Tydzień temu pisaliśmy o tym, że we wrześniu na brazylijski rynek trafią pierwsze egzemplarze Citroëna C4L. Dziś wiemy już nieco więcej, napiszemy też parę słów na temat tego samochodu, bo to ciekawe auto. Po raz pierwszy zostało pokazane w ubiegłym roku na Paris Mondial de l’Automobile, ale tylko podczas dni prasowych, po czym szybko je schowano. W Ameryce Łacińskiej auto miało swój debiut w czerwcu br. podczas salonu w argentyńskim Buenos Aires. A lada chwila rozpocznie się sprzedaż w Brazylii. Sprzedaż w cenie o wiele korzystniejszej, aniżeli szacunki znawców tamtejszych realiów, bo Citroën wycenił najtańszą wersję nie na spodziewane 70.000, a jedynie na 59.990 reali, a to jednak spora różnica. Czyżby szykował się kolejny przebój na brazylijskim rynku motoryzacyjnym? Tym bardziej, że Citroën wspiera ten model 3-letnią gwarancją!
Południowoamerykańska wersja Citroëna C4L będzie dobrze wyposażonym samochodem. Na pokładzie znajdą się (zależnie od wersji) m.in. system bezkluczykowy, nawigacja satelitarna MyWay z kolorowym 7-calowym ekranem i oczywiście mapą Brazylii, kamera cofania, system SAM (Smart Alert Move), sześć poduszek powietrznych, personalizowana deska rozdzielcza, skrętne reflektory biksenonowe, elektrycznie sterowany szyberdach, dwustrefowa klimatyzacja i wiele innych elementów. Jak na auto w górnej strefie europejskiego segmentu C – wcale niemało.
Pod maską pojawią się dwa silniki: 1.6 THP 165 KM bądź 2.o 16v Flex osiągająca 151 KM. Przewidziano skrzynię manualną, bądź sześciobiegowy sekwencyjny automat. O zespołach napędowych napiszę więcej w dalszej części niniejszego materiału.
Model, który będzie oferowany w Brazylii, a potem także w innych krajach Ameryki Łacińskiej (m.in. Argentyna, Urugwaj, Wenezuela, Paragwaj), został dostosowany do oczekiwań tamtejszych klientów oraz wymogów realiów klimatycznych i drogowych panujących w tym rejonie świata. Samochody produkowane są w Centro de Produção de Palomar w Argentynie. W ramach prac badawczo-rozwojowych modele przedseryjne pokonały około miliona kilometrów (w Ameryce Łacińskiej) i około czterech milionów w ogóle, na całym świecie. Samochody, które produkowane są w Argentynie, dostosowywano pod kątem zawieszenie, silników, układu kierowniczego, działania klimatyzacji, a nawet miękkości foteli – wszystko z uwzględnieniem lokalnych oczekiwań klientów. W prace zaangażowani byli inżynierowie argentyńscy, brazylijscy, francuscy, a nawet chińscy i rosyjscy. Łącznie nad lokalizacją pracowało ok. 260 osób. Zmiany wprowadzono także w sieci dealerskiej – początkowo C4L oferować będzie 150 salonów.
Citroën C4L jest sporym samochodem. Jego długość wynosi 4,62 m, szerokość 1,78 m, a wysokość 1,50 m. Rozstaw osi wynosi 2,71 m. To mniej więcej tyle, co aktualny Volkswagen Passat (B7), choć nie wiem, czy to właściwa rekomendacja ;-) Pojemność bagażnika wynosi 450 litrów. Elegancka linia sedana podoba się na wielu rynkach wschodzących budując tam prestiż właściciela. Wnętrze jest przestronne, a samochód zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu.
„C4L potwierdza naszą wiedzę i doświadczenie w budowaniu i dostarczaniu produktów innowacyjnych i niepowtarzalnych” – stwierdził Francesco Abbruzzesi, Dyrektor Generalny brazylijskiego oddziału Citroëna. – „Ten samochód jest dowodem kreatywnej technologii i pokazuje troskę Citroëna o klienta”.
Citroën C4L ma elementy inspirowane modelami wyższych klas. Na przykład wklęsła tylna szyba jest kontynuacją tej stosowanej w modelach C5 i C6, choć tak naprawdę wywodzi się z legendarnego CX-a. Przednie reflektory wyposażono w lampy do jazdy dziennej, oczywiście z wykorzystaniem LED-ów. Południowoamerykańska wersja otrzymała też większe wloty powietrza do komory silnika z uwagi na panujący tam klimat.
Tylna część nadwozia inspirowana była historycznymi modelami SM, CX i XM, choć tak naprawdę, z uwagi na lampy, bardziej przywodzi na myśl model „nowożytny” – aktualne C5. Poprzez odpowiednie poprowadzenie linii bagażnika samochód zyskał dynamicznego wyglądu, zaś cała sylwetka jest elegancka i wyrafinowana. Jednocześnie spełniać powinna oczekiwania różnych grup klientów, bowiem nad jej ostatecznym kształtem pracowali designerzy Citroëna z Francji, Chin i Ameryki Łacińskiej. Tych ostatnich było około piętnastu.
Dzięki bezkluczykowemu dostępowi i uruchamianiu silnik samochód jawi się jako pojazd z dość wysokiej półki – pamiętajmy o realiach Ameryki Południowej, gdzie takie ekstrasy nie są niczym oczywistym. Zastosowano znany już z europejskiego C4 system zmiany podświetlenie zegarów – możliwych jest pięć odcieni od białego do niebieskiego. Wielofunkcyjna kierownica pozwala na sterowanie wieloma urządzeniami pokładowymi bez konieczności odrywania rąk od jej wieńca.
Dużo uwagi poświęcono doborowi materiałów wykończeniowych, które są tradycyjnie po francusku miłe dla oka i przyjemne w dotyku. „C4L ucieleśnia nasze ambicje do zaoferowania najwyższej jakości produktów. Jestem pewien, że ten samochód zaskoczy nawet naszych najbardziej wymagających klientów” – powiedział Laurent Barria, nowy Dyrektor Marketingu brazylijskiego Citroëna. To rzeczywiście może się stać – wszak w wyższych wersjach C4L przewidziano nawet skórzane tapicerki!
Osobną kwestią był problem kontroli hałasu. Specjaliści mocno skupili się nad wyeliminowaniem niepotrzebnych, a nawet niepożądanych dźwięków, takich jak szumy wiatru, dźwięk silnika, szmery układu klimatyzacji, odgłosy pracy zawieszenia, czy szum opon. Udało się stworzyć naprawdę dobrze wyciszony samochód, którym podróż staje się bardzo przyjemna, bo auto dobrze izoluje kierowcę i pasażerów od uciążliwego otoczenia. W celu osiągnięcia takiego efektu zastosowano nawet warstwowe szyby z folią pomiędzy taflami szkła! Uszczelniono też drzwi, aby i tamtędy nie przedostawały się zbędne dźwięki.
C4L oferowany będzie w Brazylii w siedmiu kolorach nadwozia: Gris Aluminium, Noir Perla Nera, Blanc Banquise, Gris Moondust, Blanc Nacré, Rouge Rubi oraz Bleu Bourrasque. Centrum Produkcyjne w Palomar dostosowano nawet do trójwarstwowego lakierowania potrzebnego przy wykończeniu w barwie Blanc Nacré.
W kwestii układu kierowniczego inżynierowie nie kombinowali – aby zapewnić odpowiednią precyzję i pewność prowadzenia zastosowano rozwiązania z modelu DS4. „Cały projekt ukierunkowany był na zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy, ale z dużą dozą komfortu i bezpieczeństwa” – powiedział Frederico Frittoli odpowiedzialny za projekt tego samochodu na rynki Ameryki Łacińskiej. Zastosowano układ elektrohydrauliczny zapewniający wysoką precyzję i budzący zaufanie kierowcy.
Citroën C4L, to dość duży samochód, ale udało się uzyskać promień skrętu wynoszący 11,1 metra. Dzięki wspomaganiu układu kierowniczego o zmiennej sile, na parkingu autem manewruje się bardzo łatwo, zaś przy wyższych prędkościach układ jest mocny i bezpośredni.
Tradycja zobowiązuje, nic więc dziwnego, że zawieszenie C4L zostało zestrojone tak, by zapewnić maksimum komfortu jednocześnie nie rezygnując z pewności prowadzenia. Sporo pracy włożono w dobre strojenie zawieszenia, prostego w budowie, ale za to taniego w serwisie. Z przodu pojawiło się niezależna zwieszenie kół i pseudo McPherson z trójkątnymi wahaczami, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe i stabilizator. Na tylnej osi zastosowano odkształcalną belkę, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe i również stabilizator. Całość strojono pod kątem wysokiej stabilności pojazdu, ograniczenia hałasu, ale z celem nadrzędnym w postaci maksymalnego możliwego komfortu. I to się udało – zawieszenie świetnie wybiera nierówności nawierzchni doskonale izolując od nich kierowcę i pasażerów. „Opracowaliśmy zawieszenie nastawione na komfort, które szybko reaguje na zmiany kierunku i obciążenia zapewniając całkowicie przewidywalne i bezpieczne reakcje” – podsumował tę kwestię Richard Balse z Citroëna.
Postarano się też o właściwy element przenoszący napęd na asfalt i odpowiedzialny za dobre prowadzenie i skuteczne zatrzymanie się. Mowa oczywiście o oponach. Kapcie Michelin Premacy zapewniają wysoką precyzję prowadzenia, mają dużą przyczepność, znakomicie spisują się także na mokrej nawierzchni i zapewniają dobre osiągi w zakrętach i podczas hamowania. W bogatszych wersjach samochodu (Tendance oraz Exclusive) mają dość bezkompromisowy rozmiar 225/45R17, ale Citroën spodziewa się, że te odmiany C4L wybierać będą klienci o raczej sportowych upodobaniach w prowadzeniu. Warto jednak podkreślić „zielony” charakter ogumienia Michelin Premacy, które pomagają ograniczyć zużycie paliwa (do 2%), a i podczas ich produkcji stosuje się proekologiczne technologie.
Bezpieczeństwo jest dla Citroëna bardzo ważne niezależnie od rynku, dlatego nie powinien dziwić fakt, że w C4L zastosowano ABS z rozdzielaczem siły hamowania (REF) oraz wspomaganiem hamowania awaryjnego (AFU). Na pokładzie znajdują się także (zależnie od wersji) układy ESP i ASR zapewniające stabilizację toru jazdy i unikanie poślizgu kół podczas jazdy. Do tego dochodzi seryjnych sześć poduszek powietrznych, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pięciu miejsc oraz mocowania Isofix na zewnętrznych miejscach kanapy z tyłu.
Skoro już wiemy, że auto prowadzi się dobrze, jest komfortowe i bezpieczne, to zerknijmy na dość ubogą, ale w Brazylii zapewne wystarczającą gamę silnikową. Mamy tu dwie jednostki:
2.0i 16V Flex
Nowoczesna, solidna, niezawodna jednostka napędowa ze zmiennymi fazami rozrządu (VVT) wyposażona w lekki, aluminiowy blok wysokiej wydajności cieplnej, świetnie nadaje się do zasilania etanolem – paliwem w Ameryce Południowej bardzo popularnym. Generuje moc maksymalną 143 KM przy zasilaniu benzyną i 151 KM przy spalaniu etanolu (przy 5.250 obr./min.).
1.6 THP 165 16v
Znany również w Europie silnik z gamy THP (Turbo High Pressure) generuje 165 KM (przy 6.000 obr./min.) i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest dostępny w przedziale 1.400-4.000 obr./min. zapewniając świetną elastyczność i bardzo dobre przyspieszenia. To jednostka opracowana wspólnie przez PSA Peugeot Citroën i BMW Group. Główne cechy tego silnika, to bezpośredni wtrysk sekwencyjny benzyny, turbosprężarka tyku Twin-scroll, 16 zaworów z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy, pompa oleju zarządzająca przepływem i podwójna skrzynia korbowa. C4L napędzane tym silnikiem osiąga „setkę” po 8,8 sekundy i jest w stanie rozpędzić się do 214 km/h.
