Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Partnerzy
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2021-04-14
w Citroen, Historia
Czas czytania 4 minut
149 10
A A
0

Warto przeczytać!

Obchody 145. rocznicy urodzin Andre Citroëna w Rydzynie. Tłum gości, tort i zapowiedź ważnego wydarzenia

Citroën i DS Automobiles na Retromobile 2023 – relacja własna

Citroën C5 X otrzymuje nowe dodatki do systemów wspomagania jazdy półautomatycznej

Kultowy Citroën 2CV w zestawie Playmobil za 239,99 zł. Już w sklepie internetowym marki

Andre Citroën chciał, by jego samochody wytyczały nowe szlaki, pokonywały niezdobyte dotąd trasy i biły rekordy świata. Jednym z największych osiągnięć, jeśli nie największym, firmy Citroën, było zorganizowanie Żółtej Ekspedycji, która przemierzyła Europę i Azję by dotrzeć do Pekinu. Nie była to tylko wyprawa samochodowa, ale przede wszystkim ekspedycja naukowa.

W latach dwudziestych Andre Citroën zorganizował wielką wyprawę swoimi samochodami przez Saharę a następnie przez Afrykę. Jednak najdłuższa trasa lądowa, wiodąca przez Azję do Chin pozostawała dla samochodów niezdobyta.

Dlatego Citroën, by wykazać wyższość techniczną samochodów, których był konstruktorem, postanowił, że tym razem jego auta przemierza właśnie tą trasę. Były one zdolne do pokonywania bardzo długich dystansów i najtrudniejszych tras. 13 tysięcy kilometrów śladem starożytnego Jedwabnego Szlaku bez wytyczonych w większości dróg robiło wrażenie i pobudzało wyobraźnie współczesnych Andre ludzi.

14 kwietnia 1931 roku, po trzech latach przygotowań, w tym wytyczenia ostatecznej trasy, przeprowadzenia niezbędnego rekonesansu i uzyskania odpowiednich zezwoleń, w pierwsze kilometry Żółtej Ekspedycji wyruszyły dwie grupy samochodów.

Ważnym celem misji, oprócz zademonstrowania właściwości technicznych i solidności pojazdów Citroën oraz ich zdolności do poruszania się w dowolnym miejscu na świecie, było otwarcie nowego szlaku handlowego i zebranie przydatnych informacji naukowych na temat regionów, które były wówczas w dużej mierze nieznane. Dlatego w wyprawie wzięli udział filmowcy, archeolodzy, malarze, pisarze i fotografowie.

Duża część trasy znajdowała się w miejscach, gdzie samochodów jeszcze nie widziano.  Pokonywano góry, pustynie, rzeki. Jedną z trudności był upał. W krajach Zatoki Perskiej temperatury sięgają nawet 50 stopni Celsjusza, co powodowało odparowywanie paliwa i zmniejszanie mocy pojazdów.

Co ciekawe, doświadczenia tu zebrane pozwoliły później Citroënowi na konstruowanie aut dostosowanych do warunków pustynnych. Były tak dobre, że w czasie II Wojny Światowej Niemcy zarekwirowali m.in. samochody i ciężarówki pustynne Citroëna i używali ich na tamtych terenach, bo ich własne auta nie dawały sobie rady.

Kolejne trudności napotkano w Himalajach. Przekroczenie przełęczy Burzil na wysokości 4000 metrów było niesamowitym osiągnięciem w tamtych czasach. Gdy trzeba było, samochody rozbierano i częściowo przewożono na mułach.

Pomimo napotkanych trudności i śmierci – z powodu zapalenia płuc – przyjaciela Citroëna, lidera wyprawy, Georgee’a-Marie Haardta, które nastąpiło wkrótce po przybyciu do Pekinu, efekty wyprawy były bardzo pozytywne.

Powstało z niej dużo zdjęć oraz filmy z dźwiękiem, co jak na tamte czy były ogromnym wyczynem. Film z wyprawy został wydany w 1934 roku i odniósł wielki sukces we Francji oraz Stanach Zjednoczonych. Widzowie z zapartym tchem obserwowali zmagania podróżników w dzikim terenie.

Do dzisiaj to jedna z najbardziej fascynujących a jednocześnie mniej znanych współcześnie wypraw samochodowych.

 


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: AzjaCitroenhistoriaSilk Way Rally
Udostepnij54Tweet34Udostepnij10
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Hydropneumatyka Citroëna bez tajemnic. Jedyne takie szkolenie dla mechaników i warsztatów: 24-26 marca 2023. Zgłoś się teraz
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more