Zapowiadaliśmy już ten samochód pod koniec lipca. Dziś wiadomo, że wyjedzie on na drogi – inspirowany furgonetką Citroën 2CV AU produkowany w ścisłej współpracy z marką Citroën przez włoską firmę Caselani na bazie Berlingo niewątpliwie stanowi ciekawą propozycję na rynku kombivanów.
Włoski producent nadwozi Caselani, połączył siły z zespołem projektowym Citroëna, aby przekształcić Citroëna Berlingo w vana 2CV. Nawiązując do stylu 2CV typu AU, ta konwersja jest ukłonem w stronę jednego z kultowych modeli marki – tego, który pozostawił trwały ślad na pokoleniach użytkowników. Konwersja ma obszerny zaokrąglony przód, imponującą osłonę chłodnicy w kształcie litery M, dumnie prezentującą szewrony Citroëna, duże okrągłe reflektory, a także falistą blachę po bokach, z tyłu i na dachu.
Berlingo 2CV Fourgonnette jest sprzedawany przez Caselani i oficjalnie licencjonowany przez Citroëna. Dla profesjonalistów dostępny będzie pojazd użytkowy w rozmiarze „M” (4,40 m), a następnie zostanie wyprodukowana wersja rekreacyjna do przewozu osób. Zaproponowane zostaną wszystkie typy silników, w tym napędy elektryczne. Przyjmowanie zamówień ruszy 1. października, a produkcja planowana jest na styczeń 2023 roku. Dodajmy, że Caselani produkuje już furgonetkę Type HG na bazie Citroëna Jumpy oraz Type H na bazie Citroëna Jumpera.
Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette posiada szereg elementów stylizacyjnych, które nawiązują do legendarnego 2CV Fourgonnette AU (U od „Utility”), wprowadzonego na rynek w 1951 roku, który dzięki licznym spin-offom cieszył się wierną rzeszą fanów do 1987 roku. Nowe auto która posiada wszystkie atuty obecnego Berlingo, jeśli chodzi o architekturę, ładowność, modułowość, technologie pokładowe i osiągi drogowe.
„Jesteśmy niezwykle dumni, że Caselani ponownie sięgnął po nasz model, tym razem po najlepiej sprzedające się Berlingo, czerpiąc inspirację z kultowego 2 C V Fourgonnette, który odcisnął swoje piętno zarówno na historii Citroëna, jak i szeroko pojętej historii sektora motoryzacyjnego. Prace nad jego zaprojektowaniem rozpoczęły się w pracowni firmy karoseryjnej. Następnie pracowaliśmy razem, ręka w rękę. Nasi projektanci bacznie przyglądali się pracom, aby upewnić się, że oryginalna Fourgonnette 2CV nie została zinterpretowana zbyt dosłownie, ale aby wynik naprawdę zawierał DNA Citroëna. Cyfrowe narzędzia, których używamy do pracy, zostały użyte do obróbki powierzchni i skalowania objętości, nadając pojazdowi nowoczesny charakter” – powiedział Pierre Leclercq, szef Citroën Style.
Caselani wykorzystał falę trendu vintage, który jest dobrze ugruntowany we włoskiej kulturze motoryzacyjnej. Ten trend jest widoczny zarówno w pojazdach wybieranych przez klientów indywidualnych, jak i przez profesjonalistów – polega na tchnięciu nowego życia w legendarny model z przeszłości, przy jednoczesnym zastosowaniu całego nowoczesnego wyposażenia i wysokich osiągów, które można znaleźć w obecnym pojeździe.
Jeśli chodzi o konkretny przypadek przebudowy dokonanej na bazie Berlingo, jest to reinterpretacja, która czerpie z sukcesu pionierskiego vana i sukcesu samego Berlingo Van, ważnego gracza w swoim segmencie. W Europie od momentu jego wprowadzenia na rynek w 1996 roku, wszystkie trzy generacje sprzedały się w 1.891.200 egzemplarzach. Pod koniec sierpnia 2022 roku był to drugi odnoszący największe sukcesy pojazd w swoim segmencie w Europie, z 17% udziałem w rynku. Wysoce wszechstronny pojazd, który przez lata wprowadził liczne innowacje, w tym zintegrowaną kabinę, konfigurację trzech przednich siedzeń, elektryczny hamulec postojowy, a ostatnio także, w trzeciej generacji, wskaźnik przeciążenia. Był to również jeden z pierwszych elektrycznych vanów, kiedy został wprowadzony na rynek w 2013 roku.