Za przeniesienie napędu w Citroënie C4L odpowiadać może nowa sześciobiegowa skrzynia automatyczna pochodząca z japońskiej firmy AISIN AW. To światowy lider w zakresie skrzyń biegów. Można ją stosować z każdym z silników, jakie przewidziano w brazylijskiej odmianie C4L. Skrzynia pracuje jedwabiście, bez szarpnięć, a jej system chłodzenia dostosowano do warunków panujących w Ameryce Południowej.
Ale silnik, czy skrzynia biegów, to elementy ważne, ale nie dla każdego kierowcy. Są wszak ludzie zupełnie nieobeznani z tą techniką, niewiele więc ich to obchodzi. Większe znaczenie dla takich klientów ma choćby wyposażenie funkcjonalne, poprawiające komfort podróży. Ich zainteresuje na przykład to, że w C4L można mieć m.in.:
– system multimedialny złożony z nawigacji MyWay, radioodtwarzacza CD/mp3 z obsługą łączności poprzez Bluetooth®, port USB i złącze uniwersalne (AUX);
– system audio Hi-Fi pochodzący z firmy Arkamys® z obsługą dźwięku przestrzennego wyposażony w cztery głośniki o mocy 25 W każdy;
– zestaw głośnomówiący wykorzystujący bezprzewodową łączność Bluetooth® korzystający z pokładowego systemu audio do prowadzenia rozmów telefonicznych;
– konfigurowalną deskę rozdzielczą pozwalającą na zmianę barw zegarów (tła i wskaźników);
– system SAM (Smart Alert Move), czyli czujnik martwego pola;
– system bezkluczykowy pozwalający na dostęp do samochodu oraz uruchamianie i wyłączanie silnika bez konieczności wyciągania kluczyka;
– kamerę cofania umieszczoną w tylnym zderzaku; uaktywniana jest, gdy wrzuci się bieg wsteczny; obraz jest wyświetlany na kolorowym ciekłokrystalicznym ekranie na konsoli środkowej i wzbogacono go o kolorowe linie wyznaczające ogólny kierunek ruchu pojazdu, symulowaną dynamiczną ścieżkę pojazdu uwzględniającą skręcenie kół, oraz granice nadwozia (błotników) – w efekcie parkowanie tyłem staje się bardzo bezpieczne, co w sedanie ma szczególne znaczenie;
– klimatyzację z funkcją Restore – umożliwia pracę wentylacji nawet bez kluczyka wewnątrz auta; dzięki temu w sytuacji, gdy np. kierowca opuści na jakiś czas samochód, nawiewy i klimatyzacja działają, by chłodzić znajdujących się w środku pasażerów; dostępność funkcji i długość jej działania zależne są od stanu naładowania akumulatora, jako źródła energii dla systemu;
– elektryczny szyberdach; Citroën słynie z modeli zapewniających znakomite doświetlenie wnętrza, że wspomnimy chociażby Nowe C3, czy C4 Picasso; C4L nie może być gorszy! Tu wprawdzie nie pojawia się spektakularna wielka szyba przednia, ale w zamian zastosowano elektrycznie sterowany szyberdach.
W Brazylii Citroën C4L oferowany będzie w trzech wersjach wyposażenia dających cztery podstawowe kompletacje:
C4L Origine 2.0i 16V Flex Manual ze standardowym wyposażeniem obejmującym m.in.:
– 16-calowe alufelgi Seaview;
– „zielone” opony w rozmiarze 205/55R16;
– elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego;
– lusterka i klamki w kolorze nadwozia;
– kierunkowskazy w obudowach lusterek zewnętrznych;
– chromowane ramki okien;
– światła przeciwmgielne;
– ABS+EBD+AFU;
– światła do jazdy dziennej korzystające z LED-ów;
– manualną klimatyzację z nawiewem na tył;
– elektrycznie sterowane szyby;
– alarm z czujnikami pojemnościowymi;
– elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne;
– tylną kanapę składaną i dzieloną w proporcjach 1/3 – 2/3;
– mocowania Isofix na skrajnych miejscach tylnej kanapy;
– centralne podłokietniki z przodu i z tyłu;
– wielofunkcyjną kierownicę;
– komputer pokładowy;
– radioodtwarzacz CD/mp3 z Bluetooth®;
– 4 głośniki;
– gniazdo 12V i port USB;
– kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach;
– tempomat;
– ogranicznik prędkości.
C4L Tendance 2.0i 16V Flex z pięciobiegową skrzynią manualną, bądź sześciobiegowym automatem z wyposażeniem obejmującym dodatkowo m.in.:
– 17-calowe alufelgi Arena;
– „zielone” opony w rozmiarze 225/45R17;
– klimatyzację automatyczną dwustrefową;
– funkcję Restore;
– chromowane elementy wnętrza;
– tylny czujnik parkowania ze wskaźnikiem liniowym oraz sygnałem dźwiękowym;
– reflektory z czujnikiem zmierzchu;
– wycieraczki z czujnikiem deszczu;
– elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne.
C4L Exclusive 2.0i 16V Flex Auto6 z wyposażeniem obejmującym dodatkowo m.in.:
– skórzane obszycie kierownicy;
– system bezkluczykowy;
– ESP+ASR;
– boczne i kurtynowe poduszki powietrzne;
– elektrycznie składane lusterka zewnętrzne;
– dwa przednie głośniki wysokotonowe.
C4L Exclusive Turbo THP 165 Auto6 z wyposażeniem obejmującym dodatkowo m.in.:
– 17-calowe alufelgi Dodragao;
– chromowaną listwę na bagażniku;
– system SAM (Smart Alert Move);
– przednie czujniki parkowania;
– kamerę cofania;
– metalowe listwy na progach przednich drzwi;
– nawigację satelitarną z kolorowym 7-calowym ekranem;
– konfigurowalną deskę rozdzielczą.
Opcjonalnie tę ostatnią wersję można wyposażyć także Pakiet Elektryczny, w skład którego wchodzą elektrycznie sterowany szyberdach i skrętne reflektory biksenonowe.
Na koniec dodajmy jeszcze, że przygotowując zakład w Palomar do produkcji C4L Citroën wyposażył tę fabrykę m.in. w zakład laserowego spawania karoserii z sufitem auta. Przeszło 60% części produkowanych będzie lokalnie, a wskaźnik recyclingu tego modelu sięga aż 80%. Dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów przy budowie samochodu.
Samochód objęty będzie 3-letnią gwarancją i systemem przeglądów okresowych (co 10.000 km) w stałych, z góry znanych cenach, co pozwoli na rozsądne planowanie wydatków. Koszt każdego przeglądu można rozłożyć na cztery raty. „Oferujemy potencjalnym klientom bardzo atrakcyjny pakiet dla tego modelu, który wymaga szczególnie wykwalifikowanego personelu i szczególnej dokładności, a także właściwych narzędzi i urządzeń diagnostycznych oraz korzystania z oryginalnych części zamiennych” – powiedział Eduardo Grassiotto, Dyrektor Obsługi Posprzedażnej brazylijskiego oddziału Citroëna. Nie bez znaczenia będzie także fakt, iż dealerzy z ABRACIT (Associação Brasileira dos Concessionários Citroën; Stowarzyszenia Brazylijskich Dealerów Citroëna) wywieszą w widocznym miejscu w swoich salonach cennik wszystkich czynności serwisowych, jakie trzeba wykonać przy każdym przeglądzie.
Pewnie niektórzy z Was zastanawiają się, po co o tym wszystkim napisałem. To proste – jakże chciałoby się takiego samochodu i takiej obsługi również w Polsce…
Citroen
KG; zdjęcia: Citroën Brasil
Najnowsze komentarze