W poszukiwaniu ciekawego, typowo miejskiego samochodu natkniemy się także na Citroëna C2. Model próbował walczyć o klienta z Renault Twingo II i większymi modelami segmentu B – bez większych efektów. Po latach jednak jest bardzo ciekawą i stylową propozycją na ryku wtórnym dla kierowców ceniących prostą i sprawdzoną mechanikę.
Citroën C2 pojawił się w ofercie marki jako jej uzupełnienie w segmencie B. Obok pozbawionego sportowych emocji pięciodrzwiowego C3 brakowało w niej modelu dla młodszej klienteli, poszukującej samochodu z charakterem, lecz wciąż niewielkich rozmiarów i w przystępnej cenie. C2 zbudowano z wykorzystaniem architektury znanej z C3, obudowując ją zgoła inaczej. Model produkowano od 2003 do 2009 roku wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. Mocno zaznaczone nadkola i ostre linie nadwozia stworzyły wyróżniający się na ulicach projekt, zwłaszcza najmocniejszy wariant VTS wzbogacono o agresywne zderzaki i subtelny spoiler nad tylną klapą. Co niezwykle istotne w takim aucie, nadwozie nie ma raczej problemów z korozją.
Jedną z największych zalet tego samochodu są niewielkie wymiary, które genialnie sprawdzają się w mieście. Zaparkować można dosłownie wszędzie. Jedynie szerokie drzwi mogą nieco utrudniać wysiadanie w ciaśniejszych przestrzeniach.
Wnętrze zaprojektowano z myślą o czterech osobach. Przednie fotele, jak zdążył przyzwyczaić nas Citroën, są miękkie i obszerne – w usportowionym VTS gwarantują efektywne podparcie ciała w zakrętach. Przytłaczających rozmiarów deska rozdzielcza wykonana została z twardego tworzywa, podobnie jak pozostałe elementy takie jak boczki i tunel środkowy. W drugim rzędzie siedzeń wygospodarowano dwa osobne siedziska, zmieszczą się tutaj względnie wygodnie osoby o wzroście do 180 cm, choć mogą mieć problem ze zmieszczeniem nóg. Realnie pasażerowie siedzący z tyłu powinni mieć do 160 cm wzrostu, aby mówić o praktycznej wygodzie podróży. We wspomnianym Twingo II przestrzeni, zwłaszcza z tyłu, jest wyraźnie więcej. Na rynku dostępne są egzemplarze bazowe, pozbawione nawet klimatyzacji, jak i C2 z automatyczną klimatyzacją, pełną elektryką, skórzaną tapicerką, komputerem pokładowym i rozbudowanym nagłośnieniem.
Dane Citroën C2
Dane techniczne Citroen C2 | |
Długość (mm) | 3.666 |
Szerokość (mm) | 1.659 |
Rozstaw osi (mm) | 2.315 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 166 |
Cennik Citroëna C2 otwiera idealny do typowo wielkomiejskiego przemieszczania się benzynowy silnik 1.1 o mocy 61 KM. Konstrukcja pamiętająca początek lat 90-tych i Peugeota 106 jest prosta, oszczędna i niewymagająca – ceny części zamiennych są bardzo niskie. W mieście jest w zupełności wystarczająca do sprawnego pokonywania kolejnych przecznic, w trasie jednak ujawnia się jej niewielka moc. Złotym środkiem jest kolejny w gamie wolnossący silnik 1.4 o mocy 75 KM, który przyzwoicie radzi sobie w każdych warunkach. Propozycją dla wymagających kierowców jest benzynowy silnik 1.6 16V dysponujący mocą 110 KM, lub 125 KM w wersji VTS, ale tu trzeba się też liczyć z twardym, sportowym zawieszeniem, co nie każdemu będzie odpowiadać. Wszystkie jednostki współpracują seryjnie z pięciobiegową przekładnią manualną, wyposażone są w pośredni wtrysk paliwa, napęd rozrządu oparty na tanim w wymianie pasku – doskonale współpracują z instalacją gazową.
C2 oferowano także z dieslem 1.4 i 1.6 HDi. Czterocylindrowe diesle doskonale znane z innych modeli Peugeota i Citroëna oferują odpowiednio 70 i 110 KM, chwaląc się przy tym dobrą dynamiką, wysoką kulturą pracy i wybitną oszczędnością. Wprawny kierowca bez trudu uzyska spalanie nawet poniżej 4 litrów na sto kilometrów. Jednostki korzystają, rzecz jasna, z bezpośredniego wtrysku paliwa common raill, rozrządu z paskiem, turbosprężarki (1.6 HDi otrzymał wersję ze zmienną geometrią łopat).
Citroën C2, podobnie jak spokrewniony z nim C3, wykorzystuje kolumny McPhersona i belkę skrętną przy osi tylnej. W standardowych odmianach wyposażeniowych układ w udany sposób łączy komfort jazdy z pewnością prowadzenia. VTS natomiast pozwala kierowcy na znacznie więcej. Zawieszenie, jak wspomniałem, zostało wydatnie utwardzone i symbolicznie obniżone – przez lata C2 był częstym gościem rajdowych oesów, co tylko potwierdza potencjał jaki drzemie w miejskiej konstrukcji. Budowana na bazie VTS-a wersja rajdowa dysponowała 180 lub nawet 185 KM mocy i królowała w ówczesnej rajdowej klasie R2.
Silniki Citroën C2
Silniki Citroën C2 |
|||||
jednostka |
1.1 8V |
1.4 8V |
1.6 16V |
1.4 HDi |
1.6 HDi |
pojemność skokowa |
1.124 |
1.360 |
1.587 |
1.398 |
1.560 |
moc/Nm |
61 / 94 |
75 / 118 |
110-125 / 147 |
70 / 150 |
110 / 240 |
spalanie |
5 – 7 |
5.5 – 8 |
6.5 – 11 |
3.7 – 6 |
4 – 7 |
Po latach Citroën C2 stał się jednym z wielu budżetowych aut miejskich. Proste i sprawdzone rozwiązania techniczne przemawiają na jego korzyść, podobnie jak doskonałe zaplecze części zamiennych. Jedynie wersja wyposażona w zautomatyzowaną pięciobiegową przekładnię nie jest warta zainteresowania z uwagi na awaryjność tego rozwiązania, w przypadku pozostałych specjaliści wypowiadają się co najmniej pozytywnie.
Najnowsze komentarze