Firma Caselani powierzyła tę zmianę stylizacji Berlingo Davidowi Obendorferowi, znanemu z tego, że wcześniej zaprojektował Type H na bazie Citroëna Jumpera w 2017 roku i nowego Type HG bazującego na Jumpy/SpaceTourerze w 2020 roku. Jest to uzupełnienie gamy aut Caselani stworzonych na bazie zaprojektowanych przez Citroëna vanów.
„Specyfikacje projektowe nie obejmowały prostego kopiowania form starego vana w ścisłym tego słowa znaczeniu. Zamiast tego staraliśmy się cofnąć w czasie i przenieść niepowtarzalny urok tamtego samochodu do pojazdu XXI wieku. Jako odległy potomek Berlingo został w całości zaprojektowany jako hołd dla Citroëna 2CV z lat 50. XX wieku. To było ekscytujące wyzwanie, ponieważ oryginalny van miał zupełnie inne proporcje. Miał bardzo krótki zwis przedni, ładną długą maskę i wizualnie wyodrębniony przedział ładunkowy, co bardzo różniło się od formy Berlingo. Skupiłem się więc bardziej na całościowym, sugestywnym aspekcie oryginalnego pojazdu, zamiast nadwerężać poszczególne elementy projektu, aby wyglądały jak 2CV Fourgonnette” – wyjaśnia projektant Caselani, David Obendorfer.
Berlingo 2CV Fourgonnette to nowoczesna reprezentacja „lifestyle”, czerpiąca inspirację z legendarnego 2CV AU („U” od „użyteczność”) wprowadzonego na rynek w 1951 roku – który w swoim czasie okazał się ogromnym sukcesem, sprzedając się w prawie 1.247.000 egzemplarzach – i jego następcy, 2CV AZU wprowadzonego na rynek w 1954 roku. Nie zapomniano o ponadczasowych kodach oryginalnego vana:
– panel przedni Berlingo został całkowicie przebudowany, ujawniając cechy, które były tak charakterystyczne dla starego 2CV z minionych dni. Grill, zderzak i nadkola zostały zastąpione nowymi elementami z włókna szklanego dostosowanymi do ramy, które integrują klipsy i śruby do ich mocowania. Wszystkie te komponenty są montowane w warsztatach Caselani w Lombardii w północnych Włoszech
– zaokrąglona maska w kształcie litery V zwęża się ku dolnej części – „uszczypuje”, używając żargonu projektanta – tak jak poprzednio. Słynny wytłoczony płaszcz w prążki znajduje się pośrodku przedniego panelu, rozciągając się na prawie całą jego część.
– okrągłe reflektory są częściowo odłączone od maski, wpasowując się w nią wraz z podążaniem ku tyłowi auta – w przeciwieństwie do oryginalnych, które zostały całkowicie przesunięte. To bardziej nowoczesna interpretacja z komponentami pasującymi do reszty pojazdu.
– nisko wyżłobione rowki w górnej części nadkoli, jak w starym 2CV, służą do wpuszczania powietrza do komory silnika.
– dzięki wklęsłej górnej części (lub w kształcie litery M, rozszerzającej się ku górze), grill jest atrakcyjny i wyraźnie „Citroënowy”, charakterystyczny dla 2CV AU. Duże chromowane szewrony – znak rozpoznawczy marki – są podkreślone, umieszczone w samym środku grilla i nałożone na niego, dodatkowo je podkreślając. Wszystkie te elementy ukształtowały tożsamość vana, łącząc go z historią i reputacją Citroëna. Imponująca osłona chłodnicy jest mocno łukowata, zintegrowana z przodem i jak wtedy tworzy jedność z maską. Rozciąga się w dół od maski, dając wrażenie, że nadkola unoszą się w powietrzu – pasując do tego kluczowego elementu. Linia nad światłami przeciwmgielnymi, która rozciąga się na całą szerokość pojazdu, dodatkowo wzmacnia ten efekt. Daje optyczną stabilność frontowi i poszerza go, wzmacniając jego solidny charakter.
– wizualnie przedni zderzak jest niższy niż w Berlingo. Podczas gdy zderzak 2CV był chromowany, ten jest pomalowany na biało, kontrastując z nadwoziem. Podkreśla to ochronny charakter elementu, jednocześnie nadając mu pewną nowoczesność.
– boki, tylne drzwi i dach otrzymały „drugą skórę”, dopełniając nadwozie Berlingo. Wszystkie te elementy z włókna szklanego oddają hołd bardzo charakterystycznej falistej folii 2CV. Ale w tym pojeździe są czysto dekoracyjne. Pierwotnie miały one rzeczywisty cel – to one nadawały całej konstrukcji sztywność. Te prążkowane elementy i przerobiony – podniesiony – dach – są celową próbą stworzenia stylu, w którym część przedziału pasażerskiego pojazdu jest oddzielona od części ładunkowej. To była już cecha starego vana.
– z tyłu pojazdu, małe pionowe okno, które jest zaokrąglone u góry i u dołu, znajduje się na każdych tylnych drzwiach Berlingo – kolejny hołd dla 2CV. Dla bardziej nowoczesnego wyglądu usunięto bardzo grubą czarną uszczelkę wokół okien. Jeśli chodzi o światła stopu i światła cofania, ich idealnie okrągły kształt zwraca uwagę rozmiarem. Są otoczone czerwonym wykończeniem, dzięki czemu są jeszcze bardziej widoczne i nadają autu bardziej współczesny charakter.
– kluczowe miejsca w pojeździe są chromowane – kolejny ukłon w stronę detali, które miał 2CV. Dotyczy to reflektorów, środkowego grzbietu maski, grilla z szewronami i konturowym wykończeniem, oryginalnych kołpaków (które są produkowane do tej pory!) oraz chromowanych uchwytów na reflektorach, które służyły do ich otwierania (w celu wymiany żarówki). W nowej wersji nie znalazł się jedynie uchwyt do otwierania maski.
W swoich czasach 2CV Fourgonnette spowodowało zamieszanie w swoim segmencie ze względu na wygląd i sposób działania. Samochód dostawczy mógł osiągać średnią prędkość od 40 do 50 km/h i przewozić do 250 kg towarów (wraz z kierowcą) w efektywnej objętości 1,88 m³.
Nowa wersja opracowana przez Caselani na bazie Berlingo zlikwidowała cały hałas dwucylindrowego silnika i dziurę w grillu przeznaczoną na korbę. Nie trzeba dodawać, że Berlingo 2CV Fourgonnette niesie ze sobą to, co najlepsze w swojej epoce pod względem komfortu, przestrzeni, modułowości i bezpieczeństwa.
Berlingo Van może przewieźć 3 osoby (5 w wersji pasażerskiej) i może jechać znacznie szybciej. Jest też większy – jego ładowność wzrosła czterokrotnie: (teraz może udźwignąć nawet tonę), a pojemność efektywna praktycznie się potroiła (obecnie wynosi 4,4 m³).
Pomimo niewielkich, jak na dzisiejsze czasy, rozmiarów – co sprawia, że jest zwrotny i łatwy w obsłudze – wciąż oferuje dużo miejsca na pokładzie, dzięki czemu ten pojazd użytkowy jest idealnym narzędziem dla handlowców i rzemieślników. Dzięki kabinie Extenso® efektywną długość wnętrza pojazdu można wydłużyć do 3,09 m (rozmiar M) po złożeniu siedzenia pasażera.
Aby ułatwić prowadzenie, załadunek i wykonywanie manewrów, Berlingo Van oferuje aż 18 technologii wspomagających kierowcę i 4 technologie łączności. Należą do nich kolorowy wyświetlacz head-up, dostęp i uruchamianie bez użycia rąk, wskaźnik przeciążenia i przestrzenny widok z tyłu, a także aktywny hamulec bezpieczeństwa, kontrola stabilności holowania, kontrola przyczepności z funkcją wspomagania zjazdu ze wzniesienia oraz system monitorowania martwego pola.
