Citroën C4 II Exclusive z benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 120 KM przejechał ze mną od nowości 60100 kilometrów. Wybrałem go ze względu na wygląd, komfort jazdy, wygodne wnętrze. W ciągu tych wszystkich lat okazał się też niezawodny i tani w eksploatacji.
Pierwszy Citroën C4, będący następcą modelu Xsara, zadebiutował na rynku w 2004 roku. Dostępny był w dwóch wersjach nadwozia: trzydrzwiowej, z mocno sportowym wyglądem i charakterystyczną ściętą tylną szybą, oraz pięciodrzwiowej. Wnętrze, jak na Citroëna przystało, było dość futurystyczne z kilkoma oryginalnymi elementami takimi jak kierownica z nieruchomym wieńcem czy oryginalny wyświetlacz zamiast zegarów.
W 2005 roku model ten zajął drugie miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku a sprzedaż osiągnęła rekordowe dwieście tysięcy egzemplarzy. Można więc powiedzieć, że był to dla marki spory sukces. Wśród pozytywnych stron C4 wymieniano między innymi nowoczesny wygląd, bogate wyposażenie i szeroką gamę silników, w tym oszczędne diesle. Klienci chcieli jednak bardziej komfortowego zawieszenia. Dlatego w 2008 roku Citroën C4 przeszedł niewielki facelifting a marka rozpoczęła przygotowania do produkcji następcy.

Druga generacja Citroëna C4, już w spokojniejszej stylizacji i z pięciodrzwiowym nadwoziem, pojawiła się w roku 2010. Zrezygnowano ze stylistycznych fajerwerków, zastępując je nowoczesnym, ale bardzo wygodnym wnętrzem. Auto zyskało na komforcie, stało się spokojniejsze. To spodobało się klientom i rok 2011 okazał się rekordowy dla tego modelu, na rynek trafiło blisko 114 tysięcy egzemplarzy. W ofercie pojawił się m.in. świetnie do dzisiaj oceniany diesel, 2.0 HDi o mocy 150 KM.
Dwa lata później odebrałem z salonu nowego Citroëna C4 z silnikiem 1.6 i poziomem wyposażenia Exclusive. Ten samochód był ze mną blisko 10 lat. Do dzisiaj mam rachunek zakupu – auto kosztowało wtedy 79750,- zł brutto.

Citroën C4 II Exclusive – wyposażenie
Poziom wyposażenia Exclusive obejmuje między innymi:
- Klimatyzację automatyczną dwustrefową,
- Biksenonowe reflektory skrętne,
- Nawigację (w opcji – 3500,- zł wówczas)
- System audio hi-fi z bluetooth,
- Elektryczne szyby i lusterka,
- Automatyczne światła,
- Automatyczne wycieraczki,
- Czujniki parkowania,
- Światła przeciwmgielne,
- Kontrolę trakcji,
- Tempomat,
- System monitorowania martwego pola,
- Centralny zamek z pilotem,
- Sterowanie radiem z kierownicy,
- Zmienne kolory podświetlenia zegarów,
- Masaż w przednich fotelach.

Dlaczego ten model?
Dlaczego zdecydowałem się wtedy na zakup tego samochodu? Citroën C4 II miał opinię samochodu komfortowego, z wygodnym wnętrzem. C4 był też w moim zasięgu cenowym i podobał mi się z wyglądu. Wybrałem jasną tapicerkę, która okazała się strzałem w dziesiątkę: przy odrobinie konserwacji do dzisiaj pięknie wygląda i rozświetla wnętrze. Zamówiłem również masaż w przednich fotelach, co uprzyjemnia podróż i relaksuje. O wyborze Citroëna C4 zdecydował też pojemny, jak na swoją klasę, bagażnik, który wtedy był mi potrzebny. Silnik 1.6 VTi odznaczał się rozsądnym zużyciem paliwa.

10 lat eksploatacji
W ciągu blisko 10 lat eksploatacji przejechałem nim ponad 60 tys. kilometrów. Citroën C4 okazał się być autem komfortowym, niezawodnym, tanim w eksploatacji. Ma też swoje minusy – w szczególności dynamika 120-konnego silnika wolnossącego nie nastraja do sportowej, dynamicznej jazdy, ale też nie tego oczekiwałem, gdy wybierałem swoją wersję. Jeżdżę raczej spokojnie.

Od nowości samochód serwisowałem w jednym ASO, jest to serwis firmowy Citroën Polska przy Alei Krakowskiej 206 w Warszawie. Jeśli chodzi o koszty eksploatacji to sprowadzały się one do przeglądów i wymiany oleju co rok, niezależnie od ilości przejechanych kilometrów. Co cztery lata a później co dwa lata robiłem też przegląd antykorozyjny.

Citroën C4 II: awaryjność w czasie eksploatacji
Jedyną awarią w samochodzie na przestrzeni 10 lat okazała się sprawa lusterka bocznego z systemem monitorowania martwego pola. Odklejona folia dawała wrażenie stale zaparowanych lusterek. Wymiana nastąpiła podczas gwarancji fabrycznej.
Poza tym w serwisie pojawiałem się tylko na przeglądy.

Citroën C4 II – największe zalety
Do najważniejszych zalet Citroëna C4 z tego rocznika zaliczyłbym:
– wysoki komfort jazdy, lepszy niż w większości samochodów w tej klasie,
– wygodę wnętrza, wygodne fotele, ogólne wrażenie solidności i dobrego wykonania,
– dobrą trwałość i jakość użytych materiałów.

Citroën C4 II: Spalanie
Samochód w mieście pali, w zależności od pory roku od 7 do 8,5 litra na 100 km, jest cichy, zwrotny a na trasie nawet poniżej pięciu litrów. Najniższy wynik, który udało mi się osiągnąć na dłuższym odcinku przy spokojnej jeździe to 4,3 l/100. Do eksploatacji silnika używałem oleju Total 0W30 Ineo First, czyli tego, którym silnik zalewany jest po raz pierwszy w fabryce.
Benzyna, którą tankuje to Circle K 95 milesplus.

Następca Citroëna C4 II?
Po dziesięciu latach jazdy C4 przyszedł czas na zmiany. Od momentu premiery nowego Citroëna C4 bardzo uważnie śledziłem publikacje na jego temat, czytałem testy, opinie użytkowników. Miałem też okazję kilkukrotnie pojeździć różnymi wersjami tego samochodu. Bardzo podoba mi się jego wygląd, bardzo wysoki, wzorowy wręcz komfort jazdy, wygodne fotele w środku. Niedawno go zamówiłem. Mój wybór padł na wersję Shine której cena detaliczna wynosiła w momencie zamówienia 99100,- zł Samochód został już wyprodukowany i zmierza do Polski. Odbiór będzie miał miejsce za około dwa tygodnie.
Na pewno podzielę się z Czytelnikami Francuskie.pl wrażniami i pokuszę się o porównanie obu samochodów. A mój obecny Citroën C4 przejdzie w dobre ręce – kupiec czekał na ten samochód od dwóch lat, pytając mnie co jakiś czas czy nie zamierzam go sprzedać.
Citroën C4 1.6 VTi 120 KM – podstawowe dane techniczne
Parametr |
Wartość |
Długość |
4329 mm |
Szerokość |
1789 mm |
Wysokość |
1489 mm |
Rozstaw osi |
2608 mm |
Bagażnik |
408 l |
Silnik |
1.6 VTi |
Paliwo |
Benzyna |
Moc |
120 KM |
Maksymalny moment obrotowy |
160 Nm przy 4250 obr |
Średnie spalanie użytkownika |
Trasa 5,6 l/100 miasto 7,3 l/100 km |
Najnowsze komentarze