Asystent parkowania wydaje się domeną współczesnej motoryzacji, ale Citroën B12 Torpedo otrzymał rozwiązanie ułatwiające zawracanie oraz wjazd i wyjazd z miejsca parkingowego już w 1927 roku.
Producenci instalują w samochodach różnego rodzaju systemy wspomagające manewrowanie w ciasnych przestrzeniach. Od czujników cofania, przez alarmy o obiektach znajdujących się w martwym polu, aż po zestaw kamer przedstawiających pojazd i otoczenie z każdej strony. Najnowszą zdobyczą technologii jest autonomiczny system parkowania, który jest w stanie wyręczyć kierowcę i samodzielnie postawić samochód w wyznaczonym miejscu. Niektórzy producenci umożliwiają wykonanie operacji za pomocą smartfona.
Citroën AC4 pick-up z 1929 roku – dostarcza procenty na każdy zlot
Systemy wspomagania parkowania kojarzą się ze współczesnymi samochodami, ale nawet początki motoryzacji były pełne ciekawych wynalazków, które ułatwiały życie kierowcom. Przykładem jest Citroën B12 Torpedo, który otrzymał z pozoru prosty system ułatwiający parkowanie. W Arras we Francji odbyła się demonstracja systemu, który pozwalał na obrócenie kół o 90 stopni, by z łatwością zawrócić, wjechać lub wyjechać z miejsca postoju. Nie ma informacji, czy system jest dziełem Citroëna, ale rozwiązanie pokazuje pomysłowość konstruktorów w latach 20. ubiegłego wieku.
Citroën B12 Torpedo był następcą modelu B10, który był produkowany od 1925 do 1927 roku. W tym czasie powstało 38.381 egzemplarzy w różnych wersjach nadwoziowych, w tym najpopularniejszym „Torpedo”. Pojazd napędzał 4-cylindrowy silnikiem o pojemności 1452 cm³, który generował 10 KM mocy. B12 miał za zadanie konkurować Peugeotem 177 i Renault KZ.
System wspomagania parkowania możecie zobaczyć na poniższym filmie:
Najnowsze komentarze