Pojazd użytkowy jest dostępny z silnikiem wysokoprężnym 1.5 BlueHDi, z benzynową jednostką 1.2 PureTech i automatyczną skrzynią biegów EAT8. Wersja elektryczna ma zasięg do 275 km, zapewniając jazdę bez hałasu i wibracji. Ma taką samą objętość efektywną, a jego akumulator można naładować do 80% w 30 minut na szybkiej stacji ładowania. ë-Berlingo Van ma funkcję odroczonego ładowania i można wstępnie ustawić temperaturę w przedziale pasażerskim.
W 2017 roku, aby uczcić 70. urodziny Type H (z czego 500.000 sprzedano w latach 1948-1981), producent nadwozi Caselani opracował zestaw karoseryjny nawiązujący do tego legendarnego modelu oparty na Citroënie Jumperze. Następnie w 2020 roku zwrócił uwagę na Jumpy/SpaceTourera. Jak to jest wykonywane?
Jeśli chodzi o transformację estetyczną, technika jest taka sama dla wszystkich trzech vanów Citroëna. Z przodu elementy nadwozia (maska, zderzak i nadkola) zostały zastąpione włóknem szklanym. Sekcje boczne, tylne i dachowe pokryte są panelami przyklejonymi bezpośrednio do oryginalnego nadwozia. Okrągłe reflektory są używane zamiast tych, które są obecne seryjnie w pojazdach użytkowych francuskiej marki, aby udoskonalić wygląd vintage i nasycić je całą potężną osobowością Type H lub 2CV Fourgonnette.
Kit to konwersji Type H jest kompatybilny ze wszystkimi typami nadwozia Jumpera (L1 4,96 / L2 4,95 / L3 5,99 / L4 6,30), a zestaw HG jest dostępny dla wszystkich rozmiarów Jumpy / SpaceTourera (XS 4,60 m / M 4,95 / XL 5,30). Dostępne są również wersje dla samochodów dostawczych z katalogu Citroëna, takich jak furgonetki z panelami, furgonetki z oknami, podwozia z kabinami, kabiny z platformą, furgony adaptowane, kampery, minibusy, food trucki itp.
Przekształcenie Jumpera w Type H okazało się prawdziwym wyzwaniem. Największy van Citroëna nie ma w rzeczywistości kształtu prostokąta i ma swój specyficzny projekt z licznymi liniami, z których niektóre są nałożone na panele. Zestaw został opracowany tak, aby idealnie pasował do nadwozia Jumpera, tworząc solidne połączenie między metalową konstrukcją pojazdu podstawowego a panelami z włókna szklanego. W przedniej części pojazdu stworzono i zintegrowano monoblokowy element konstrukcyjny. Przód i maska są wymodelowane razem, aby ułatwić montaż i utwardzenie powierzchni.
„Jako zagorzały fan 2CV i furgonetki HY mam całą kolekcję starych modeli Citroëna. Moja żona jest tak samo entuzjastką jak ja – podróżowała po Europie w 2000 roku w Type H przerobionym na kampera. Kiedy moja rodzina zaczęła się powiększać, przyszedł nam do głowy pomysł stworzenia bardziej przestronnego i wygodniejszego HY: dlaczego nie wykorzystać obecnej architektury Jumpera i nie przymocować do karoserii paneli z włókna szklanego? Potem wszystko się już ułożyło… Prototyp został przedstawiony zespołom projektowym Citroëna, które przekonały się do tego pomysłu. Produkcja ruszyła w 2017 roku, a następnie została rozszerzona o jej młodszego brata w 2020 roku. Jedyne, czego brakowało do uzupełnienia naszej gamy pojazdów użytkowych Citroëna, to Berlingo. Dziś prezentujemy 2CV Fourgonnette, którego projekt jest wynikiem wspólnych wysiłków zespołów Caselani i Citroëna. Cieszymy się, że ponownie widzimy przyjazną twarz tego legendarnego vana, który odcisnął swoje piętno w latach pięćdziesiątych” – mówi Fabrizio Caselani, dyrektor Carrosserie Caselani.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze