Citroën otwiera kolejny etap w niemal 100-letniej tradycji innowacyjności komfortu podróżowania i prezentuje podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu nowego SUV-a C5 Aircross. Nowy, ultra modułowy SUV marki oferuje zupełnie nowy rodzaj doznań z jazdy. Szczególnie ze względu na zawieszenie z Progresywnymi Ogranicznikami Hydraulicznymi® i fotele Advanced Comfort jest kolejnym świadectwem osiągnięć Citroëna w ustawicznym zwiększaniu komfortu podróżowania. W ciągu blisko 100-letniej historii marka wielokrotnie dowodziła konsekwencji i śmiałości rozwiązań służących dobremu samopoczuciu kierowcy i pasażerów. Komfort Citroëna, jedyny w swoim rodzaju i wyróżniający markę od 1919 roku, efekt wielu nowatorskich rozwiązań, stał się jej prawdziwym znakiem rozpoznawczym. Obecnie Citroën wykorzystuje bogaty dorobek w tym zakresie w ramach programu Citroën Advanced Comfort®. Program jest inspirowany oczekiwaniami klientów i tworzy podwaliny globalnego, nowoczesnego i wieloaspektowego komfortu, opartego na czterech głównych filarach: komforcie jazdy, komforcie na codzień, komforcie użytkowania i komforcie psychicznym.
W przeszłości komfort był kojarzony z wygodnymi fotelami oraz skutecznym zawieszeniem, kompensującym wyboje i dziury na drodze i chroniącym pasażerów przed nierównościami nawierzchni. Obecnie klienci oczekują komfortu globalnego, nowoczesnego, dogłębnie przemyślanego – będącego dla kierowcy i pasażerów zupełnie nowym rodzajem zaproszenia do podróży.
Citroën zawsze zwracał szczególną uwagę na jakość zawieszenia i siedzeń – dwóch kluczowych czynników, które wpływają na komfort jazdy. Podejście Citroëna do komfortu obejmuje jednak szereg innych elementów i wynika bezpośrednio z wielu wcześniejszych innowacji, które posłużyły zapewnianiu dobrego samopoczucia. Citroën w ciągu całej swojej historii był prekursorem nowatorskich rozwiązań służących zwiększaniu komfortu, takich jak zawieszenie hydropneumatyczne, zaawansowane konstrukcyjnie siedzenia, ergonomiczne rozmieszczone w kabinie elementy sterowania, rewolucyjna architektura wnętrza czy nowe materiały wykończenia kabiny. Wiele spośród nich stanowi o współczesnym i nowoczesnym podejściu Citroëna do komfortu.
Program Citroën Advanced Comfort® jest nowym projektem rozwojowym, który wykorzystuje bogate doświadczenie marki w tej dziedzinie i umacnia kompleksowe podejście do komfortu w XXI wieku.
Przed programem „Citroën Advanced Comfort®” postawiono cztery cele:
– zapewnienie komfortu jezdnego – ochrona użytkowników samochodu przed nieprzyjemnymi zjawiskami zewnętrznymi: zarówno wstrząsami przenoszonymi przez zawieszenie jak i hałasami. Samochody powinny zapewniać poczucie bezpieczeństwa niczym kokon,
– zapewnienie komfortu na co dzień – ułatwienie podróży dzięki dużej ilości miejsca, praktycznym schowkom i pomysłowemu rozwiązaniu wnętrza,
– zapewnienie komfortu użytkowania – umożliwienie płynnego użytkowania samochodu i jego wyposażenia dzięki intuicyjnym technologiom oraz przydatnym w życiu codziennym systemom wspomagającym. Możliwość ciągłego korzystania z mobilnych technologii,
– zapewnienie komfortu psychicznego – zapewnienie spokoju kierowcy poprzez wspomaganie go w prowadzeniu i odpowiednią prezentację informacji. Stworzenie sprzyjającego odprężeniu klimatu we wnętrzu kabiny.
Każdy z elementów programu Citroën Advanced Comfort® opiera się na nowatorskich rozwiązaniach, które składają się na renomę marki wypracowaną w ciągu 99 lat.
1. KOMFORT JAZDY
Citroën wprowadził wiele nowatorskich rozwiązań służących odizolowaniu kabiny od nawierzchni drogi. Jazda w komfortowych warunkach pomaga prowadzić samochód bezpiecznie i bezstresowo, dlatego istotny jest komfort zarówno kierowcy jak i pasażerów. W branży motoryzacyjnej Citroën od początku swojej działalności wyznaczał najwyższe standardy w zakresie komfortu prowadzenia. Marka opracowywała nowe technologie i wprowadzała nowe funkcje, które we wszystkich modelach miały uczynić wnętrze samochodu miejscem maksymalnego komfortu, odprężenia i wyrafinowania.
U zarania dziejów motoryzacji samochody nie były wygodne. Jednak w 1919 r. pojawił się pierwszy wielkoseryjny samochód europejski. Był to Citroën Type A. Francuski producent stworzył model, który oferował wyższy komfort i bogatsze wyposażenie za sprawą takich elementów jak rozrusznik, tapicerowane siedzenia i elektryczne światła. Citroën Type A miał rewolucyjne jak na tamte czasy zawieszenie na odwróconych ćwierćeliptycznych resorach piórowych, które z sobą współpracowały. To wyeliminowało amortyzatory. Już wtedy Citroën oferował komfort prowadzenia i precyzję toru jazdy wyższe niż konkurencja.
Wprowadzając na rynek w 1922 roku Citroëna Type C, André Citroën pragnął, aby samochód był bardziej wygodny. Zależało mu, aby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie oraz zapewnić wygodne siedzenia do podróży, bez konieczności wspinania się na wysoko umieszczone i twarde siedziska. Pomyślał także o kobietach za kierownicą i ich oczekiwaniach, na długo zanim inni producenci wyzbyli się uprzedzeń do płci żeńskiej w tej roli i zaprzestali faworyzowania mężczyzn. Kobiety doceniły zalety Citroëna Type C za łatwość i lekkość prowadzenia, łatwość wsiadania i wysiadania szczególnie ze względu na panującą wówczas modę damską. Niektóre reklamy Citroëna z tamtych czasów adresowane były specjalnie do kobiet.
Renoma Citroëna jako symbolu komfortu sięgała daleko poza granice Francji. Na początku lat 20. XX wieku Citroëny były taksówkami nie tylko w Paryżu, ale także w Londynie. Type C, wyprodukowany w ponad 80 tys. egzemplarzy, zaspokoił potrzeby rzeszy użytkowników. W latach 30. także papież Pius XI zamówił Citroëna z uwagi na renomę marki, producenta komfortowych samochodów.
Cała gama Citroëna, od małych samochodów rodzinnych po duże, flagowe modele, wyróżniała się wieloma nowatorskimi rozwiązaniami. Przez całe lata 20. Citroën produkował samochody ze stalowymi nadwoziami, jak np. B2, którego usztywniona konstrukcja zapewniała lepszą izolację kabiny od nawierzchni i otoczenia. Model B14 z 1926 roku został wyposażony w istotne udoskonalenie w postaci układu hamulcowego ze wspomaganiem, znacząco ułatwiającego wyhamowanie samochodu.
André Citroën był głęboko przekonany, że większy komfort samochodu jest kluczem do sukcesu. W 1928 roku marka wprowadziła na rynek serie AC4 i AC6, które miały bardziej luksusowe wyposażenie. W 1929 roku dołączył do nich sedan C6 z solidnym nadwoziem, wyposażony w szereg systemów wspomagania prowadzenia i luksusowe udogodnienia dla pasażerów.
Citroën był pierwszym europejskim producentem, który zastosował mocowania silników na gumowych poduszkach, które tłumiły drgania odczuwalne w kabinie. To rozwiązanie znane było pod nazwą „pływającego silnika” („moteur flottant”). Zostało wkrótce zastosowane w modelach C4, C6, i Rosalie, a André Citroën kolejny raz dowiódł swojego marketingowego talentu, umieszczając na wszystkich modelach marki wyposażonych w to zawieszenie plakietkę z łabędziem, symbolem komfortu psychicznego. W czasach „luksusu i stylu” to właśnie te samochody utorowały drogę jednej z najważniejszych innowacji w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i jakości prowadzenia. W 1934 r. Citroën zaprojektował i wprowadził do sprzedaży samochód, który wniósł tak dużo nowości konstrukcyjnych, że wywołał prawdziwą sensację. Był to przednionapędowy model „Traction Avant”.
TRACTION AVANT – PIERWSZY NA ŚWIECIE SERYJNY SAMOCHÓD Z SAMONOŚNYM NADWOZIEM
Model Traction Avant był pierwszym, seryjnym, przednionapędowym samochodem rodzinnym z samonośnym nadwoziem. To rewolucyjne, stalowe, spawane nadwozie, bardziej sztywne i bardziej bezpieczne od dotychczasowych konstrukcji, wzniosło komfort jazdy i trzymanie się drogi na zupełnie inny poziom. Ustanowiło nowy standard sztywności skrętnej konstrukcji nadwozia, co przełożyło się na znacznie wyższy komfort jazdy przy równoczesnym odizolowaniu kabiny od silnika, aby obniżyć poziom hałasu i wibracji.
Traction Avant miał niezależne przednie zawieszenie, nowoczesne na tamte czasy zawieszenie tylne i hydrauliczne hamulce. Komfortowa i ergonomiczna kabina była wyposażona w siedzenia nowego typu, a płaska podłoga, bez tunelu z wałem napędowym, zapewniała więcej miejsca i wygody osobom siedzącym z przodu.
Michelin dostarczył dla Traction Avant zupełnie nowy rodzaj opon „Pilote” ze wzmocnionymi ściankami bocznymi, które również przyczyniły się do poprawy komfortu jazdy. Zostały wyprodukowane w 1937 roku. Były to również pierwsze na świecie opony niskoprofilowe. Pomimo iż wysokość ich ścianek bocznych była równa jedynie 80% szerokości bieżnika, zapewniały wyższy komfort i lepsze trzymanie się drogi.
Traction Avant dawał kierowcy wyjątkową jak na sedana przyjemność prowadzenia, m.in. dzięki znakomitemu układowi kierowniczemu, silnikowi umieszczonemu niżej w sztywnym i wysmukłym nadwoziu oraz niezrównanemu komfortowi jazdy. Żaden inny samochód na świecie nie dorównywał Traction Avant pod względem jakości prowadzenia i komfortu.
Model Traction Avant bardzo wyprzedzał swoje czasy i był produkowany przez ponad dwadzieścia lat. Na początku lat 50. Traction Avant 15H zapoczątkował pierwszą wersję zupełnie nowego, hydropneumatycznego zawieszenia. Następcą Traction Avant został kultowy model DS 19.
DS I JEGO HYDROPNEUMATYCZNE ZAWIESZENIE
Citroën DS 19 został zaprezentowany po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1955 roku. Wyróżniał się rewolucyjnym, aerodynamicznym nadwoziem, które obniżało zużycie paliwa i poziom hałasu w kabinie, zwiększając zarazem stabilność samochodu. Jednak prawdziwym przełomem technologicznym był jedyny w swoim rodzaju system zawieszenia hydropneumatycznego, który zapewniał komfort jazdy godny latającego dywanu i kompensował wszelkie nierówności nawierzchni nawet na najbardziej zniszczonych drogach.
Zawieszenie hydropneumatyczne, zaprojektowane przez Paula Magèsa, pozwalało uzyskać swoistą „poduszkę powietrzną”, na której poruszał się samochód. W zawieszeniu zastosowano napędzaną z silnika pompę, która tłoczyła olej mineralny pod wysokim ciśnieniem do wypełnionych obojętnym gazem kulistych komór oraz samopoziomujące drążki reakcyjne. Ten system bez resorów eliminował niedogodności związane z różnicami twardości współpracujących ze sobą elementów metalowych. System zapewniał również wspomaganie układu hamulcowego i układu kierowniczego, a w późniejszym okresie obsługiwał również zmianę biegów. Zawieszenie hydropneumatyczne umożliwiało kierowcom podnoszenie i opuszczanie nadwozia, czyli zwiększanie i zmniejszanie prześwitu na żądanie, podczas jazdy po nierównych drogach gruntowych, błocie, śniegu i gołoledzi. DS potrafił nawet podnieść się tak, aby umożliwić zmianę koła w razie przebicia opony.
DS poruszał się w sposób zupełnie wyjątkowy, oszczędzając pasażerom wstrząsów i zmęczenia charakterystycznych dla jazdy samochodem z tradycyjnym zawieszeniem. Dodatkowo zawieszenie w każdym momencie utrzymywało nadwozie w poziomie, zmniejszając do minimum przechyły na zakrętach i zapewniając stałą równowagę aerodynamiczną samochodu.
Inni producenci samochodów poszli w ślady Citroëna, w szczególności Rolls-Royce i Mercedes-Benz, i zainspirowani tym rozwiązaniem, w późniejszych latach XX wieku zaczęli stosować zawieszenie pneumatyczne w swoich modelach.
Ten komfort nie ograniczał się do flagowych modeli Citroëna, którymi były DS 19 – 23. Komfort zapewniały również inne modele marki, zarówno klasy premium, jak i te najbardziej podstawowe.
Produkowany w latach 1970-1974 model SM był dwudrzwiowym coupe z hydropneumatycznym zawieszeniem, którego wizytówką była elegancja i komfort. Dla tego modelu zawieszenie hydropneumatyczne zostało przystosowane na potrzeby samochodu klasy GT, zapewniając mu większą sztywność resorowania i zmniejszone przechyły boczne przy zachowaniu najwyższego komfortu jazdy.
Model GS, uhonorowany tytułem Europejskiego Samochodu Roku 1971, był wychwalany przez prasę branżową za „komfort jazdy godny limuzyny”. Dziennikarze nie wahali się porównywać go pod tym względem z ówczesnymi najbardziej komfortowymi samochodami świata. To samo zawieszenie zostało zastosowane przez Citroëna w modelu CX, który zdobył tytuł Samochodu Roku 1975. Model był produkowany w kilku wersjach: luksusowej Pallas, sportowych GTI i Turbo oraz w wersji Prestige z przedłużonym rozstawem osi. Z tego wariantu korzystali prezydenci, VIP-owie i sławni ludzi na całym świecie.
W latach 90. zawieszenie hydropneumatyczne osiągnęło szczyt zaawansowania wraz z wyposażeniem go w elektronikę. Zastosowane w modelu XM zawieszenie Hydractive II w dużym zakresie elektronicznie regulowało komfort jazdy. Zostało następnie udoskonalone w modelu Xantia Activa i było powszechnie chwalone przez kierowców i prasę motoryzacyjną za niemal całkowite wyeliminowanie przechyłów bocznych i wzdłużnych nadwozia. Na początku XXI w., zawieszenie Hydractive III+ montowane w modelach C5 i C6, umocniło renomę Citroëna poprzez wyznaczenie zupełnie nowych standardów w zakresie komfortu jazdy.
Opracowywane obecnie nowoczesne technologie pozwalają na ustawiczne podnoszenie komfortu z jazdy w modelach Citroëna. Zawieszenie z Progresywnymi Ogranicznikami Hydraulicznymi®, zastosowane po raz pierwszy w nowym SUV-ie C5 Aircross i w nowym C4 Cactus, pozwala skuteczniej filtrować drgania w sposób charakterystyczny dla Citroëna. Podczas gdy konwencjonalne systemy zawieszenia składają się ze sprężyn, amortyzatorów i mechanicznych odbojników, zawieszenie z Progresywnymi Ogranicznikami Hydraulicznymi® jest wyposażone w dwa dodatkowe ograniczniki hydrauliczne przy każdym kole – jeden odpowiedzialny za odbicie, drugi za dobicie. Obecność tych dwóch ograniczników dała konstruktorom większą swobodę w doborze skoku zawieszenia, a w konsekwencji zapewniła efekt latającego dywanu – samochód dosłownie przelatuje nad nierównościami drogi. Ponadto w przypadku znacznego dobijania lub odbijania hydrauliczne ograniczniki pochłaniają i rozpraszają energię, pozwalając zapobiec zjawisku podskakiwania na wybojach.
PALLAS – KWINTESENCJA PERFEKCJI
Charakterystyczny dla Citroëna komfort jazdy, udoskonalone wyciszenie i wyeliminowanie drgań nie są wyłączną zasługą zawieszenia hydropneumatycznego. Dla komfortu z jazdy duże znaczenie miały także rozwiązania zastosowane w kabinie modelu Pallas.
Prawdziwy komfort jazdy można podnosić poprzez luksusowe elementy wyposażenia i akcesoria. Dowodzą tego pierwsze modele Citroëna w wersjach „Grand Luxe”, czy też zapoczątkowane w modelu DS wyposażenie „Pallas”, którego nazwa odwoływała się do mitu o bogini Atenie. W edycjach Pallas modeli DS, GS i CX zastosowano między innymi wysokiej klasy elementy wyposażenia wnętrza o wyrafinowanych kształtach oraz siedzenia, które zapewniały pasażerom całkowite odprężenie. Wyposażenie Pallas łączyło wyrafinowanie i komfort prowadzenia, rewolucjonizując pojęcie komfortu.
FOTELE
Nawet najbardziej konwencjonalne modele Citroëna są wyposażone w siedzenia, które oferują coś więcej niż konkurencja. Siedzenia są bardziej miękkie i przyjemne w dotyku, zapewniając przy tym prawidłowe podparcie ciała, które zapobiega bólowi pleców towarzyszącemu jeździe na długich trasach.
Już Citroëny z lat 20. XX wieku wyróżniały się wyjątkowymi jak na tamte czasy siedzeniami. Jedną z wielu innowacji w późniejszym modelu Traction Avant z 1934 roku był nowy rodzaj stelaży i poduszek siedzeń. Z kolei 2CV również stał się premierą pod względem siedzeń w stylu krzeseł ogrodowych, bardzo wygodnych i dających się wyjmować. W modelu DS Citroën zwiększył komfort jazdy poprzez zastosowanie specjalnych poduszek siedzisk z pianki Dunlopillo, której parametry były dobrane tak, aby współgrały z parametrami zawieszenia.
Siedzenia z pianką Dunlopillo o starannie dobranych parametrach były także stosowane w późniejszych modelach, takich jak GS, CX, SM i BX. Samochody te miały wyjątkowo wygodne fotele z miękką wyściółką tapicerską, prawidłowym podparciem dla ud i nóg oraz z wyprofilowanym podparciem lędźwiowym. W tych modelach Citroën oferował obicia ze specjalnej tkaniny Jersey, która zapewniała wyższy komfort i zapoczątkowała stosowanie nowych rodzajów materiałów w samochodach wielkoseryjnych. Siedziska tych siedzeń zapewniały komfort godny unikatowej stylistyki.
Model CX Prestige, z większą przestrzenią na nogi dla pasażerów na tylnych siedzeniach, był pierwszym Citroënem wyposażonym z tyłu w fotele klubowe oraz w podwyższone podnóżki, które gwarantowały optymalny komfort. Inspiracją dla nich były kabiny prywatnych odrzutowców. Citroën SM, który zaliczał się do prestiżowej klasy GT, miał fotele kubełkowe obite skórą i zaprojektowane tak, aby zapewnić pasażerom właściwe podparcie ciała nawet podczas najdłuższych podróży. Produkowany w latach 2006-2012 Citroën C6 oferował siedzenia tylne z elektrycznie odchylanymi oparciami, zaprojektowane w duchu „Business Class”. Pasażerowie jadący z tyłu mogli także przesuwać przedni fotel do przodu, aby zrobić sobie więcej miejsca. Z kolei w modelu C4 Cactus zaprojektowano przednie siedzenia w stylu „sofy”. Była to nowa interpretacja stosowanej dawniej wspólnej kanapy dla kierowcy i pasażera.
Citroën zapewnia najwyższy komfort podróżowania i do dziś niezmiennie projektuje siedzenia, które wyróżniają się miękkością, a przy tym dobrze podtrzymują ciało. Mają różnorodne wykończenie i unikatowe funkcje oraz rozwiązania, które podnoszą bezpieczeństwo: regulację podparcia lędźwiowego, funkcję elektrycznego masażu czy elektrycznie regulowane podnóżki.
Zaprezentowane po raz pierwszy w 2018 roku w nowym C4 Cactus i nowym SUV-ie C5 Aircross innowacyjne i bardziej komfortowe siedzenia Advanced Comfort nawiązują do tradycji marki. Już na pierwszy rzut oka wyglądają komfortowo. Są wypełnione piankową kształtką, która gwarantuje pasażerom nadzwyczajną miękkość w zetknięciu z ciałem. Zapewniają najwyższy komfort podróżowania i komfort pozycji ciała dzięki piance o dużej gęstości, świetnie podtrzymującej ciało podczas jazdy.
2. KOMFORT NA CO DZIEŃ
Dla Citroëna komfort oznacza również praktyczność i wszechstronność samochodu, dzięki którym prowadzenie i podróżowanie staje się bardziej przyjemne. Im łatwiejsze jest codzienne użytkowanie samochodu, tym bardziej przyjemny i komfortowy staje się on dla użytkowników. Projektowanie samochodów z myślą o maksymalnym komforcie życia jest na stałe wpisane w historię marki.
Citroën od dawna podkreśla zalety przestronnego i modułowego wnętrza oraz dobrze zaprojektowanych i przemyślanych schowków. W modelu Type B2 z 1923 roku, już wówczas z modułową i praktyczną kabiną, nabywcy mieli do wyboru więcej siedzeń lub większy bagażnik. Model Type C Torpédo był samochodem dwumiejscowym, ale wyposażonym w trzecie, opuszczane siedzisko. Było ono umieszczone za fotelem kierowcy i umożliwiało, w zależności od potrzeb, przewóz większego bagażu lub dodatkowej osoby. W 1924 roku wprowadzono nową konfigurację siedzeń o nazwie Trefle, w której trzecie, stałe siedzenie było umieszczone pośrodku, za dwoma przednimi fotelami, z miejscami na bagaż po obu jego stronach.
W latach 30. i późniejszych model Traction Avant oferował różne układy siedzeń. Jeden z wariantów miał zwiększony rozstaw osi i siedem miejsc, inny tylną odchylaną do góry klapę, co prawdopodobnie czyniło z niego pierwszy na świecie seryjnie produkowany hatchback.
Nawet najbardziej podstawowy model 2CV szczycił się nowoczesnymi rozwiązaniami w zakresie układu zawieszenia, technologii produkcji i modułowej konstrukcji kabiny. Z wyjmowanymi siedzeniami, otwieranym dachem, płaską podłogą i dającym się powiększyć bagażnikiem, 2CV stał się modelem,, który 70 lat temu zapoczątkował trend projektowania funkcjonalnych wnętrz.
DS i CX były oferowane także z nadwoziem kombi. Pomysłowe konfiguracje siedzeń zapewniały maksimum komfortu użytkownikom i to na długo przed pojawieniem się współczesnych trendów projektowania samochodów 6- i 7-miejscowych. Wersja CX Familiale była czymś wyjątkowym w swojej kategorii i minęło wiele lat zanim konkurencja zaczęła stosować podobne rozwiązania.
Citroën stworzył także całą serię unikatowych modeli koncepcyjnych, całkowicie ukierunkowanych na komfort użytkowników. Były one prezentowane podczas kolejnych salonów samochodowych, a ich idealnym przykładem był Citroën Karin z 1980 roku. Wykonany z materiałów kompozytowych, trzymiejscowy, o kształcie spłaszczonej piramidy miał wiele pomysłowo zaprojektowanych schowków, wyprofilowane, formowane wtryskowo siedzenia i elementy sterowania rozmieszczone w zasięgu ręki wokół zespołu zegarów i wskaźników oraz na kierownicy. Wiele spośród tych rozwiązań jest w tej chwili stosowanych w seryjnie produkowanych modelach Citroëna.
W późniejszych latach producenci zaczęli przywiązywać coraz większą wagę do zasad ergonomii i wprowadzać rozwiązania zwiększające funkcjonalność samochodów. Citroëny były zawsze cenione przez rodziny ze względu na funkcjonalność modeli, na którą marka kładła szczególny nacisk. W ostatnim czasie uniwersalne samochody rodzinne należą do najlepiej sprzedających się modeli marki. Modele Citroëna są w tym zakresie bardzo innowacyjne: wyjmowane, składane i chowane siedzenia, odchylane oparcia tylnych siedzeń, obracane przednie fotele, itd.
Największe modele Citroëna miały osiem lub nawet dziewięć miejsc, a w mniejszych modelach, takich jak ZX czy C2 była możliwość wzdłużnego przesuwania tylnych siedzeń, aby móc zależnie od potrzeb zwiększać przestrzeń dla pasażerów lub uzyskać więcej miejsca na bagaż. C2 już w 2003 r. miał tylne siedzenia z odchylanymi oparciami, co jest rozwiązaniem rzadko spotykanym w małych samochodach.
PRZESTRZEŃ BAGAŻOWA I SCHOWKI
Citroën często proponował nowatorskie rozwiązania dotyczące organizacji i wyposażenia wnętrza samochodu, aby jak najlepiej spełniać potrzeby współczesnych rodzin. Zarówno gdy chodziło o miejsca na odkładanie drobnych przedmiotów, szuflady pod fotelami, duże schowki w desce rozdzielczej czy schowki dachowe typu lotniczego, projektanci Citroëna zawsze pragnęli w tej kwestii zaoferować użytkownikom coś więcej.
