W ubiegłym tygodniu znów ukazał się podwójny numer tygodnika AUTO ŚWIAT. Brakowało mi czasu na jego przegląd, ale nadrabiamy zaległości. Okładka średnio zachęca miłośników francuskiej motoryzacji do zakupu, ale może wewnątrz będzie lepiej? Bo to jedno zdjęcie ukrytego Citroëna C5 skusić raczej nie może. Choć towarzystwo, w jakim go postawiono może niektórych zaskoczyć.
AUTO ŚWIAT nr 36-37 (1273) z 31.VIII.2020
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 68 (z okładką) + 16 (dodatek „Dodatek specjalny i auta używane”)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C2, C3, C3 Picasso, C4, C5, C6, C8, DS3, Pluriel, 107, 1007, 206, 207, 2008, 307, 308, 407, 5008, 607, Partner, RCZ, 12, Captur, Clio, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Talisman, Twingo, Zoe, 1310, Duster, Logan, Sandero, Astra
Renault Zoe wspomniał we „wstępniaku” na stronie 3. Redaktor Sewastianowicz.
O hybrydowych modelach Renault – Clio, Kapturze i Megane z gamy E-Tech – AUTO ŚWIAT pisze na stronach 12-14. W przyszłym tygodniu odbędzie się polska premiera prasowa tych samochodów, więc możecie liczyć na naszą relację. A co napisał AUTO ŚWIAT? To oczywiście materiał z Auto Bilda, ale pewnie delegat polskiego tygodnika pojawi się na jazdach w Trójmieście.
Hybrydowe Clio ma silnik benzynowy 1.6, silnik elektryczny zintegrowany z przekładnią i drugi silnik elektryczny działający jako rozrusznik-generator. W efekcie dysponuje mocą systemową 140 KM i jest – wraz z przekładnią – naprawdę zaawansowaną konstrukcją.
Captur jest hybrydą plug-in, a więc inną konstrukcją. Na prądzie ma pokonywać nawet do 65 km dzięki akumulatorowi o pojemności 9,8 kWh. Moc systemowa tego modelu, to 159 KM, ale AUTO ŚWIAT ubolewa, że można się nim rozpędzić do zaledwie 173 km/h. A ja bezczelnie zapytam – a po co w Polsce więcej???
Megane Grandtour E-Tech ma konstrukcję analogiczną, jak w Capturze. 160 KM pozwala na rozpędzenie się do 178 km/h.
A ceny? Za Clio E-Tech od 88.400 zł, za Captura od 129.400 zł, a za Megane Grandtour E-Tech od 131.900 zł. Na pewno po premierze prasowej będziemy chcieli te auta przetestować w naszej redakcji nieco dokładniej.
Z redakcyjnego obowiązku, choć to model jeszcze niezbyt francuski, wspominam, że na stronach 20-25 AUTO ŚWIAT zamieścił test czterech kompaktów, w tym Opla Astry. Opel wygrał z Subaru, ale przegrał z Seatem i Kią.
Na stronie 35. opublikowano test Peugeota 2008 II PureTech 130. Redaktor Kamiński uznał go – nie bez racji – za awangardowego crossovera. Auto okazało się nadzwyczaj przestronne, jak na swój segment, ma dobrze trzymające fotele i futurystyczną formę. Minusem okazał się stosunkowo niewielki (360 litrów) bagażnik. 130-konny silnik benzynowy jest dobrze znany na rynku. Pan Tomasz stwierdził jednak, że ten napęd nie zapewnia zapierającej dech w piersiach dynamiki, a do tego ma nieciekawą charakterystykę pracy. Autor testowe spalanie wynoszące 6,9 l/100 km uznał za niezbyt popisowy wynik. Za to zawieszenie dobrze tłumi nierówności i dobrze zachowuje się w zakrętach. Skrytykowano za to układ kierowniczy, który jest niezbyt precyzyjny. Wysoką skutecznością pochwalić się mogą hamulce. Dość wysoka jest też cena. Ostateczna nota dla Peugeota, to cztery gwiazdki na pięć możliwych do uzyskania.
Citroëna C3 Picasso widać na zdjęciu zamieszczonym na stronie 52.
Podobieństwo do Renault Twingo prototypowego minivana Porsche przypomniał AUTO ŚWIAT w cyklu Z naszego archiwum (strona 62.). Na tej samej stronie przypomniano też Daicę 1310p, która powstawała na bazie Renault 12.
Podsumowanie sprzedaży nowych aut w Polsce w ciągu 20 pierwszych dni sierpnia znajdziecie na stronie 64. Wynika z niego, że zarejestrowano w tym czasie 931 nowych Renault, 895 nowych Dacii, 614 nowe Peugeoty, 523 Ople i 390 Citroënów.
Wspomniane już starcie Citroëna C5 z Audi A4, BMW serii 3 i Mercedesem klasy C znajduje się w dodatku, o czym przypomniano na jego pierwszej, tytułowej stronie. Ae zanim do tego tekstu dojdziemy zajrzyjmy na stronę III, gdzie AUTO ŚWIAT przypomina o akcji serwisowej dotyczącej paru modeli Renault – Megane, Scenic’a i Talismana.
Na stronach IV-XI opublikowano dane dotyczące faktycznego zużycia paliwa przez wiele różnych samochodów. W zestawieniu pojawiły się też auta nas interesujące, w różnych generacjach i wersjach silnikowych i nadwoziowych. Ja jednak ograniczę się do wymienienia wspomnianych modeli. To:
– Citroëny Berlingo, C1, C2, C3, C3 Picasso, C4, C5, C6, C8, DS3, Pluriel
– Peugeoty 107, 1007, 206, 207, 307, 308, 407, 5008, 607, Partner, RCZ
– Renault Clio, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Twingo
– Dacie Duster, Logan, Sandero
No i wreszcie zapowiadane starcie czterech aut używanych segmentu D. AUTO ŚWIAT opublikował je na stronach XII-XVI i wziął pod uwagę wersje z dużymi dieslami. Najmniejszą pojemność miała jednostka francuska – to silnik 27 HDi. Niemiecka konkurencja miała silniki trzylitrowe. W efekcie Citroen dysponował najmniejszą mocą, ale i tak przekraczał 200 KM, rywale oscylują w przedziale 224-245 KM. Mają też nieco wyższą wartość momentu obrotowego, ale nie mają jednego – hydropneumatycznego zawieszenia! AUTO ŚWIAT krytykuje w C5-tce rzekomo dość poważne problemy z elektryką pokładową, uważa też, że Citroën przeciętnie zachowuje się w ciasnych łukach, jego wnętrze skrzypi, a silniki 2.7 trapią poważne awarie. To może lepiej poszukać wersji z jednostką 3.0 HDi? Tylko wtedy ocena musiałaby być wyższa, a na to przecież nie można było pozwolić!
C5-tkę „wyceniono” na trzy gwiazdki, czyli na tyle samo, co BMW. Audi i Mercedes otrzymały o pół gwiazdki więcej. A ja, żyjąc na co dzień w dość zgermanizowanej motoryzacyjnie części Polski, widuję na drogach coraz więcej C5-tek II generacji!
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym, podwójnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze