Po krętych, górskich drogach na Sardynii, następnym wyzwaniem dla nowego Citroëna C3 R5 będzie występ w jednej z najważniejszych imprez w sporcie motorowym – Rajdzie Finlandii. Zespół Citroën Racing ma nadzieję sięgnąć tam po podium w kategorii WRC2. Jeżeli plan się powiedzie, będzie to trzeci taki sukces w rozpoczynającej się karierze tego samochodu. Zadania realizacji ambitnego celu podejmą się ponownie kierowca Stéphane Lefebvre i jego pilot Gabin Moreau, stanowiący oficjalną załogę zespołu fabrycznego. Drugim egzemplarzem pojadą Simone Tempestini i Sergiu Itu, zawodnicy, dla których start w Finlandii będzie nagrodą za zwycięstwo w sezonie Citroën Ultimate Challenge 2017.
Rajd Finlandii jest dla rajdowych mistrzostw świata tym, czym turniej w Wimbledonie dla czołowych tenisistów. To obowiązkowa impreza dla wszystkich, którzy chcą zaliczać się do ekstraklasy w tej dyscyplinie i jednocześnie miejsce, w którym każdy pragnie choć raz wygrać i dopisać słowo „Finlandia” do listy swoich triumfów. Nie bez powodu nazywa się te trasy „świątynią prędkości”. Średnie tempo osiągane na leśnych traktach wokół miejscowości Jÿvaskylä przekracza 130 km/h – więcej niż w innych rundach sezonu WRC. Rajd Finlandii jest także areną spektakularnych popisów, przede wszystkim niezliczonych skoków. Na niektórych hopkach tor jazdy nie pozwala najechać, a następnie lądować w linii prostej, przez co samochody lecą ukosem, dostarczając kibicom niezwykłych emocji. Z kolei dla załóg jest to ogromna trudność. Podczas przejazdów zapoznawczych, jadąc z prędkością ograniczoną regulaminem, muszą jak najdokładniej ocenić hopkę i tak przewidzieć skok, by nie zakończył się on opuszczeniem drogi. Nie wszystkie poprzeczne garby powodują skok; na niektórych samochód tylko odciąża się, otwiera zawieszenie i na chwilę traci sterowność, na innych wzbija się w powietrze i przelatuje wiele metrów. Warunkiem utrzymania się na trasie po lądowaniu jest prawidłowy najazd na hopkę.
Zespół Citroën Racing ma na swoim koncie cztery zwycięstwa w Finlandii (odniesione w latach 2008, 2011, 2012 i 2016) w najwyższej kategorii WRC. W tym roku cały team chciałby zabłysnąć także w kategorii WRC2, aby w ten sposób po raz kolejny dowieść wszechstronności i konkurencyjności Citroëna C3 R5. Zespół najbardziej liczy na Stéphane’a Lefebvre, który z pełną determinacją zamierza stawić czoła miejscowym asom. Dwudziestosześcioletni Francuz wystąpi w Finlandii po raz trzeci. W 2015 r., podczas swego ostatniego jak dotychczas występu w Krainie 1000 Jezior, Lefebvre długo utrzymywał się w walce o trzecie miejsce w kategorii WRC2. W Rajdzie Korsyki, w kwietniu tego roku, wraz ze swoim pilotem Gabinem Moreau zadebiutował za kierownicą Citroëna C3 R5. Od tego czasu w kolejnych występach zaliczył w sumie siedem wygranych odcinków specjalnych w WRC2. Obecnie nie ulega wątpliwości, że Lefebvre i C3 R5 świetnie do siebie pasują i dają nadzieję na pełne wykorzystanie możliwości tego nowego samochodu. W Finlandii barwy zespołu fabrycznego Citroëna w kategorii WRC2 reprezentować będzie również Simone Tempestini, zwycięzca Citroën Ultimate Challenge 2017. Będzie to dla niego drugi występ za kierownicą C3 R5, po debiucie w Rajdzie Sardynii.
POWIEDZIELI:
PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING
„Na koncie Citroëna C3 R5 jest już pięć zwycięstw oesowych, zaliczonych na szutrowych trasach w bardzo konkurencyjnej kategorii WRC2 w rajdach Portugalii i Sardynii. Nasz nowy samochód rajdowy jedzie teraz do Finlandii, by w dalszym ciągu prezentować swoje możliwości, tym razem w zupełnie innym terenie. Stéphane będzie obecny podczas dwóch z trzech dni testowych, które organizujemy przed rajdem. Jego głównym zadaniem będzie odzyskanie wprawy w jeździe z tak wysokimi prędkościami jak osiągane na fińskich trasach oraz trening w zakresie niezliczonych skoków, które zawsze pozostają trudnym elementem tej rundy”.
STÉPHANE LEFEBVRE
„Po raz ostatni wziąłem udział w tym legendarnym rajdzie dawno, w 2015 r., ale zachowałem z niego bardzo dobre wspomnienia, bo długo walczyłem o miejsce na podium w kategorii WRC2. Mam poczucie, że od tego czasu zrobiłem postępy, a przerwę, jaką mamy od rajdu Sardynii wykorzystałem, by starannie postudiować przejazdy zarejestrowane na wideo i dostępne na WRC +. Moje przygotowania zakończy dwudniowy trening na krótko przed startem. Będę gotowy i mam wielką nadzieję, że uda mi się kontynuować dobrą passę, pojechać szybko i przełożyć wysokie tempo na wynik na mecie”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Finlandii: 2
Najlepszy wynik: 45 miejsce (2014)
PROGRAM RAJDU FINLANDII (strefa czasowa GMT+3)
CZWARTEK, 26 LIPCA:
08:00: odcinek testowy Vesala (4,26 km)
18:37: Start (Jyväskylä Paviljonki)
19:00: OS 1 – Harju 1 (2,31 km)
19:25: Parc fermé
PIĄTEK, 27 LIPCA:
07:15: Serwis A (Jyväskylä Paviljonki – 15 min.)
08:18: OS 2 – Moksi 1 (20,04 km)
09:21: OS 3 – Urria 1 (12,28 km)
10:13: OS 4 – Ässämäki 1 (12,33 km)
11:36: OS 5 – Äänekoski 1 (7,71 km)
12:51: Serwis B (Jyväskylä Paviljonki – 30 min.)
14:24: OS 6 – Oittila (19,34 km)
15:27: OS 7 – Moksi 2 (20,04 km)
16:30: OS 8 – Urria 2 (12,28 km)
17:22: OS 9 – Ässämäki 2 (12,33 km)
18:45: OS 10 – Äänekoski 2 (7,71 km)
20:00: OS 11 – Harju 2 (2,31 km)
20:30: Serwis flexi C (Jyväskylä Paviljonki – 45 min.)
SOBOTA, 28 LIPCA:
06:00: Serwis D (Jyväskylä Paviljonki – 15 min.)
08:13: OS 12 – Päijälä 1 (23,92 km)
09:29: OS 13 – Pihlajakoski 1 (14,90 km)
10:38: OS 14 – Kakaristo 1 (23,66 km)
12:13: OS 15 – Tuohikotanen 1 (8,95 km)
13:31: Serwis E (Jyväskylä Paviljonki – 30 min.)
14:55: OS 16 – Tuohikotanen 2 (8,95 km)
16:08: OS 17 – Kakaristo 2 (23,66 km)
17:36: OS 18 – Päijälä 2 (23,92 km)
18:54: OS 19 – Pihlajakoski 2 (14,90 km)
20:55: Serwis flexi F (Jyväskylä Paviljonki – 45 min.)
NIEDZIELA, 29 LIPCA:
07:30: Serwis G (Jyväskylä Paviljonki – 15 min.)
08:38: OS 20 – Laukaa 1 (11,74 km)
09:38: OS 21 – Ruuhimäki 1 (11,12 km)
11:01: OS 22 – Laukaa 2 (11,74 km)
13:18: OS 23 – Ruuhimäki 2 Power Stage (11,12 km)
14:21: Serwis H (Jyväskylä Paviljonki – 10 min.)
16:00: Podium
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze