Sukces Citroëna Ami nie zna granic. Oferowany do tej pory na rynkach 9 krajów europejskich, od czerwca br. jest także dostępny w Wielkiej Brytanii i Turcji zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych.
Wśród nabywców tego kompaktowego i praktycznego czterokołowca, równie dobrze spisującego się w mieście, jak i na wsi, aż 84% stanowią klienci indywidualni. Jednak w niektórych krajach proporcje te są odwrócone na korzyść klientów biznesowych, jak na przykład na rynku marokańskim czy tureckim.
Z kolei w Portugalii panuje idealna równowaga pomiędzy klientami indywidualnymi i biznesowymi. Obie grupy nabywców mają równy udział w sprzedaży.
Ponad 23.000 sprzedanych egzemplarzy to sukces, który jest doskonałą ilustracją tego, w jaki sposób Citroën potrafi wyjść naprzeciw nowym oczekiwaniom społeczeństwa w zakresie mikromobilności dla wszystkich grup klientów i potrzeb.
Od momentu wprowadzenia na rynek w kwietniu 2020 roku, Citroën zaskakuje tym modelem na rynku mikromobilności dzięki przystępnej cenie, możliwości dokonania zakupu online (podobnie jak dowolnego innego produktu powszechnego użytku) oraz sprzedaży w sieciach sklepów Fnac i Darty. Popularny, stanowiący inspirację dla różnych społeczności, jest centralnym punktem wielu imprez, takich jak Design Week w Mediolanie czy Międzynarodowe Igrzyska Młodzieży organizowane w Brukseli. Citroën Ami, oferowany do tej pory na 9 rynkach europejskich, od czerwca br. jest także dostępny w Wielkiej Brytanii i Turcji. Ami cieszy się uznaniem wśród klientów indywidualnych, przedstawicieli wolnych zawodów, koncernów przemysłowych i firm usługowych, sprzedał się już w ponad 23.000 egzemplarzy, w tym w bardzo ekskluzywnej wersji My Ami Buggy. Model Citroëna odniósł sukces bez granic.
„Ami jest prawdziwym uosobieniem ducha Citroëna, ściśle związanego z codziennym życiem i mobilnością klientów. Podejmujemy działania na rzecz upowszechniania elektromobilności i jesteśmy bardzo dumni z tak wielkiego sukcesu Ami w Europie i w innych częściach świata” – powiedział Vincent Cobée, dyrektor generalny Citroëna.
AMI Z POWODZENIEM PODBIJA KOLEJNE RYNKI
Od momentu debiutu rynkowego w kwietniu 2020 roku Citroën Ami znalazł ponad 22.400 nabywców w Europie, do których należy doliczyć zamówienia złożone na rynku marokańskim i tureckim, co daje łączną liczbę ponad 23.000 sprzedanych egzemplarzy.
Francja jest najważniejszym rynkiem zbytu z ponad 13.300 zamówieniami na ten model, z czego 83% od klientów indywidualnych, a 17% od klientów biznesowych. Ami jest liderem na rynku elektrycznych czterokołowców i drugim pod względem wielkości sprzedaży na całym rynku motoryzacyjnym, z udziałem w rynku na koniec maja br. na poziomie 26%. W okresie od maja 2021 do maja 2022 rynek czterokołowców wzrósł o 9,7%, w głównej mierze dzięki pojawieniu się Ami. Liczba zarejestrowanych egzemplarzy tego modelu wzrosła w przeciągu ostatniego roku o 47%.
We Włoszech Ami okazał się wielkim sukcesem. Ten kraj – drugi w kolejności wprowadzania Ami do sprzedaży – jest też drugim po Francji rynkiem zbytu przekraczającym 6.700 zamówionych egzemplarzy. W pierwszym kwartale 2022 roku Ami jest liderem rynku czterokołowców z wynikiem na poziomie 31% łącznej liczby rejestracji, który wzrasta do 65%, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie czterokołowce elektryczne. Ami zyskał szczególne uznanie wśród klientów indywidualnych, którzy stanowią aż 94% wszystkich nabywców.
Hiszpania i Belgia prezentują porównywalne wyniki, wynoszące odpowiednio 780 i 724 sprzedanych egzemplarzy. Rynek hiszpański jest napędzany w 75% przez klientów indywidualnych, podczas gdy na rynku belgijskim 42% stanowią klienci biznesowi. Od końca maja tego roku Ami jest na tym rynku liderem w segmencie czterokołowców.
Na rynku portugalskim Ami cieszy się jednakowym powodzeniem wśród klientów indywidualnych i biznesowych i na chwilę obecną znalazł tu 476 nabywców. Zajmuje pozycję lidera wśród czterokołowców z udziałem rynkowym 35% na koniec maja br.
Ami szykuje się do podboju rynku brytyjskiego. Wprowadzenie tego modelu na rynek Wielkiej Brytanii ma szczególną historię. Pomimo kierownicy po lewej stronie, zainteresowanie tym modelem było tak duże, że dołożono wszelkich starań, aby mógł on jak najszybciej trafić do brytyjskich klientów. Już w momencie opublikowania cennika Ami w dniu 24 maja br. złożonych zostało na niego 2.000 wstępnych zamówień, co bardzo dobrze wróży debiutowi na tym rynku. Wersje Ami przeznaczone na rynek brytyjski będą miały kierownicę po lewej stronie. Przyjęcie takiego rozwiązania ma kilka istotnych zalet: nie powoduje wzrostu kosztów produkcji Ami, nieuniknionego w przypadku konieczności adaptacji linii produkcyjnej do wersji z kierownicą po prawej stronie, a ponadto po zaparkowaniu umożliwia kierowcy bezpieczne wysiadanie od strony chodnika.
W Turcji klienci biznesowi mogli składać zamówienia na Ami już od września 2021 roku. Na stronie sprzedaży online zarejestrowanych zostało w ten sposób do dzisiaj niemal 400 zamówień. Na rynku tureckim Ami to oferta najbardziej przystępna cenowo, a pojazd jest szczególnie ceniony za ochronę pasażerów, której nie posiadają jednoślady, tak liczne na tureckich drogach. 20 czerwca br. wystawiliśmy do sprzedaży online 50 egzemplarzy Ami przeznaczonych dla klientów indywidualnych. Ku naszemu wielkiemu zaskoczeniu sprzedały się w ciągu zaledwie 25 minut, co świadczy o dużym zainteresowaniu małym czterokołowcem, którego obecność na tureckich drogach powinna w ciągu najbliższych miesięcy znacząco wzrosnąć. Pierwsze egzemplarze Ami trafią do nabywców w sierpniu br.
641 zamówień złożonych w Maroku i w Turcji pochodziło wyłącznie od klientów biznesowych, ponieważ Ami był na tych rynkach skierowany w pierwszej kolejności do przedsiębiorców, którzy uznali go za ekonomiczny, zwrotny i bezpieczny środek transportu na potrzeby usług lokalnych przez nich oferowanych.
POMYSŁOWE ROZWIĄZANIE, KTÓRE ZYSKAŁO UZNANIE UŻYTKOWNIKÓW BIZNESOWYCH
Ami jest uzupełnieniem floty dla firm, przyczynia się do zmniejszenia ich śladu węglowego i zapewnia korzyści wynikające z bardzo niskich kosztów posiadania.
Jest to szczególnie atrakcyjne rozwiązanie dla firm, których działalność wymaga wykonywania codziennych, częstych, krótkich przejazdów po mieście, gdzie obowiązuje wiele ograniczeń. Właściciele sklepów, przedstawiciele wolnych zawodów, samorządy lokalne, firmy usługowe i zakłady przemysłowe, których działalność obejmuje realizację dostaw lub świadczenie usług, coraz częściej doceniają w Ami i Ami Cargo idealnego partnera, który jest praktyczny i zwrotny, pozwala im prowadzić i rozwijać działalność.
FRANCJA
Niektóre firmy podchodzą do tego samochodu bardzo pragmatycznie – umieszczają na Ami logo firmy lub marki i wykorzystują je jako środek komunikacji. Tak jest we Francji z pojazdami Ami Cargo użytkowanymi przez sieć sklepów Darty Royan. Dzięki przestrzeni ładunkowej o pojemności ponad 400 litrów, usytuowanej w miejscu siedzenia pasażera, sklepy mogą nimi dostarczać drobny sprzęt AGD klientom. Czterokołowce służą jednocześnie za mobilną reklamę podczas przejazdów po mieście i jego okolicach. Dzięki ofercie „Custom My Ami”, opracowanej wspólnie przez Citroëna i firmę partnerską Faab Fabricauto, możliwe jest umieszczenie na samochodzie firmowego oznakowania z wykorzystaniem zdjęć i logo.
HISZPANIA
Popularność Ami rośnie również w Hiszpanii. Po dostarczeniu jednego egzemplarza do Parque Warner w Madrycie, kolejne dziewięć Ami właśnie trafiło do zakładu w Sagunto, należącego do koncernu Arcelor-Mittal. Koncern Arcelor-Mittal, zaangażowany w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, wybrał właśnie zeroemisyjne Ami jako środek komunikacji pomiędzy magazynami na terenie tego zakładu.
BELGIA
Na drogi w Belgii w lutym bieżącego roku wyjechało 15 Ami w barwach firmy Ekoservices. Jest ona największym dostawcą usług lokalnych w regionie Walonii i Brukseli i prowadzi systematyczne działania na rzecz wspierania swoich pracowników. Świadczy o tym w szczególności zaangażowanie w rozwój modelowych ośrodków kształcenia w zawodzie opiekunek(ów) domowych. Całkiem naturalna była zatem dla firmy konieczność znalezienia odpowiedniego rozwiązania, które zapewniłoby mobilność pracownikom. Na potrzeby przejazdów między domem a pracą otrzymali do swojej dyspozycji 15 sztuk Ami.
W dniu 13. kwietnia br. 50 czterokołowców Ami zostało dostarczonych firmie ADS Carsoft, specjalizującej się w diagnostyce samochodowej. Przy wyborze modelu kierowano się aspektami praktycznymi, ekonomicznymi i ekologicznymi czterokołowca, który będzie użytkowany na zasadach car-sharingu przez pracowników w placówkach grupy oraz w miastach, w których działają.
PORTUGALIA
W Portugalii 160 My Ami Cargo wzmocniło flotę pocztowej grupy dystrybucyjnej CTT. „My AMI Cargo dysponuje przestrzenią ładunkową, która odpowiada profilowi naszej działalności, charakteryzującej się przejazdami na krótkich dystansach. Jego zasięg jest wystarczający, a prędkość dostosowana do ruchu kołowego w centrach miast. Ultrakompaktowe wymiary pojazdu ułatwiają poruszanie się po wyjątkowo wąskich uliczkach portugalskich miast i umożliwiają listonoszom bezproblemowe manewrowanie i parkowanie” – mówi Joao Bento, dyrektor generalny CTT.
W ostatnim czasie podpisana została umowa o współpracy partnerskiej z firmą deweloperską Habitat Invest z perspektywą zamówienia ponad 400 egzemplarzy Ami w celu promocji projektu deweloperskiego w Lourès. W ramach każdej umowy sprzedaży deweloper oferuje nabywcy dom z czterokołowcem Ami. „Od początku projektu naszym celem było stworzenie unikatowej oferty w ramach programu Aurya, uwzględniającej kwestie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, wzbogaconej o bardzo użyteczną dla naszych klientów usługę. Ami doskonale odpowiada naszej wizji, ponieważ stanowi takie rozwiązanie w zakresie mobilności miejskiej, które pozwoli naszym przyszłym mieszkańcom korzystać z ekologicznego środka transportu na potrzeby krótkich codziennych dojazdów” – powiedział Luis Corrêa de Barros, założyciel i dyrektor generalny Habitat Invest.
Portway, firma działająca na portugalskich lotniskach i zajmująca się obsługą naziemną ładunków lotniczych, nabyła 11 egzemplarzy My Ami Cargo i 2 egzemplarze Ami. Zakupione czterokołowce są wyposażone w baterię słoneczną, generującą prąd zasilający wewnętrzne gniazdko, do którego można podłączyć osobistego asystenta, drukarkę i światło ostrzegawcze (tzw. koguta). Flota Ami jest aktualnie wykorzystywana na lotnisku w Lizbonie, po czym powinna kolejno trafić na lotniska w Porto, Faro i Funchal. W opinii Heleny Franca, dyrektor generalnej Portway: „Ami bardzo dobrze nadaje się do działalności Portway, zwłaszcza jeśli chodzi o poruszanie się po małych drogach przylegających do lotnisk, na których prędkość jest ograniczona. Dzięki kompaktowym wymiarom jest bardzo zwrotny na pasach startowych, co ma kluczowe znaczenie dla skutecznego wykonywania naszej pracy”.
MAROKO
W Maroku, w następstwie umowy podpisanej w 2020 roku – przy wsparciu Ministerstwa Przemysłu i Handlu – pomiędzy Barid Al Maghrib (odpowiednikiem francuskiej poczty) a firmą Stellantis opracowana została specjalna wersja Ami na potrzeby programu modernizacji i rozbudowy sieci dystrybucji poczty i paczek. W dniu 14 czerwca br. 225 marokańskich listonoszy zamieniło swoje jednoślady na Ami, żeby zapewnić większe bezpieczeństwo i lepszą widoczność na ulicach 42 marokańskich miast. Tym samym marokańska poczta stała się dysponentem największej floty elektrycznych pojazdów w Królestwie i zarazem największej floty Ami na świecie. Dzięki tej inicjatywie urasta do roli prekursora w zakresie ekomobilności na rzecz ochrony środowiska.
GRECJA
W Grecji Ami rządzi na drogach Chalki, greckiej wyspy która jest pionierem w zakresie transformacji energetycznej. Tamtejsze władze postawiły na samochody o zerowej emisji, zgodne z zasadami zrównoważonej mobilności. Citroën dostarczył flotę 6 samochodów elektrycznych, w tym dwa Ami, które są wykorzystywane odpowiednio przez policję i straż przybrzeżną do nadzoru i działań prewencyjnych. Możliwość kupowania samochodów elektrycznych po przystępnych cenach będą mieli również mieszkańcy wyspy.
WŁOCHY
Na tej samej zasadzie Citroën dostarczył ostatnio 9 zelektryfikowanych pojazdów, w tym 7 sztuk Ami, władzom wyspy La Maddalena w celu promowania zrównoważonej mobilności. Dostarczone zostały również dwa terminale ładowania typu WallBox, a mieszkańcom decydującym się na samochód z napędem elektrycznym zaproponowano preferencyjne warunki zakupu.
INKUBATOR INNOWACYJNYCH POMYSŁÓW
Na sukces Ami złożyły się również spotkania z innymi środowiskami, które łączą wspólne wartości. Dały one początek licznym inicjatywom współpracy partnerskiej, eventom i konkursom z nagrodami.
W sieciach społecznościowych powstało szereg platform wymiany informacji, na których każdy może podzielić się swoimi pomysłami na personalizację, zdjęciami czy przygodami ze swoim Ami. Jednym z najciekawszych takich pomysłów jest akcja „My Ami Superfan”, w ramach której 112 klientów-ambasadorów (65 we Francji i 47 we Włoszech) promuje Citroëna Ami, udziela porad lub proponuje jazdę próbną zainteresowanym osobom.
Ami dał też początek kilku oryginalnym inicjatywom współpracy partnerskiej. Współpraca nawiązana z sieciami Fnac i Darty pozwoliła Citroënowi zdywersyfikować kanały dystrybucji i dotrzeć do potencjalnych klientów regularnie odwiedzających tego typu sklepy, a w szczególności do osób poniżej 18. roku życia, które stanowią 42% użytkowników Ami.
Podczas inauguracji pierwszego we Włoszech salonu sprzedaży „La Maison Citroën” w Mediolanie 19. maja br. Ami był centralnym punktem tego wydarzenia jako środek transportu innowacyjny pod każdym względem, od w pełni cyfrowej procedury zakupu po konstrukcję dostosowaną do obecnych i przyszłych potrzeb w zakresie mikromobilności. Klienci mieli nawet możliwość odbycia nim jazdy próbnej. Salon – przestrzeń relaksu i wielorakich doznań – znajduje się na terenie domu handlowego sieci Coin, miejskiej świątyni zakupów, w jednym z lifestylowych concept-storów, stworzonych przez tę sieć, do promowania wśród klientów nowego sposobu robienia zakupów, opartego na wypróbowywaniu produktów lub usług w powiązaniu z nowymi trendami konsumenckimi. Klienci zanurzają się w świecie Citroëna i mogą z pomocą konsultanta poznać markę lub model, skonfigurować go, wybrać najbardziej odpowiadającą im ofertę i dokonać zakupu online.
Jeden kontakt z Ami wystarczył, aby zainspirować mediolańskiego projektanta odzieży Massimo Albę do zaprojektowania wersji Ami, który idealnie oddaje styl jego własnej marki ubrań ponadczasowych i emanujących dyskretnym luksusem. Po raz pierwszy zgodził się na współpracę ze światem mobilności i stworzył dla Ami nową oprawę, przywodzącą na myśl „posągowy monolit” w jednolitym kolorze matowej czerni, która podkreśla bryłę nadwozia i nadaje mu bardziej miejski styl. Kolejny kreatywny projekt narodził się ze spotkania Citroëna Ami ze światem designu i Rossaną Orlandi, znaną właścicielką galerii z designerskimi meblami i elementami wystroju wnętrz. W ramach inauguracji Milano Design Week pięciu artystów z agencji Orlandi przekształciło pięć samochodów Ami w prawdziwe dzieła sztuki, które można było oglądać do 12. czerwca na stoisku Rossany Orlandi w dzielnicy Ro. Oryginalny charakter elektrycznego czterokołowca, kompaktowe, symetryczne i inteligentne kształty, świadczące o jego praktyczności i łatwej obsłudze, przekonały Rossanę Orlandi i została jego ambasadorką. Swój egzemplarz nazywa pieszczotliwie „mon Ami” (mój przyjaciel). Pięć Ami z Ro zostało spersonalizowanych, aby odzwierciedlić styl i filozofię każdego z projektantów. Na przykład Ami pochodzącej z Japonii Yukiko Nagai z Japonii posiada na karoserii eleganckie kwiatowe motywy z charakterystycznym dla jej artystycznych wizji efektem mozaiki, stanowiące nawiązanie do idei poszanowania środowiska, której nośnikiem są pojazdy z napędem elektrycznym.
Ostatnio Citroën Ami można było zobaczyć w Brukseli podczas Międzynarodowych Igrzysk Młodzieży odbywających się w dniach od 30. maja do 4. czerwca. Ami był tam jak najbardziej na swoim miejscu wśród 400 uczestników w wieku 16-17 lat przybyłych z 33 krajów, którzy co roku zbierają się, by świętować wartości podzielane również przez Citroëna i Ami: doskonałość, szacunek, przyjaźń, solidarność i tolerancję. Damien Martin-Cocher, dyrektor marki Citroën na kraje Beneluksu, wyjaśnia: „Ami jest odpowiedzią Citroëna na współczesne wyzwania miejskiej mobilności – wyzwania, które bardziej niż kiedykolwiek dotąd są przedmiotem obaw i oczekiwań mieszkańców miast. Ami jest indywidualnym środkiem transportu, który umożliwia bezpieczne przemieszczanie się w zamkniętej kapsule z elektrycznym napędem. W Belgii można nim jeździć już od ukończenia 16 lat. Samochód cieszy się szczególnym powodzeniem wśród pokolenia TikToka i stał się prawdziwym społecznym fenomenem”.
TRAFNE ROZWIĄZANIE DOCENIONE PRZEZ KRYTYKÓW
Od wprowadzenia na rynek Ami zdobył wiele nagród za śmiałą koncepcję i wartości, których jest odzwierciedleniem. 18 maja br. Marco Antonini, dyrektor generalny Citroëna we Włoszech, odebrał nagrodę „CEOforLIFE” za akcję „Gëneracja Ami – szkoła na rzecz elektromobilności”, kampanię edukacyjną na temat mobilności i zrównoważonego rozwoju na rzecz ochrony środowiska, skierowaną do szkół średnich. Projekt jest objęty patronatem Ministerstwa Transformacji Ekologicznej oraz Ministerstwa Zrównoważonej Infrastruktury i Mobilności i jest zgodny z celami Agendy 2030 ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju.
W Portugalii Ami został wybrany „Produktem roku” w kategorii samochodów elektrycznych przez 6.600 konsumentów w ramach corocznego rankingu organizowanego przez ConsumerChoice i Netsondę, największą firmę badawczo-usługową. Nagroda jest wyrazem uznania dla innowacyjności, a zarazem podkreśla rosnący sukces Citroëna Ami.. Samochód został także uhonorowany nagrodą „Produktu roku” przez Exame Informática w kategorii „Smart Mobility”. Portugalskie czasopismo poświęcone nauce, technologiom i innowacyjności uhonorowało w ten sposób oryginalność rozwiązania w zakresie mikromobilności, przeznaczonego do poruszania się po centrach miast.
W Wielkiej Brytanii, na kilka tygodni przed datą prapremiery, Ami został uhonorowany kolejną nagrodą, „Innowacja roku” podczas pierwszej edycji konkursu Move Electric Awards, w ramach którego oceniane są maszyny, firmy i indywidualne osoby przyczyniające do rewolucjonizowania elektromobilności w Anglii. James Attwood, redaktor naczelny Move Electric, powiedział: Citroën Ami przekonuje wszystkich do siebie niezwykle sympatycznym wyglądem, ale jest to również niezwykle inteligentna i rewolucyjna maszyna. Chociaż już wcześniej istniały tego rodzaju czterokołowce, Citroën udoskonalił design i stworzył produkt bardzo atrakcyjny dla osób i firm poszukujących przystępnego cenowo środka transportu do poruszania się po centrach miast i nie tylko. Innowacyjność samochodu obejmuje również niezwykle inteligentny charakter elementów konstrukcyjnych Ami, dzięki którym jego produkcja jest bardziej zrównoważona, a eksploatacja bardziej ekonomiczna.”
Citroën Ami wzbudza sensację we wszystkich krajach, w których jest sprzedawany. Obecnie jest dostępny na rynkach 11 krajów Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu i z pewnością na tym nie poprzestanie i nie przestanie nas zaskakiwać.
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze