24 kwietnia 1961 roku z nowo otwartej fabryki w Rennes-La Janais wyjechał pierwszy Citroën Ami 6, co symbolicznie rozpoczęło nową erę dla marki Citroën. Fabryka, uruchomiona kilka miesięcy wcześniej przez generała de Gaulle’a, była jednym z kluczowych zakładów produkcyjnych firmy, a Ami 6 – pierwszym modelem produkowanym poza regionem paryskim – szybko stał się ikoną lat 60.
Citroën Ami 6 został zaprojektowany przez Flaminio Bertoniego, wybitnego projektanta odpowiedzialnego za takie modele jak Traction Avant i DS. To właśnie Bertoni stworzył charakterystyczną bryłę Ami 6, z najbardziej rozpoznawalnym elementem, czyli tylną szybą o odwróconym nachyleniu, tzw. „linią Z”. Taka konstrukcja nie tylko wyróżniała auto estetycznie, ale także zwiększała funkcjonalność – chroniła szybę przed zabrudzeniem w czasie deszczu i pozwalała zachować dużą pojemność bagażnika, mimo niewielkich rozmiarów auta.
Zobacz: historia marki Citroën. Związki z Polską
Ami 6 miało czterodrzwiową karoserię typu sedan, a jego nadwozie było dość rewolucyjne, gdyż Citroën zdecydował się na połączenie oryginalnego kształtu z wysoce funkcjonalnym wnętrzem. Pojazd napędzał dwucylindrowy silnik o pojemności 602 cm³, znany z modelu 2CV, który zapewniał przyzwoitą wydajność przy niewielkim zużyciu paliwa. Samochód osiągał prędkość maksymalną około 105 km/h, co czyniło go odpowiednim na długie trasy, jak i do codziennego użytku w mieście.
Zobacz: wiadomości na temat marki Citroën. Aktualności
W ciągu dziesięciu lat produkcji, od 1961 do 1971 roku, powstało ponad milion egzemplarzy Citroëna Ami 6. Szczególną popularność zdobyła wersja kombi, która zadebiutowała w 1964 roku i sprzedała się w liczbie ponad 550 tysięcy sztuk. Model ten stał się symbolem nowoczesności i komfortu, a jego przestronność oraz funkcjonalność sprawiły, że zyskał sobie uznanie wśród rodzin.
Zobacz: testy samochodów Citroën. Pomiary, opinie, spalanie
Citroën Ami 6 był także pojazdem, który mocno wpłynął na rozwój regionu Rennes. Fabryka w La Janais przyciągnęła tysiące nowych pracowników z okolicznych wsi, oferując nowoczesne miejsca pracy i dając początek przemysłowej epoce w tej części Bretanii.
Zobacz: nowe samochody Citroën. Promocje
Fabryka w Rennes-La Janais, która rozpoczęła swoją działalność od produkcji Ami 6, działa do dziś i jest jednym z kluczowych zakładów koncernu Stellantis. Przez dekady zakład rozwijał swoje moce produkcyjne, a obecnie stanowi centrum doskonałości technologicznej, z naciskiem na produkcję niskoemisyjnych pojazdów. Tym samym miejsce, gdzie w latach 60. z linii produkcyjnej zjeżdżał Ami 6, dziś kontynuuje tradycję innowacyjności i troski o środowisko. Jednak Ami tu nie powstaje, współczesny model produkowany jest w Maroku.
Citroën Ami 6 pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów francuskiej marki, który na stałe wpisał się w historię motoryzacji dzięki swojemu unikalnemu wyglądowi, praktycznym rozwiązaniom i masowej popularności.
fot. fabryka Citroëna, lata 60.
Najnowsze komentarze