany

Następny

Test: Nowy Renault Captur 1.5 Blue dCi z automatyczną skrzynią biegów EDC

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Test: Nowy Renault Captur 1.5 Blue dCi z automatyczną skrzynią biegów EDC

Nowy Citroën C4 kontra Škoda Scala – kto wygra? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 15/2021

Alpine F1

Alpine F1 x Felipe Pantone - artystyczna wizja bolidu Alpine

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Duster1 - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • Jan - Renault prezentuje model Zoe 2023
  • Abi - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • gosc - Nowa Dacia Duster Extreme: ruszyły zamówienia na polskim rynku
  • Piotr - Renault Kadjar TCe 160 – jak wypadł na długim dystansie? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 25/2022
  • jarek - Dacia musi wstrzymać produkcję na 7 dni. Co jest powodem?
  • gosc - Nowa Dacia Duster Extreme: ruszyły zamówienia na polskim rynku
  • gosc - Nowa Dacia Duster Extreme: ruszyły zamówienia na polskim rynku
  • fiti - Jaki używany samochód kupić: Renault Mégane, Ford Focus czy Hyundai i30? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 23-24/2022
  • Expert - Citroën C4 X zostanie zaprezentowany już jutro. Pokazano film z fragmentem auta, widać tył!


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Renault na Le Mans Classic 2022
  • Citroën C4 X zostanie zaprezentowany już jutro. Pokazano film z fragmentem auta, widać tył!
  • Jak klimatyzacja wpływa na zużycie paliwa? Otwarte okno kontra klimatyzowanie
  • Renault prezentuje model Zoe 2023
  • GreenWay przejmuje sieć stacji ładowania Revnet
  • Duży wzrost zamówień na Renault Trafic. Fabryka zwiększa zatrudnienie
  • Renault Kadjar TCe 160 – jak wypadł na długim dystansie? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 25/2022
  • Opel Crossland sukcesem. Z linii montażowych zjechało już 500.000 egzemplarzy
  • Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • 100 klasycznych Peugeot na 100-lecie dealera pod Paryżem


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.