Citroën BX zadebiutował na rynku w 1982 roku. Z miejsca wzbudził ogromne zainteresowanie rynku, na tle konkurencji wyglądał bowiem wręcz kosmicznie.
Kilka miesięcy po premierze magazyn Auto Journal zaprezentował na jednym zdjęciu samochody, które mogły konkurować z Citroënem BX. Wśród znajdowały się auta takich marek jak Volkswagen, Renault, Ford, Talbot, Audi, Fiat, Peugeot czy też Opel. Ostre, zdecydowane kształty BX, mocno wyróżniały go spośród tych samochodów, co wyraźnie widać na tytułowym powyższym zdjęciu z gazety.
Zobacz: Citroën BX – ikona lat 80’tych

Żaden z konkurentów nie miał też największej zalety BX, czyli hydropneumatyki, pod względem komfortu te auta odstawały bardzo mocno. Nic dziwnego, że Citroën odniósł gigantyczny sukces z produkcją na poziomie ponad 2 mln sztuk. Dzisiaj niestety to już rzadkość i piękny klasyk.

Zobacz: Nowe samochody Citroën
Jakie więc samochody wskazali Francuzi jako konkurencję:
Volkswagen Santana L.X. – Santana to nazwa używana przez Volkswagena dla różnych sedanów i kombi od początku lat 80-tych. Pierwsza generacja jest oparta na Volkswagenie Passacie drugiej generacji (B2). Został wprowadzony w 1981 roku. Użycie plakietki „Santana” zamiast „Passat” jest echem stosowania różnych nazw dla sedanowych wersji Polo (Derby) i Golfa (Jetta).
Renault 18 GTS – Renault 18 to duży samochód rodzinny produkowany przez francuskiego producenta Renault w latach 1978-1989, przy czym produkcja w Ameryce Południowej trwała do 1994 roku. Stanowił podstawę dla blisko spokrewnionego Renault Fuego Coupé, z którym dzielił płytę podłogową i układ napędowy.
Ford Sierra – następca modelu Taunus. Produkcja samochodu rozpoczęła się w czerwcu 1982. Już w czasie projektowania wzięto pod uwagę współczynnik oporu powietrza, dlatego karoseria była zaokrąglona i po premierze wyglądała bardzo nowocześnie na tle konkurencji. Zastosowano także klasyczny układ napędowy, aby jak najbardziej obniżyć przednią maskę.
Talbot Horizon – zaprojektowany przez Chrysler Europe i był pod markami Chrysler, Simca i Talbot. Następca zarówno Simca 1100 i Hillman Avenger, Horizon przyjął napęd na przednie koła oraz poprzeczny układ silnika.
Fiat Argenta – duży samochód rodzinny produkowany przez włoską firmę motoryzacyjną Fiat w latach 1981-1985. Była to kompleksowa aktualizacja Fiata 132 i ostatni masowo produkowany Fiat z napędem na tylne koła. Zmiana nazwy nastąpiła, ponieważ Fiat zmieniał swoją strategię nazewnictwa, zmieniając trzycyfrowe numery na oznaczenia w formie nazwy.
Opel Ascona – duży samochód rodzinny (segment D w Europie), który był produkowany przez niemieckiego producenta samochodów Opel od 1970 do 1988 roku.
Audi 80 – kompaktowy samochód produkowany przez pododdział Audi w Grupie Volkswagen w czterech generacjach od 1966 do 1996 w kolejnych odsłonach.
Talbot Solara – czterodrzwiowa wersja modelu Simca 1307, z silnikami 1.3 lub 1.6, która była produkowana równolegle z wersją hatchback.
Peugeot 305 GT – samochód osobowy klasy średniej produkowany w latach 1977-1988.
Postanowiliśmy też porównać dane dla wybranych modeli. Jak widać BX ma największy rozstaw osi ze wszystkich konkurentów.
Zobacz: Citroën BX przed Ambasadą Francji na specjalnej wystawie
Dane techniczne Citroën BX kontra Volkswagen Santana, Renault 18 i Ford Sierra
Citroën BX |
Volkswagen Santana |
Renault 18 |
Ford Sierra |
|
długość |
4237 |
4545 |
4381 |
4394 |
szerokość |
1682 |
1695 |
1689 |
1703 |
wysokość |
1360 |
1400 |
1405 |
1408 |
rozstaw osi |
2655 |
2550 |
2441 |
2608 |
bagażnik |
445 |
415 |
396 |
353 |
źródło zdjęcia: Auto Journal / grupa Citroën BX Polska na Facebooku
Najnowsze komentarze