Renault Captur
Wiadomości

Renault Captur ma nowy cennik i wersję silnikową. Napęd 1.8 Full Hybrid 160 już dostępny

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-09
carlos ghosn fugitive Wiadomości
Wiadomości

Uciekinier: Ciekawy przypadek Carlosa Ghosna już na Netfliksie

autor Tomasz Nowicki
2025-05-09
Renault Scenic II
Wiadomości

Używany Renault Scenic II i III – czy warto dopłacać do nowszego modelu?

autor Maciej Mokwiński
2025-05-09
Antonio Filosa – Chief Executive Officer, Jeep® Brand
Wiadomości

Nieoficjalnie: Antonio Filosa nowym szefem Stellantis?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-10
dacia bigster 1 Wiadomości
Wiadomości

Nowa Dacia Bigster 140 KM LPG ma już swoją polską cenę i jest tanio! Fabryczna instalacja gazowa

autor Tomasz Nowicki
2025-05-05
alpine v6 01 Wiadomości
Wiadomości

Alpine V6 i Endurance Team gotowe do walki na Spa-Francorchamps

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-05
citroen ami 1 Wiadomości
Wiadomości

Czy mikrosamochody takie jak Citroën AMI zbawią świat motoryzacji?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-11

Najnowsze komentarze

  • Bla - „Nie chcą gadżetów, chcą jeździć” – jak Dacia podbiła Europę bez promocji i bez kompromisów
  • Anonimowo - Prezydent Francji Emmanuel Macron w nowym luksusowym DS N°8 podczas obchodów Dnia Zwycięstwa
  • Bartono - Jaguar szuka nowej agencji reklamowej i leczy rany. Fatalna kampania zachwiała wizerunkiem firmy
  • Zbyszek - Leapmotor T03 z rekordem zasięgu. Aż 400 kilometrów na jednym ładowaniu!
  • Inny Anonimowy - Prezydent Francji Emmanuel Macron w nowym luksusowym DS N°8 podczas obchodów Dnia Zwycięstwa
  • Sergiusz - Citroën dba o letni komfort kierowców – w Indiach rusza kampania „Citroën Summer Cruise 2025”
  • Inny Anonimowy - Jaguar szuka nowej agencji reklamowej i leczy rany. Fatalna kampania zachwiała wizerunkiem firmy
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Historia

Citroën BX – samochód spod Wieży Eiffla

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2020-10-22
w Historia, Citroen
Czas czytania 5 minut
334
A A
3
Citroen BX – samochod spod Wiezy Eiffla 1 Wiadomości

Citroën BX został zaprezentowany we wrześniu 1982 roku. Jak przystało na Citroëna, prezentacja była mocno niestandardowa. Francuska marka zapowiadała, że wkrótce pojawi się nowy model i faktycznie – BX okazał się samochodem innowacyjnym, napędzały go ultranowoczesne i wysokowydajne silniki benzynowe i wysokoprężne, a samo auto miał świetne właściwości jezdne, dzięki którym nie tylko znakomicie trzymało się drogi, ale i zapewniało komfort, który gwarantować może tylko zawieszenie hydropneumatyczne.

Żelazną Damę, bo tak często nazywa się Wieżę Eiffla zbudowano w 1887 roku. Początkowo obiekt miał być tylko czasową budowlą powstała na 10. edycję Wystawy Powszechnej, ale okazał się takim sukcesem, że postanowiono pozostawić ją na stałe. Dziś jest integralną częścią panoramy Paryża i najbardziej rozpoznawalną budowlą świata.

Dlaczego wspominam o Wieży Eiffla? Bo z Żelazną Damą Citroën jest związany nierozerwalnie. Kiedy rozpoczęto budowę wieży, André miał dziewięć lat. Przez kolejne trzy lata z uwagą śledził postęp prac. Nic dziwnego – już wtedy André Citroën wierzył w to wszystko, co wieża uosabiała – w technologię w służbie ludzkości, możliwość panowania człowieka nad materią i wreszcie w nieskończone możliwości inżynierii. Zafascynowany konstrukcją starszego rodaka wiele lat później uczynił z Wieży Eiffla największy banner reklamowy świata. Na każdej stronie Żelaznej Damy zawieszono setki tysięcy żarówek układających się w nazwisko Citroën będące już wtedy synonimem nowoczesnych samochodów produkowanych na linii montażowej. Żarówki wisiały i świeciły przez dziesięć lat – od 1924 do 1934 roku!

Citroen BX – samochod spod Wiezy Eiffla 6 WiadomościWiele lat później, w roku 1982, Wieża Eiffla ponownie została wykorzystana do spektakularnej akcji przez Citroëna. 16. września tamtego roku mieszkańców Paryża oraz turystów przechadzających się w okolicach Wieży Eiffla, czy Trocadero, zaskoczył niecodzienny widok. Pod wieżą wisiała drewniana skrzynia, która w dodatku powolutku opadała w dół. Naprawdę powolutku, bo dotknęła podłoża dopiero 25. września. To był moment, na który już oficjalnie zaproszono dziennikarzy, których powitał ówczesny dyrektor generalny Citroëna, Jacques Lombard. W towarzystwie strzelających korków od szampana otwarto skrzynię i pokazano jaskrawoczerwonego Citroëna BX – samochód, który otwierał nową erę marki Citroën. Samochód pod wieloma względami przełomowy. I jakże nowocześnie wystylizowany na ówczesne czasy!

Warto przeczytać!

dacia 1100 Wiadomości

11 maja 1968 – Narodziny rumuńskiej motoryzacji. Tak rozpoczęła się historia marki Dacia

2025-05-11
citroen indie Wiadomości

Citroën dba o letni komfort kierowców – w Indiach rusza kampania „Citroën Summer Cruise 2025”

2025-05-11

Citroën C15 robi furorę wśród młodych ludzi. Powrót do podstaw i bunt

2025-05-11

50 nowych samochodów – polski cennik maj 2025: Citroën, Dacia, Peugeot i Renault

2025-05-11

No właśnie – stylistyka. To były czasy, kiedy modne zrobiły się projekty kanciaste. Citroën nie stworzył projektu BX-a sam. To był efekt współpracy centrum stylistycznego Citroën w Vélizy z włoskim projektantem Nuccio Bertone. Chęć kierownictwa marki do głębokiego odnowienia jej stylu doprowadziła do międzynarodowego wyścigu wygranego przez Bertone z projektem, który przywoływał z przodu linie GS Camargue (samochód koncepcyjny zaprezentowany w 1972 roku), a ogólny styl został zainspirowany innym prototypem Bertone z tamtych lat, Tundrą. Obydwa, to owoce pracy Marcello Gandiniego. Wyszło znakomicie!

W świecie Citroëna złożonym z modeli o raczej obłych i zwężających się liniach, takich jak CX i GS, którego nowy model miał zastąpić, BX był zdecydowanie oryginalny. Miał proste linie, które pod ostrymi kątami przecinały się na krawędziach, tworząc absolutnie innowacyjny kształt. A jednocześnie był cudownie citroënowy!

BX, innowacyjny model klasy średniej Citroëna, został zaprezentowany z trzema silnikami benzynowymi: dwoma o pojemności 1.360 cm³, w dwóch poziomach mocy (BX i BX14) oraz jednym o pojemności 1.590 cm³ (BX16) o mocy dziewięćdziesięciu koni mechanicznych. Dostępnych było również wiele poziomów wykończenia, aż do luksusowych wersji TRS. W ciągu trzech lat gama silnikowa się powiększyła, wraz z pojawieniem się silników benzynowych i wysokoprężnych o pojemności 1.900 cm³ (BX19 i BX19D). W 1985 roku do hatchbacka dołączyła wersja Break, dostępna również z różnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

Sukces BX-a był natychmiastowy i międzynarodowy: jego innowacyjna linia, ultranowoczesne i wysokowydajne silniki, jakość trzymania się drogi i komfort gwarantowany przez zawieszenie hydropneumatyczne uczyniły go absolutnym bestsellerem. Do sukcesu przyczyniły się również prostsze wersje, takie jak BX11, stworzony specjalnie na rynek włoski, wyposażony w silnik o pojemności nieco ponad litra, który jednak nie rezygnował z komfortu hydropneumatyki i bezpieczeństwa czterech hamulców tarczowych ze wspomaganiem. Pojawił się też niesamowity BX19 GTi 16, który przy mocy ponad 160 koni mechanicznych osiągał prędkość 220 km/h oraz wersje 4×4, zdolne poradzić sobie w każdym terenie.

W ciągu jedenastu lat, między 1982 a 1993 rokiem, wyprodukowano ponad 2.135.000 sztuk Citroëna BX, nie licząc pochodnych wersji użytkowych, takich jak BX Entreprise, nadal produkowanych przez rok po pojawieniu się Xantii, która od 1993 roku zastąpiła BX-a w gamie Citroëna w klasie średniej.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Citroen BX – samochod spod Wiezy Eiffla 1 WiadomościCitroen BX – samochod spod Wiezy Eiffla 2 WiadomościCitroen BX – samochod spod Wiezy Eiffla 3 WiadomościCitroen BX – samochod spod Wiezy Eiffla 4 WiadomościCitroen BX – samochod spod Wiezy Eiffla 5 WiadomościCitroen BX – samochod spod Wiezy Eiffla 6 Wiadomości
5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: CitroenBXhistoria
Udostepnij116Tweet72Udostepnij20
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • UOKiK Peugeoty 308 3008 508 5008 oraz Partner do serwisu Wiadomości

    Ile kosztuje używany Peugeot 3008 2.0 HDi 180 KM z niewielkim przebiegiem?

    4738 udostępnienia
    Udostepnij 1895 Tweet 1185
  • Jaguar szuka nowej agencji reklamowej i leczy rany. Fatalna kampania zachwiała wizerunkiem firmy

    2703 udostępnienia
    Udostepnij 1081 Tweet 676
  • Citroën C15 robi furorę wśród młodych ludzi. Powrót do podstaw i bunt

    1504 udostępnienia
    Udostepnij 602 Tweet 376
  • Nowy wymóg EuroNCAP: do samochodów wraca fizyczne sterowanie, ekrany w odwrocie.

    1436 udostępnienia
    Udostepnij 574 Tweet 359

Testy samochodów

IMG 1300 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Sandero 1.0 SCe 75 KM – tani i pojemny samochód z oszczędnym silnikiem

autor Małgorzata Kozikowska
2021-07-18
02. Renault Kadjar Life TCe 140 Wiadomości
Testy

Test: Renault Kadjar 1.3 TCe 140 KM po blisko 49.000 km. Jak sprawuje się nasz SUV? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-12-18
renault megane 1 5 dci bieda ediszon 8 Wiadomości
Testy

Test: Używane Renault Mégane 1.5 dCi Bieda Edition – oszczędniej się już nie da?

autor Małgorzata Kozikowska
2023-10-06
renault koleos 2017 158 Wiadomości
Testy

Test: Renault Koleos tam i z powrotem – 4 tysiące kilometrów Koleosem po Nowej Zelandii. Opinie, niezawodność, jazda.

autor Jędrzej Chmielewski
2017-06-11
1008 44 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 807 2.2 HDi 170 KM – oszczędny duży samochód dla sporej rodziny.Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2009-01-11

Najnowsze komentarze

  • Bla - „Nie chcą gadżetów, chcą jeździć” – jak Dacia podbiła Europę bez promocji i bez kompromisów
  • Anonimowo - Prezydent Francji Emmanuel Macron w nowym luksusowym DS N°8 podczas obchodów Dnia Zwycięstwa
  • Bartono - Jaguar szuka nowej agencji reklamowej i leczy rany. Fatalna kampania zachwiała wizerunkiem firmy
  • Zbyszek - Leapmotor T03 z rekordem zasięgu. Aż 400 kilometrów na jednym ładowaniu!
  • Inny Anonimowy - Prezydent Francji Emmanuel Macron w nowym luksusowym DS N°8 podczas obchodów Dnia Zwycięstwa
  • Sergiusz - Citroën dba o letni komfort kierowców – w Indiach rusza kampania „Citroën Summer Cruise 2025”
  • Inny Anonimowy - Jaguar szuka nowej agencji reklamowej i leczy rany. Fatalna kampania zachwiała wizerunkiem firmy

Zobacz też

Dacia Duster w TOP 3 najchętniej kupowanych aut w Polsce wśród klientów indywidualnych

Pierwszy salon marki DS w Polsce już działa

Chat GPT pojawił się w samochodach DS Automobiles. To rewolucja

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz