Citroen Activa, zaprezentowany na Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu w 1988 roku był pokazem technologicznych możliwości francuskiej marki. Model wyposażono w trzy „centra obliczeniowe”, jedno dla zawieszenia, drugie dla układu kierowniczego a ostatnie dla dobrego samopoczucia na pokładzie. Activa charakteryzowała się wyjątkową zwrotnością w manewrach parkowania i doskonałą przyczepnością przy szybkiej jeździe dzięki czterem kołom kierunkowym.
W latach 80. Citroen pracował nad następcą znakomitego modelu CX, który znajdował się na rynku od 1974 roku. Projekt nowego pojazdu nazwany V80 zaowocował w 1989 roku powstaniem XM-a, ale rok wcześniej w 1988 roku, Art Blakeslee nakreślił ponadczasową sylwetkę modelu Activa. W Centrum Stylu Citroena w Velizy, Activa nabrała kształtu futurystycznego samochodu koncepcyjnego, który posłużył jako pokaz możliwości ośrodków badawczo-rozwojowych francuskiej marki oraz jako prawdziwy obiekt testowy dla rozwiązań nadchodzących modeli XM i Xantia, a w szczególności hydropneumatycznego zawieszenia.
Citroen Activa prezentuje wszystkie osiągnięcia Citroena w dziedzinie hydropneumatyki, która zadebiutowała w Traction 15Six H w 1954 roku, a następnie została wykorzystana w modelach DS, SM i CX oraz GS-ie i BX-ie. Elektronika na pokładzie modelu Activa umożliwiła uzyskanie osiągów, bezpieczeństwa i komfortu, które trudno było sobie nawet wyobrazić.
Citroen wyposażył Activę w trzy „centra obliczeniowe”: jedno zajmowało się zawieszeniem, drugie układem kierowniczym, a ostatnie samopoczuciem na pokładzie i systemami pojazdu. Jednostki sterujące były ze sobą połączone i wymieniały informacje. Prędkość wykrywana przez jednostkę sterującą systemów pokładowych była przekazywana do zawieszenia, które zmieniało zarówno wysokość pojazdu od podłoża, jak i sztywność tłumienia. Informacja o prędkości była wykorzystywana także do podejmowania decyzji o sterowaniu kołami na przykład podczas manewru parkowania. Silnik hydrauliczny dla każdego koła określał kąt skrętu, elektronika wykrywała położenie koła i korygowała je co pięć setnych sekundy. Dzięki temu rozwiązaniu samochód był bardzo zwrotny w manewrach parkowania i wyjątkowo bezpieczny przy dużych prędkościach.
Napęd pojazdu pochodził od 24-zaworowego silnika benzynowego V6 PRV, który generował 200 KM. Dwa lata po debiucie konceptu Activa został wykorzystany w najwyższej wersji flagowego XM V6.24.
Sterowanie Citroenem Activa odbywało się bez mechanicznego połączenia kierownicy z kołami, panowanie nad pojazdem powierzono hydraulice pokładowej i elektronice.
Deskę rozdzielczą zdominował ekran, na którym wyświetlane były podstawowe informacje o pojeździe oraz dodatkowe dane takie jak odległość od przeszkód czy parametry pracy silnika. Inne cyfrowe wyświetlacze dostarczały informacji o temperaturze płynu chłodzącego i temperaturze na zewnątrz pojazdu. Wszystkie elementy sterowania klimatyzacją były cyfrowe. Temperaturą, a także czterema drzwiami otwieranymi w przeciwnych do siebie kierunkach, sterował komputer pokładowy.
Minęły trzydzieści dwa lata od debiutu Activi podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1988 roku. Pojazd był namacalnym manifestem tego, co Citroen jest w stanie osiągnąć dzięki elektronice i hydraulice będącej przecież niekwestionowanym dziedzictwem technologicznym firmy.
Dwa lata po modelu Activa, czy też Activa 1, Citroen zaprezentował bardziej zbliżony do samochodu produkcyjnego prototyp Activa 2 wywodzący się pod względem mechanicznym od XM-a. Pojazd zapowiadał technologię, która cztery lata później pojawiła się Xantii. Aktywna kontrola przechyłu, wymyślona przez Paula Magesa w 1960 roku doczekała się produkcji w 1994 roku właśnie w Xantii, Xantii Activa!
Najnowsze komentarze