Przy projektowaniu wnętrz samochodów Citroënowi nigdy nie brakowało wyobraźni i często czerpał inspiracje z rozwiązań proponowanych w modelach koncepcyjnych, prezentowanych podczas salonów samochodowych. Dla marki niezwykle istotna jest przyjazność dla użytkownika: obracane fotele, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, ukryte schowki czy deska rozdzielcza z półkami i wyjmowanymi schowkami.
Już w 1923 roku Citroën C-Type oferował użytkownikom szereg małych, praktycznych schowków, które były następnie interpretowane na wiele sposobów w kolejnych modelach marki.
Szczególnym przykładem tej filozofii był model 2CV. Dysponował w pełni adaptowalną przestrzenią bagażową i był niezwykle praktyczny. Karin, model koncepcyjny przedstawiony podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1980 roku, miał umieszczone w drzwiach wyjmowane kieszenie. Citroën CX był wyposażony w obszerną półkę w desce rozdzielczej. Model XM i wiele późniejszych – w duży schowek z otwieraną do góry pokrywą dla łatwiejszego dostępu, który był umieszczony w desce rozdzielczej na wprost fotela pasażera. Późniejsze edycje modelu GS wyposażono w wyjmowany schowek, który można było umieszczać w desce rozdzielczej lub w drzwiach, a nawet wykorzystywać jak teczkę na dokumenty. W 2003 roku w modelu C2 wprowadzono kolejną nowość w tej klasie samochodów – dwuczęściową tylną klapę. Dolna część klapy miała wbudowany schowek na drobne przedmioty, który zapobiegał ich przesuwaniu się po bagażniku podczas jazdy.
Citroën Berlingo, którego prapremierowymi zwiastunami były trzy modele koncepcyjne pokazane na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1996 roku, wyznaczył nowy standard organizacji przestrzeni bagażowej i schowków. Poprzedzające go trzy modele koncepcyjne – Coupé de Plage, Berline Bulle i Grand Large – eksponowały różne rozwiązania ułatwiające przezwóz dużego sprzętu sportowego (np. deski surfingowej lub nart) czy uwzględniające potrzeby rodzin, z szeregiem modułowych schowków w kabinie. Citroën Berlingo był produkcyjną wersją modelu koncepcyjnego Grand Large i zapoczątkował kolejną innowację – umieszczony pod dachem schowek Modutop. Schowek zapewniał 170 l dodatkowej przestrzeni bagażowej dostępnej dla wszystkich pasażerów. Stał się idealnym miejscem na wszystko, czego rodzina może potrzebować, aby przyjemnie spędzić czas podczas długich podróży.
Nawet najmniejsze detale, takie jak wieszak na torebkę w modelu C4 przyczyniają się do tworzenia przyjaznej atmosfery we wnętrzach Citroënów. W dzisiejszych czasach miejsce na urządzenia cyfrowe i gwarancja stałej łączności ze światem podczas podróży są istotne dla klientów. Wszystkie udogodnienia składają się na wyjątkowe doświadczenie bycia właścicielem i użytkownikiem Citroëna.
3. KOMFORT UŻYTKOWANIA
Według Citroëna komfort użytkowania polega na przyjazności wnętrza samochodu oraz intuicyjnych i prostych w obsłudze technologiach. W branży motoryzacyjnej aspekty technologiczne nabierają coraz większego znaczenia, czasami ze szkodą dla przyjazności wnętrza. Tego nie można powiedzieć o Citroënie, który systematycznie wprowadza nowe technologie ułatwiające korzystanie z samochodów i zwiększające komfort.
Jednym z najistotniejszych celów, jaki od lat stawia sobie Citroën jest obniżanie stresu i zmęczenia w podróży. Zdaniem Citroëna prawdziwy komfort polega na braku obciążenia umysłu kierowcy prowadzeniem samochodu. W tym aspekcie Citroën zawsze oferował innowacyjne rozwiązania. Od kilkudziesięciu lat komfort jest dla Citroëna jednym z kluczowych wymogów w projektowaniu kolejnych modeli. To zaowocowało radykalnymi zmianami dotyczącymi kierownicy i deski rozdzielczej.
W pierwszych latach XXI wieku Citroën stał się pionierem nowej koncepcji kierownicy z obręczą, która obraca się wokół nieruchomego centralnego panelu. Pierwotnie to rozwiązanie zostało zastosowane w modelu C4, a następnie w C4 Picasso i C5. Z czasem w samochodach przybywało technologii pokładowych, które przeładowywały deskę rozdzielczą. Wielu producentów zaczęło przenosić niektóre elementy sterowania na kierownicę. Koncepcja Citroëna polegała na umieszczeniu nieruchomego panelu z szeregiem bezpośrednio dostępnych przełączników sterowania w centralnej części kierownicy. Podczas gdy u konkurencji przełączniki obracały się wraz z kierownicą, w Citroënie pozostawały nieruchome. Niezależnie od położenia kierownicy były lepiej widoczne i łatwiejsze w obsłudze. To nowatorskie rozwiązanie spełniało także surowe wymagania przepisów bezpieczeństwa w zakresie zderzeń i działania poduszek powietrznych.
Citroën wykorzystał również układ kierowniczy do wprowadzenia kolejnej innowacji, czyli słynnych obrotowych reflektorów zastosowanych po raz pierwszy w modelu DS w 1967 roku. Ułatwiały one jazdę w nocy dzięki bardziej skutecznemu doświetleniu drogi. Ten sam mechanizm wykorzystano kilka lat później w dwóch z sześciu hydraulicznie regulowanych reflektorów w modelu SM. Tego typu reflektory we współczesnych modelach nazywane są „inteligentnymi reflektorami”, pomimo iż Citroën wprowadził je wiele lat temu dla większego komfortu użytkowania flagowych modeli marki.
INSTRUMENTY POKŁADOWE I NOWATORSKIE ROZWIĄZANIA
Nowoczesne i ergonomiczne elementy sterowania oraz nowatorska koncepcja deski rozdzielczej są dowodem niezmiennych działań Citroëna na rzecz maksymalnej funkcjonalności modeli, a wprowadzane technologie zwiększają komfort kierowcy.
Modele GS, GSA, CX i BX były wyposażone w rewolucyjne w swoim zamyśle, ergonomiczne i łatwo dostępne z poziomu kierownicy elementy sterowania. W późniejszych wersjach modelu GSA i w Citroënie Visa wprowadzono przełącznik zespolony, który umożliwiał kierowcy sterowanie najważniejszymi elementami jedną dłonią, tak aby mógł skupić się na prowadzeniu samochodu i nie odrywać rąk od kierownicy.
Model CX zapoczątkował epokę formowanych wtryskowo elementów z tworzywa, które zapewniły spójność stylistyczną deski rozdzielczej, środkowej konsoli i paneli drzwiowych. Zespół zegarów i wskaźników miał zaskakujący kształt latającego talerza, a elementy sterowania w kształcie półksiężyca rozmieszczone były wokół kierownicy. To jedyne w swoim rodzaju rozwiązanie pod nazwą Lunule było dziełem rzeźbiarza i projektanta Michela Harmanda, który miał wpływ na stylistykę Citroënów od lat 60. aż do 80. W tamtych czasach Lunule było uosobieniem szczytowych osiągnięć w zakresie komfortu użytkowania i funkcjonalności. Innowacja ta została powielona w kolejnych modelach Citroëna oraz kopiowana przez innych producentów samochodów. Także deski rozdzielcze uległy wielu zmianom dzięki zastosowaniu elementów z tworzyw sztucznych, wytwarzanych w latach 80. i 90. z wykorzystaniem nowych technologii formowania bezciśnieniowego i wtryskowego.
Inną charakterystyczną cechą Citroëna CX był prędkościomierz z pionowym walcem. Znajdujące się na nim liczby wskazywały prędkość i przewijały się w okienku z powiększającym szkłem umieszczonym na wprost kierowcy. To rozwiązanie umożliwiało łatwiejsze i szybsze odczytywanie aktualnej prędkości samochodu niż z prędkościomierza ze wskazówką na tarczy.
Wprowadzony w 1982 roku model BX zapoczątkował kolejny etap stylistyki nadwozia i wnętrza modeli Citroëna. Ponad 20% nadwozi zostało wykonane z tworzyw sztucznych, a wnętrze wykończono elementami z formowanego wtryskowo tworzywa, z umieszczonymi w zasięgu dłoni kierowcy przyciskami i przełącznikami sterowania. Citroën BX Digit z 1985 roku był pierwszym modelem marki wyposażonym w cyfrowy zespół zegarów i wskaźników. Jednocześnie był pierwszym modelem na świecie, który oferował takie rozwiązanie. Funkcjonalność była tu sposobem na zwiększenie komfortu a BX Digit stał się prawdziwym prekursorem współczesnych cyfrowych zespołów zegarów i wskaźników.
ZASTOSOWANIE NOWYCH TECHNOLOGII
Zaangażowanie Citroëna w działania na rzecz zwiększania komfortu użytkowania znajduje wyraz w pomysłowym rozmieszczeniu elementów sterowania na desce rozdzielczej i w kabinie. Do innowacji Citroëna, które podniosły funkcjonalność samochodu, należą z pewnością nowe technologie wspomagające kierowcę oraz podnoszące komfort i praktyczność. Praktyka ostatnich kilkudziesięciu lat stała się dla producenta doskonałą nauką. Rozwój i zastosowanie zaawansowanych technologii we wnętrzach modeli Citroëna wynikają z wieloletnich doświadczeń i know-how marki w tej dziedzinie.
Po pierwszych modelach Lunule, w Citroënie C6 zastosowano pierwszy wyświetlacz typu head-up display. Najważniejsze informacje związane z jazdą były wyświetlane na przedniej szybie dla łatwiejszego odczytu. Obecnie funkcja ta jest instalowana w wielu kolejnych modelach, takich jak np. SpaceTourer czy najnowszy SUV C3 Aircross. W pełni cyfrowy zespół zegarów pojawił się na szeroką skalę w Xsarze Picasso. Koncepcja ta była następnie udoskonalana w wielu kolejnych modelach. Aktualnie C4 Picasso jest wyposażony w 12-calowy zespół zegarów i wskaźników, które przekazują informacje związane z jazdą w praktyczny i wygodny sposób.
W Citroënie naczelną zasadą dotyczącą interfejsów człowiek-maszyna w aktualnych modelach jest prostota. Inteligentne ekrany dotykowe umożliwiają przejmowanie funkcji smartfonów, zapewniając kierowcy i pasażerom łączność ze światem. Prosty w obsłudze system umożliwia replikację aplikacji zainstalowanych w smartfonach za pośrednictwem technologii MirrorLink, Apple CarPlay® i Android Auto®.
Od czasów pierwszych reflektorów kierunkowych, poprzez moduł Lunule aż po ekrany cyfrowe, wprowadzanie zaawansowanych technologii w nowych modelach Citroëna zawsze odbywało się pod hasłem większej praktyczności i funkcjonalności.
4. KOMFORT PSYCHICZNY
W miarę jak coraz więcej czasu spędzamy w samochodach, wyjątkowego znaczenia nabiera pokonywanie stresu i zmęczenia, by zapewnić większy komfort psychiczny. Dlatego Citroën projektuje wnętrza całkowicie wyciszone, wyrafinowane, ergonomiczne i funkcjonalne, które zapewniają całkowitą izolację od świata zewnętrznego. Podróż w rozświetlonym i przestronnym wnętrzu, z umysłem odciążonym dzięki inteligentne systemy wspomagania prowadzenia zapewnia komfort psychiczny.
Citroën zawsze stawiał na pierwszym miejscu spokój ducha nabywców swoich modeli. Marka, wiodący producent samochodów wielkoseryjnych, jako pierwsza zaczęła wyposażać samochody w instrukcje obsługi, aby właściciele byli w stanie właściwie je użytkować i utrzymywać.
Prowadzenie samochodu może być czasami stresujące lub nużące, dlatego nie ma lepszego pocieszenia jak świadomość, że jest się w dobrych rękach. Od kilkudziesięciu lat dbanie o dobre samopoczucie kierowcy i pasażerów jest dla Citroëna jednym z kluczowych elementów kompleksowego podejścia do komfortu. Nie chodzi wyłącznie o zapobieganie stresowi czy znużeniu, ale również o to, aby móc czerpać coraz większą przyjemność z prowadzenia samochodu i w ten sposób stale wpływać na poczucie komfortu.
KLUCZOWA ROLA DOŚWIETLENIA WNĘTRZA
Doświetlenie i atmosfera w kabinie najbardziej wpływają na komfort ducha, dlatego wnętrza powinny być projektowane tak, aby sprzyjały odciążeniu umysłu kierowcy. Właściwe doświetlenie może poprawić postrzeganie kolorów w kabinie, poprawić nastrój pasażerów i wzmocnić wrażenie spokoju. To bardzo ważne zarówno dla projektanta jak i dla kierowcy, zwłaszcza na zatłoczonych drogach. Doświetlanie wnętrza samochodu jest praktyką, którą Citroën stosuje dłużej niż można sobie wyobrazić. Od tkaninowego, zwijanego dachu 2CV aż po przeszklony dach Modutop w modelu Berlingo, wiele Citroënów było wręcz skąpanych w świetle.
Taki efekt można było uzyskać na różne sposoby, np. poprzez połączenie cieńszych słupków z dużą powierzchnią szyb w Citroënie DS z 1955 roku, czy też przeszklenie tylnych słupków w modelach GS i CX. Z kolei w modelu XM zastosowano aż 13 szyb, aby wpuścić możliwie jak najwięcej światła do wnętrza.
Model koncepcyjny Xanae z 1994 roku był całkiem nowym typem samochodu, zwiastującym początek epoki rodzinnych vanów średniej wielkości. Xanae miał ogromną przednią szybę i przeszklony dach, który doskonale doświetlał kabinę.
W aktualnym modelu C4 Picasso powierzchnia szyb sięga 5,3 m² i wpuszcza do wnętrza maksymalną ilość światła. Również panoramiczne, przeszklone dachy w modelach C3, C4 SpaceTourer i C4 Cactus wpływają korzystnie na atmosferę w kabinie. Płócienny dach zastosowany w modelu C1 Airscape przywołuje na myśl przyjemność i funkcjonalność płóciennych dachów w Citroënach 2CV i Dyane. Wnętrza współczesnych modeli Citroëna są wyjątkowo dobrze doświetlone dzięki dużym powierzchniom szyb i obszernym przeszklonym dachom.W pełnych światła wnętrzach Citroën oferuje klientom bogatą gamę materiałów obiciowych w łagodnych, ciepłych kolorach oraz eleganckie elementy wykończeniowe, aby bardziej wyróżnić modele marki. Rewolucyjny koncepcyjnie i zdecydowanie wyprzedzający konkurencję, DS Citroëna był pierwszym modelem z wykonaną z tworzywa, formowaną wtryskowo deską rozdzielczą w żywych kolorach oraz stylistyką wnętrza wykorzystującą nowoczesne materiały. W tamtych czasach inni czołowi producenci samochodów oferowali kabiny z metalowymi, drewnianymi i skórzanymi wykończeniami, pikowanymi siedzeniami, małymi szybami i układami zawieszenia z resorami piórowymi.
Pierwsza generacja modelu C4 Picasso, dostępna z pakietem „Oświetlenie” była eksponowana w ofercie. Pakiet obejmował całą gamę efektów oświetlenia wnętrza i jest powielany w modelach marki do dziś. Poczucie spokoju w kabinie dodatkowo wzmacniają dostępne w ofercie dyfuzory zapachów i układy oczyszczania powietrza.
Przestronność wnętrza i poczucie przestrzeni stały się prawdziwą wizytówką modeli Citroëna. Stosując niekonwencjonalne rozwiązania w projektowaniu wnętrz i jaśniejsze materiały wykończeniowe, Citroën wykorzystuje światło i barwę, aby łagodzić zmęczenie i zwiększać poczucie komfortu. Idealnym przykładem takiego podejścia w ostatnich latach jest model C4 Cactus. Ma radykalnie odmienną niż dotychczas stylistykę wnętrza: cyfrowy zespół zegarów i wskaźników, dotykowy ekran z intuicyjnymi elementami sterowania, przednie fotele nawiązujące kształtem do sofy, nowe rodzaje materiałów wykończeniowych i przeszklony dach. Wielość innowacyjnych elementów, które radykalnie zmieniają projektowane wnętrza samochodów, jest porównywalna do zmian zapoczątkowanych przez model DS w latach 50. XX wieku. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w 2015 roku kabina C4 Cactus została wyróżniona tytułem „Najpiękniejszego wnętrza roku”. Zyskała powszechne uznanie ze względu na kształt, harmonię kolorów i materiałów oraz ogólną koncepcję stylistyczną.
SYSTEMY WSPOMAGANIA PROWADZENIA
Komfort psychiczny kierowcy zapewniają także oferowane obecnie elektroniczne systemy wspomagania prowadzenia. Pomagają kierowcy wykrywać i unikać potencjalnych zagrożeń i niebezpiecznych, stresujących sytuacji, a w ten sposób zwiększać zaufanie do swojego samochodu. Już na początku lat 2000, Citroën jako pierwszy europejski producent samochodów oferował system wykrywania odchyleń od prawidłowego toru jazdy pod nazwą AFIL (alarm niezamierzonego przekroczenia linii). Był on stosowany w modelach C4, C5 i C6. Wykorzystując układ czujników na podczerwień, które kontrolowały położenie samochodu na pasie ruchu, system ostrzegał kierowcę drganiami fotela, gdy samochód zbaczał z właściwego toru jazdy.
Funkcja wyświetlacza przeziernego typu head-up display, oferowana w wielu modelach marki, dostarcza kierowcy łatwych do odczytania informacji. Została tak pomyślana, aby nie rozpraszać uwagi ani nie odwracać wzroku kierowcy od sytuacji na drodze i zapewnić mu komfort psychiczny.
Citroën oferuje obecnie klientom całą gamę systemów wspomagania prowadzenia, które sprzyjają zachowaniu spokoju ducha i zwiększają komfort. W szczególności należą do nich system awaryjnego hamowania Active Safety Brake, aktywny tempomat, system kontroli martwego pola, system kontroli ciśnienia w oponach, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, półautomatyczne wspomaganie parkowania czy automatyczne przełączanie świateł długich/mijania. Każda z tych funkcji jest dla kierowcy cennym wsparciem, które odciąża jego umysł i umożliwia skupienie się na tym, co najważniejsze.
NOWA DEFINICJA KOMFORTU CITROËNA
Obecnie wszędzie na świecie warunki jazdy systematycznie się zmieniają. W miarę rosnącej liczby samochodów na drogach rosną przerwy w podróży, a incydenty spowodowane zdenerwowaniem kierowców są coraz częstsze. Ponadto, ze wzrostem liczby technologii pokładowych, kierowca podczas prowadzenia samochodu jest zmuszony do wykonywania wielu czynności jednocześnie. Dlatego wraz ze zbliżającą się epoką samochodów autonomicznych kwestia komfortu nabiera kluczowego znaczenia.
Citroën zawsze dążył do tego, aby jego samochody zapewniały komfort zarówno kierowcy, jak i pasażerom. W przededniu setnej rocznicy powstania marki, Citroën, projektując kolejne modele, wciąż wyznaje tę samą filozofię. Otwierając drzwi samochodu pasażerowie spodziewają się przyjaznego, ciepłego wnętrza, a podczas podróży pragną mieć możliwość korzystania z technologii cyfrowych. Technologie te powinny być nie tylko niezawodne i skuteczne, ale również bezpieczne i łatwe w obsłudze. Nowatorskie rozwiązania powinny optymalizować komfort, z zachowaniem tak ważnej dla wielu kierowców, przyjemności prowadzenia samochodu.
Nowe technologie, nowoczesne metody produkcji i innowacyjna stylistyka odegrały decydującą rolę w budowaniu komfortu, który zapewnił renomę Citroëna. W dzisiejszych czasach pojęcie komfortu nie ogranicza się wyłącznie do fizycznego komfortu kierowcy i pasażerów. Rozwój samochodów autonomicznych spowoduje zwiększenie znaczenia komfortu dla tych, dla których jazda samochodem oznacza jedynie przemieszczanie się z punktu A do punktu B. W kompleksowym podejściu do kwestii komfortu celem Citroëna jest zapewnienie większego komfortu psychicznego i optymalizacja przyjemności wszystkim tym kierowcom, którzy nadal będą pragnęli prowadzić samochód dla przyjemności na wszelkiego rodzaju drogach.
W miarę wkraczania w XXI wiek, program Citroën Advanced Comfort® będzie adresowany do obydwu rodzajów kierowców z dbałością o to, aby w ciągu następnych kilkudziesięciu lat komfort pozostawał nadal jednym z kluczowych elementów DNA marki.
INNOWACJE, KTÓRE NA STAŁE WPISAŁY SIĘ W HISTORIĘ KOMFORTU CITROËNA
- Kompensowanie nierówności drogi: W tej dziedzinie Citroën był prawdziwym prekursorem dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu, po raz pierwszy zastosowanemu w modelu Traction Avant, a następnie dzięki zawieszeniu Hydractive, łączącemu wszystkie atuty hydrauliki i elektroniki. Zawieszenie z Progresywnymi Ogranicznikami Hydraulicznymi ® montowane w nowym C4 Cactus i nowym SUV-ie C5 Aircross umocniło renomę Citroëna jako producenta oferującego najbardziej skuteczny system filtrowania nierówności drogi, tworzący efekt „latającego dywanu”.
- Widoczność drogi: Citroën zapewnił kierowcom bardziej bezpieczne, bardziej spokojne warunki jazdy i lepszą widoczność drogi, wprowadzając montowane pierwotnie w modelu DS, obrotowe reflektory, które oświetlały drogę nawet na zakrętach.
- Doświetlenie kabiny: Citroën zawsze potrafił doskonale doświetlać wnętrza swoich modeli, czy to dzięki płóciennemu, zwijanemu dachowi tak, jak w 2CV, czy też, jak ostatnio w C4 Picasso za sprawą panoramicznej przedniej szyby, która tworzy nad głowami pasażerów swoistą świetlną kopułę.
- Czytelność informacji: Citroën był zawsze pionierem w prezentacji informacji dotyczących jazdy. Najważniejsze informacje powinny być dostarczane kierowcy w sposób jak najbardziej naturalny, aby mógł skupić się na prowadzeniu samochodu. Cylindryczny prędkościomierz z modelu CX, wyświetlacz przezierny montowany w modelu C6 i zastosowany po raz pierwszy w produkcji wielkoseryjnej, duży cyfrowy ekran wprowadzony w 2013 roku w C4 Picasso są przykładami innowacji, które na stałe wpisały się w historię Citroëna.
- Ergonomia i łatwość użytkowania: Citroën dowiódł swojej innowacyjności, wprowadzając w modelach Visa i GSA przełącznik zespolony, umieszczony w zasięgu dłoni.
- Praktyczne i pomysłowe schowki: Komfort w samochodzie oznacza również możliwość odłożenia i schowania przedmiotów codziennego użytku. Citroën jako pierwszy zaproponował innowacyjne i łatwo dostępne schowki, takie jak Modutop w Berlingo czy też schowek w górnej części deski rozdzielczej Top Box w C4 Cactus.
Marka Citroën
Citroën jest od 1919 r. producentem szerokiej gamy samochodów wyróżniającym się kreatywnością i śmiałością. Samochody marki charakteryzuje unikatowy styl, zastosowanie najnowszych technologii i komfort jazdy. Modele takie jak Nowy C3 czy nowy kompaktowy SUV C3 Aircross wnoszą powiew świeżości do świata motoryzacji. Citroën to marka popularna w najlepszym znaczeniu tego słowa. Jej podstawowym źródłem inspiracji są ludzie i ich styl życia. Hasło „Inspired By You” i wyjątkowe podejście do klienta są kwintesencją Marki. Citroën wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów między innymi poprzez miejski concept store „La Maison Citroën”, stronę internetową Citroën Advisor czy też ofertę wynajmu samochodów (Citroën Rent&Smile oraz Earn&Drive). Citroën to 10 tysięcy punktów sprzedaży i obsługi posprzedażnej w niemal 80 krajach i 1,1 miliona sprzedanych w 2017 roku samochodów. To również 8 tytułów mistrza świata producentów w WRC oraz trzy tytuły mistrza świata konstruktorów w WTCC.
Marka uruchomiła również Citroën Origins – nową, unikalną w swojej koncepcji stronę internetową prezentującą dziedzictwo Marki, pozwalającą zanurzyć się w świecie jej najbardziej kultowych modeli: zdjęcia 360°, charakterystyczne dźwięki (brzmienie silnika, klaksonu, itd.), broszury z tamtych czasów, anegdoty, itp. To prawdziwe wirtualne muzeum jest dostępne na wszelkiego rodzaju urządzeniach (komputerach, tabletach i smartfonach), na terenie Francji i innych krajów.
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze