niedziela, 14 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny.
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroën Ami 6: „mały wielki samochód” obchodzi 60 urodziny

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2021-04-22
w Citroen, Wiadomości
Czas czytania 8 minut
143 3
3
Citroen Ami 6
125
UDOSTĘPNIEŃ
417
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

4 kwietnia 1961 roku Citroën przedstawił dziennikarzom model AMI 6, który miał być produkowany w nowej fabryce w Rennes we Francji. Początkowo był dostępny w wersji sedan, ale największy sukces odniosła wersja kombi. Sprzedano jej łącznie 550 000 sztuk z miliona Ami 6 wyprodukowanych do 1971 roku.

Model został wprowadzony na rynek przez Citroëna jako uzupełnienie gamy składającej się z 2CV, DS’ID oraz DS. Jego projektant, twórca linii nadwozia wcześniejszego Traction Avant, uznał Ami 6 za swoje arcydzieło. Dzięki niezapomnianej formie „odwróconej” tylnej szyby model naznaczył stylistykę lat 60. sylwetką nadwozia określaną jako „linia Z”.

 „Model ten w żadnym wypadku nie ma być następcą dotychczasowego 2CV, od którego całkowicie się różni (…)” głosił komunikat prasowy Citroëna z roku 1961, co mogło dziwić, podobnie jak kształt nadwozia Ami 6. Ten „mały wielki samochód”, niezależnie od niepowtarzalnej sylwetki, odniósł sukces dzięki niewielkim wymiarom i jednocześnie ogromnej przestrzeni wewnętrznej. Jego produkcja przekroczyła milion sztuk, z czego ponad połowę stanowiła wersja kombi wprowadzona do sprzedaży w 1964 roku.Citroen Ami

Citroën Ami 6 – niezwykły wygląd i linia dachu w kształcie litery „Z”

Po zaprojektowaniu modeli Traction Avant, 2CV i DS wraz z zespołem stylistów Citroëna, Flaminio Bertoniemu powierzono projekt samochodu klasy średniej, oznaczonego jako Projekt AM. Tak powstało Ami 6, arcydzieło projektanta, które on sam w środowisku określił tym mianem. Po raz pierwszy mógł wyrazić swoją wizję w sposób całkowicie nieskrępowany – samodzielnie i bez niczyjej interwencji określić styl samochodu.

W modelu Ami 6 projektant odważył się „odwrócić” nachylenie tylnej szyby, zapewniając jej czystość podczas deszczu, a jednocześnie zachowując pojemny, klasycznie otwierany bagażnik i znaczną przestrzeń na tylnych siedzeniach. I to przy zachowaniu niewielkich wymiarów zewnętrznych nadwozia. Wykorzystano dwucylindrowy silnik o pojemności 602 cm3, wywodzący się z modelu 2CV.

Dopracowany stylistycznie przód z dużymi prostokątnymi reflektorami (nowość w tamtych czasach), obniżająca się w środkowej części maska, dach nawiązujący formą do pagody oraz mocno zarysowane, wyprofilowane boki nadwozia świadczą o silnej osobowości modelu Ami 6, a nawet, jak oceniają niektórzy, o „barokowym stylu”.  Ami 6 zaskoczyło nie tylko estetyką. Innowacyjne okazało się też podejście marketingowe. Model był prezentowany w materiałach reklamowych jako „idealny, drugi samochód dla Pani domu”.

Wnętrze Ami 6 wzorowane było bezpośrednio na wzorcowym modelu DS. Jednoramienna kierownica, klamki, elementy sterujące, jak również kształt foteli – wszystko przypominało Citroëna najwyższej klasy. Jeśli chodzi o zachowanie na drodze, chwalono zarówno dobrą przyczepność, jak i elastyczność zawieszenia, atuty „odziedziczone” po słynnym modelu 2CV. Zgodnie z duchem marki Citroën, Ami 6 od samego początku było samochodem oryginalnym i nowatorskim. Fanom szczególnie przypadła do gustu, sprzedawana od września 1967 roku, wersja Club z czterema reflektorami i białymi kołami.

Kultowe hasło reklamowe Ami 6 głosiło „najtańszy na świecie kilometr komfortu”.

Ami 6 Kombi – piąte drzwi do sukcesu

Istotny zwrot nastąpił pod koniec 1964 roku wraz z pojawieniem się niewielkiego kombi (320 kg ładowności), zaprojektowanego przez Henriego Dargenta (asystenta Flaminio Bertoniego) i Roberta Oprona (następcy zmarłego w 1964 roku Bertoniego). Wersja kombi zdynamizowała sprzedaż, a następnie wyparła sedana. Jest to niespotykanie rzadkie zjawisko w historii motoryzacji.Citroen Ami 6

Bardziej konwencjonalna linia nadwozia zapewniła dużą, jak na samochód tej klasy, pojemność bagażnika oraz łatwy i praktyczny dostęp do wnętrza. Dzięki swej wszechstronności wersja kombi umożliwiła komfortowe podróżowanie całej rodzinie. Wykorzystywano ją również jako samochód służbowy dla handlowców. Chętnie korzystali z niej również fachowcy i przedsiębiorcy.

W 1966 roku Ami 6 został okrzyknięty ulubionym samochodem Francuzów.

Produkcja sedana została zakończona w marcu 1969 roku, sześć miesięcy przed wycofaniem z produkcji wersji kombi, by ustąpić miejsca nowemu Ami 8, już mniej nietypowemu, z tylną szybą pochyloną we „właściwym” kierunku. Ostatni z wymienionych modeli został w 1978 roku zastąpiony samochodem Visa.

CITROËN AMI 6 – CZY WIESZ, ŻE…?

  • Nazwa Ami wywodzi się z połączenia fonetycznego nazwy projektu (pojazd AM), słowa „miss” (po angielsku „panna”) oraz słowa „amici” (po włosku „przyjaciele”), którego inspiracją był prawdopodobnie włoski projektant, Flaminio Bertoni.
  • Ami 6 jeździła m.in. Yvonne de Gaulle, żona generała de Gaulle’a. On sam zainaugurował fabrykę Citroëna w Rennes-La-Janais, jeszcze w trakcie budowy, 10 września 1960 roku, nieco ponad rok przed rozpoczęciem produkcji.
  • 19 stycznia 1966 roku Citroën zorganizował rajd Le Tour de Gaule d’Amisix ze startem w Rennes-La-Janais. Uczestniczyły w nim dwa seryjne Ami 6 kombi, a celem było wykazanie wytrzymałości i właściwości jezdnych samochodu. 23 godziny i 11 minut po starcie, pod nadzorem komisarza, załoga przejechała 2077 km ze średnią prędkością 89,6 km/h.
  • W czerwcu 1963 roku Ami 6 zostało zaprezentowane w Stanach Zjednoczonych. Wersja eksportowa była wyposażona w cztery okrągłe reflektory i wzmocnione zderzaki.
  • Miejsca produkcji: Paryż (Francja) od 1961 do 1963, Rennes-La-Janais (Francja) od 1961 do 1969.
    Tym modelem Citroën zainaugurował nową fabrykę w Bretanii. Był to pierwszy, znaczący krok w decentralizacji produkcji marki i wyjście poza Paryż.
    – Forest (Belgia): od 1961 do 1969.
    – Catila (Argentyna): kontynuacja produkcji Ami 6 kombi do 1971 roku (samochody były wysyłane w częściach do montażu na miejscu).
  • 1 039 384 sztuk – łączna produkcja samochodu Ami 6, w tym 483 986 sedanów (od kwietnia 1961 do marca 1969), 551 880 kombi (od października 1964 do września 1969), 3 518 sztuk wersji dostawczych (dwumiejscowe kombi, wersje przeszklone i furgony bez szyb)
  • W ostatnich odmianach modelu Ami 6, natężenie oświetlenia deski rozdzielczej było regulowane małym pokrętłem sterującym potencjometrem.
  • Dziś ceny jeżdżącego egzemplarza Ami 6 w dobrym stanie zaczynają się od 5000 euro.
  • Można go również nabyć w postaci miniaturowego modelu w skali 1/43 (37 euro) w sklepie Lifestyle Citroën w wersji Ami 6 sedan z 1967 roku w kolorze szarym Typhon.

Dane techniczne i ceny:

  • Ami 6 sedan 1961: Silnik: Typ M4, pojemność skokowa: 602 cm3, średnica tłoka: 74 mm, skok tłoka: 70 mm, moc rzeczywista: 22 KM przy 4 500 obr./min. Gaźnik: Solex jednogardzielowy 30 PBI do listopada 1961 roku, następnie 30 PICS. Zbiornik paliwa: 25 litrów. Wymiary i masy: długość: 3,87 m, szerokość: 1,524 m, rozstaw osi: 2,4 m, masa własna pojazdu: 640 kg.
  • Ami 6 kombi 1964: Silnik: Typ M4, pojemność skokowa: 602 cm3, średnica tłoka: 74 mm, skok tłoka: 70 mm, moc rzeczywista: 25,5 KM przy 4 750 obr./min. Gaźnik: Solex jednogardzielowy 40 PICS i 40 PCIS (sprzęgło odśrodkowe) do kwietnia 1964 roku, następnie 40 PICS-2 i 40 PCIS-2 (sprzęgło odśrodkowe). Zbiornik paliwa: 25 litrów. Wymiary i masy: długość: 3,958 m, szerokość: 1,524 m, rozstaw osi: 2,4 m, masa własna pojazdu: 690 kg.
  • Ceny w dniu wejścia na rynek: sedan 1961: 6 550 franków (267 franków za opcję radia dostępną od stycznia 1962 roku). W tym samym roku 2 CV AZLP 425 cm3 (sprzęgło odśrodkowe): 4 950 franków, ID 19 normalny sedan: 9 970 franków. 4 miejscowe kombi osobowe 1964: 7 140 franków.
  • Zasadnicze zmiany: 1962: tylne szyby przesuwne (tylko połowa szyby). Październik 1964: nadwozie typu kombi, nowy kształt tylnych świateł z oddzielnymi ostro zakończonymi kloszami. Październik 1967: wersja Club z podwójnymi, okrągłymi reflektorami i kołpakami na białej feldze, lepsze wykończenie. Maj 1968: wielofunkcyjne, jednobryłowe światła tylne. Przednie szyby boczne z podwójnym przesuwem.

Więcej informacji:
• Citroën Origins, wirtualne muzeum marki proponuje interaktywne zwiedzanie 3D (z zewnątrz i wewnątrz) oraz możliwość posłuchania dźwięków w kabinie Ami 6 oraz 80 innych, kultowych modeli Citroëna: www.citroenorigins.com
• Sklep online Citroën Lifestyle: www.lifestyle.citroen.com

Informacja prasowa: Citroen Polska

 

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Citroen Ami 6Citroen Ami
1 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: 2CVAmi 6Ami 8CitroenTraction Avant
Udostepnij50Tweet31Udostepnij9
Poprzedni

Ale tuning! Dacia Logan w ekstremalnie sportowej wersji

Następny

Rusza konkurs Optifuel Challenge 2021

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny

Rusza konkurs Optifuel Challenge 2021

Hejt na elektromobilność. Czyżby Polacy nie lubili samochodów elektrycznych?

Peugeot 508 Sport Engineered

Nowy 508 Peugeot Sport Engineered w rękach kierowców Peugeot Sport

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Adaś - UOKiK: Akcja serwisowa związana z modelami Peugeot 308, 3008, 508 i 5008
  • Jjj - Ten wykres pokazuje, że kolory samochodów w Polsce są coraz nudniejsze
  • Marcin - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Marcin - Nowa Dacia Duster 2024 – znamy kolejne szczegóły
  • Anonimowo - Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie
  • Darek - UOKiK: Akcja serwisowa związana z modelami Peugeot 308, 3008, 508 i 5008
  • Olaf - Citroën C-Elysee Urban Taxi 2022 odniósł duży sukces sprzedażowy w tym kraju
  • Anonimowo - Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie
  • Polak - Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • ZLA-viN - Nowe Renault Clio VI – kiedy zobaczymy następcę obecnego modelu?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Luksusowy DS 4 225 Cross kontra Audi A3 Sportback 40 TFSI e. Który wygra?
  • Kultowe samochody Citroën 2CV, DS, Rosalie, Peugeot 203 z kolekcji śp. Andrzeja Drewnikowskiego do kupienia
  • Citroën C-Elysee Urban Taxi 2022 odniósł duży sukces sprzedażowy w tym kraju
  • Używany Peugeot Expert I: wszechstronny samochód dostawczy PSA i Fiata
  • Renault Mediallion w reklamie, która dzisiaj by nie przeszła
  • Ile realnie spala hybrydowy DS 9 E-Tense 225 KM?
  • Nowe Renault Clio VI – kiedy zobaczymy następcę obecnego modelu?
  • Jakie przebiegi osiąga Dacia Duster, Dokker i Logan?
  • Fabrycznie nowy Citroën XM za 112 tysięcy zł: Ile kosztowały samochody w Polsce w 1997 roku?
  • Citroën C4 Picasso cabrio – 7-osobowy kabriolet, wersja na lato


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.