• Najnowsze

Citroën BX – samochód spod Wieży Eiffla

2020-10-22
Citroen C5 X

Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach

2021-04-14
Alpine F1

Alpine F1 x Felipe Pantone – artystyczna wizja bolidu Alpine

2021-04-14

Nowy Citroën C4 kontra Škoda Scala – kto wygra? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 15/2021

2021-04-14

Test: Nowy Renault Captur 1.5 Blue dCi z automatyczną skrzynią biegów EDC

2021-04-14

Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku

2021-04-14

Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany

2021-04-13

Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, Opel i DS – jaka sprzedaż w pierwszych 10 dniach kwietnia?

2021-04-13

Nowy DS 9 robi wrażenie! Flagowy model DS Automobiles już w Krakowie

2021-04-13

Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai

2021-04-13

Grupa Renault wraz z partnerami tworzy Software Republique

2021-04-13
środa, 14 kwietnia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Citroën BX – samochód spod Wieży Eiffla

Krzysztof Gregorczyk Krzysztof Gregorczyk
2020-10-22
w Citroen, Historia
Czas czytania5 mins read
153 1
1
132
UDOSTĘPNIEŃ
441
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach

Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku

Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, Opel i DS – jaka sprzedaż w pierwszych 10 dniach kwietnia?

Citroën BX został zaprezentowany we wrześniu 1982 roku. Jak przystało na Citroëna, prezentacja była mocno niestandardowa. Francuska marka zapowiadała, że wkrótce pojawi się nowy model i faktycznie – BX okazał się samochodem innowacyjnym, napędzały go ultranowoczesne i wysokowydajne silniki benzynowe i wysokoprężne, a samo auto miał świetne właściwości jezdne, dzięki którym nie tylko znakomicie trzymało się drogi, ale i zapewniało komfort, który gwarantować może tylko zawieszenie hydropneumatyczne.

Żelazną Damę, bo tak często nazywa się Wieżę Eiffla zbudowano w 1887 roku. Początkowo obiekt miał być tylko czasową budowlą powstała na 10. edycję Wystawy Powszechnej, ale okazał się takim sukcesem, że postanowiono pozostawić ją na stałe. Dziś jest integralną częścią panoramy Paryża i najbardziej rozpoznawalną budowlą świata.

Dlaczego wspominam o Wieży Eiffla? Bo z Żelazną Damą Citroën jest związany nierozerwalnie. Kiedy rozpoczęto budowę wieży, André miał dziewięć lat. Przez kolejne trzy lata z uwagą śledził postęp prac. Nic dziwnego – już wtedy André Citroën wierzył w to wszystko, co wieża uosabiała – w technologię w służbie ludzkości, możliwość panowania człowieka nad materią i wreszcie w nieskończone możliwości inżynierii. Zafascynowany konstrukcją starszego rodaka wiele lat później uczynił z Wieży Eiffla największy banner reklamowy świata. Na każdej stronie Żelaznej Damy zawieszono setki tysięcy żarówek układających się w nazwisko Citroën będące już wtedy synonimem nowoczesnych samochodów produkowanych na linii montażowej. Żarówki wisiały i świeciły przez dziesięć lat – od 1924 do 1934 roku!

Wiele lat później, w roku 1982, Wieża Eiffla ponownie została wykorzystana do spektakularnej akcji przez Citroëna. 16. września tamtego roku mieszkańców Paryża oraz turystów przechadzających się w okolicach Wieży Eiffla, czy Trocadero, zaskoczył niecodzienny widok. Pod wieżą wisiała drewniana skrzynia, która w dodatku powolutku opadała w dół. Naprawdę powolutku, bo dotknęła podłoża dopiero 25. września. To był moment, na który już oficjalnie zaproszono dziennikarzy, których powitał ówczesny dyrektor generalny Citroëna, Jacques Lombard. W towarzystwie strzelających korków od szampana otwarto skrzynię i pokazano jaskrawoczerwonego Citroëna BX – samochód, który otwierał nową erę marki Citroën. Samochód pod wieloma względami przełomowy. I jakże nowocześnie wystylizowany na ówczesne czasy!

No właśnie – stylistyka. To były czasy, kiedy modne zrobiły się projekty kanciaste. Citroën nie stworzył projektu BX-a sam. To był efekt współpracy centrum stylistycznego Citroën w Vélizy z włoskim projektantem Nuccio Bertone. Chęć kierownictwa marki do głębokiego odnowienia jej stylu doprowadziła do międzynarodowego wyścigu wygranego przez Bertone z projektem, który przywoływał z przodu linie GS Camargue (samochód koncepcyjny zaprezentowany w 1972 roku), a ogólny styl został zainspirowany innym prototypem Bertone z tamtych lat, Tundrą. Obydwa, to owoce pracy Marcello Gandiniego. Wyszło znakomicie!

W świecie Citroëna złożonym z modeli o raczej obłych i zwężających się liniach, takich jak CX i GS, którego nowy model miał zastąpić, BX był zdecydowanie oryginalny. Miał proste linie, które pod ostrymi kątami przecinały się na krawędziach, tworząc absolutnie innowacyjny kształt. A jednocześnie był cudownie citroënowy!

BX, innowacyjny model klasy średniej Citroëna, został zaprezentowany z trzema silnikami benzynowymi: dwoma o pojemności 1.360 cm³, w dwóch poziomach mocy (BX i BX14) oraz jednym o pojemności 1.590 cm³ (BX16) o mocy dziewięćdziesięciu koni mechanicznych. Dostępnych było również wiele poziomów wykończenia, aż do luksusowych wersji TRS. W ciągu trzech lat gama silnikowa się powiększyła, wraz z pojawieniem się silników benzynowych i wysokoprężnych o pojemności 1.900 cm³ (BX19 i BX19D). W 1985 roku do hatchbacka dołączyła wersja Break, dostępna również z różnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

Sukces BX-a był natychmiastowy i międzynarodowy: jego innowacyjna linia, ultranowoczesne i wysokowydajne silniki, jakość trzymania się drogi i komfort gwarantowany przez zawieszenie hydropneumatyczne uczyniły go absolutnym bestsellerem. Do sukcesu przyczyniły się również prostsze wersje, takie jak BX11, stworzony specjalnie na rynek włoski, wyposażony w silnik o pojemności nieco ponad litra, który jednak nie rezygnował z komfortu hydropneumatyki i bezpieczeństwa czterech hamulców tarczowych ze wspomaganiem. Pojawił się też niesamowity BX19 GTi 16, który przy mocy ponad 160 koni mechanicznych osiągał prędkość 220 km/h oraz wersje 4×4, zdolne poradzić sobie w każdym terenie.

W ciągu jedenastu lat, między 1982 a 1993 rokiem, wyprodukowano ponad 2.135.000 sztuk Citroëna BX, nie licząc pochodnych wersji użytkowych, takich jak BX Entreprise, nadal produkowanych przez rok po pojawieniu się Xantii, która od 1993 roku zastąpiła BX-a w gamie Citroëna w klasie średniej.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën

Galeria

Newsletter

0 0 głos
Ocena artykułu
Tagi: BXCitroenhistoria
Udostepnij53Tweet33Udostepnij9
Poprzedni

DS 7 Crossback – co się zmieni po face liftingu?

Następny

Trzy nagrody dla Peugeot w konkursie Automobile & Enterprise

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik szybkiej jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Trzy nagrody dla Peugeot w konkursie Automobile & Enterprise

308 Racing Cup dołączy w 2021 roku do Pucharu Ultimate Cup Series

Renault Dacia Zdunek

Nowy salon Renault i Dacia w Gdańsku: 1400 m2 i 30 samochodów ekspozycyjnych

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Zlot PIKUR
Cze 24 - 27 2021

Ogólnopolski Zlot Renault 2021

OSiR Wawrzkowizna
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Zlot Renault 5
Lip 16 - 18 2021

XVI Ogólnopolski Zlot Renault 5

Miedziana Góra, Tor Kielce
Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Kolo o Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • Robert o Jak nowa Dacia Spring zmieni rynek carsharingu w Polsce?
    • jan o Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • Motomaniak o Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • Anonimowo o Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • jaro o Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany
    • Adam o Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • MS o Nowa Dacia Bigster w wersji Access. Budżetowy 7-miejscowy SUV
    • Toper o Nowy Citroën C5 X w szczegółach. Sedan, kombi i crossover w jednym (informacje, zdjęcia, film)
    • adam o Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Nowy Citroën C5 X wystawiony w barwnej scenerii w Chinach
    • Alpine F1 x Felipe Pantone – artystyczna wizja bolidu Alpine
    • Nowy Citroën C4 kontra Škoda Scala – kto wygra? Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 15/2021
    • Test: Nowy Renault Captur 1.5 Blue dCi z automatyczną skrzynią biegów EDC
    • Citroën: 90 lat temu rozpoczęła się słynna Żółta Ekspedycja śladem Jedwabnego Szlaku
    • Mandaty dla kierowców pójdą w górę. Rząd szykuje zmiany
    • Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, Opel i DS – jaka sprzedaż w pierwszych 10 dniach kwietnia?
    • Nowy DS 9 robi wrażenie! Flagowy model DS Automobiles już w Krakowie
    • Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai
    • Grupa Renault wraz z partnerami tworzy Software Republique


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    1
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.