Wymieniać, nie wymieniać a jeśli wymieniać to jak często? Skrzynia biegów to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie dlatego warto o nią zadbać zanim problemy nadszarpną nasz budżet kosztownym remontem. Rozmawiamy Andrzejem Skrzypkiem, specjalistą od automatycznych przekładni montowanych m.in. Citroenie C5 i C6.
Targi motoryzacyjne w Poznaniu to nie tylko okazja do podziwiania pięknie odrestaurowanych zabytkowych samochodów. Wydarzenie umożliwiło kontakt ze specjalistami od silników, skrzyń biegów, podwozi, tuningu i nie tylko. Podczas wydarzenia mieliśmy okazję porozmawiać z Andrzejem Skrzypkiem z firmy Trio Moto, która oferuje pełen zakres usług w zakresie serwisowania automatycznych skrzyń biegów m.in. przekładni Aisin montowanych w Citroënie C5 i C6.
Czy warto wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów C5?
Na to pytanie mogę odpowiedzieć tylko w jeden sposób: oczywiście że tak. Głównym problemem przekładni automatycznych jest wycieranie się tarcz ciernych i międzyzębnych, co powoduje zatykanie sterowników hydraulicznych zanieczyszczeniami powstającymi w wyniku pracy skrzyni. Zapchane elektrozawory powodują, że skrzynia nie pracuje już tak komfortowo, jak wcześniej. Kopie, szarpie i ma uślizgi, co z kolei może doprowadzić do uszkodzenia mechanizmu przekładni. Aby temu zapobiec potrzebna jest właśnie wymiana oleju. Wtedy wraz z olejem wyrzucamy zanieczyszczenia. Jeśli wymiana nie pomoże, dokonujemy regeneracji sterownika hydraulicznego.
Jak wygląda proces regeneracji?
Wyciągamy sterownik, testujemy na hamowni i sprawdzamy jego parametry. Następnie rozkładamy, wymieniamy elementy, które wskazują na niedomagania, testujemy i hamujemy go jeszcze raz. Po wymianie, pomiary powinny wskazywać na prawidłową pracę względem nominału. Wówczas montujemy sterownik z powrotem w Citroenie i auto powinno jeździć prawidłowo, bez szarpnięć, czy przeskoków skrzyni.
W czym pomaga hamownia, którą tu widzimy?
Hamownia wspomaga nam pracę i pozwala zhamować sterownik hydrauliczny poza skrzynią i poza samochodem. Możemy sprawdzić ciśnienia i czasy załączenia danych elementów w sterowniku, w takich warunkach, jak w samochodzie. To bardzo skraca nam czas pracy. Nie musimy wkładać sterownika do auta, sprawdzamy, jak pracuje pod danymi obciążeniami i pod daną temperaturą tutaj na hamowni. Jak wiadomo, skrzynia pracuje nie tylko w temperaturze pokojowej, ale nawet w 100 stopniach Celsjusza. Maszyna jest tak skonstruowana, że sterownik jest hamowany w realnych warunkach.
Jak często należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni?
Zalecamy wymianę co 60 tys. km, ale mamy bardzo wielu klientów, którzy zwracają się do nas z problemami wynikającymi z braku takiej wymiany i braku serwisowania skrzyni. Kiedy Citroën z automatem ma powyżej 200 tys. km bez żadnego serwisu olejowego skrzyni, w większości przypadków występują problemy, o których wspomniałem wcześniej, a więc poślizgi, kopania i szarpania. Dotyczy to głównie skrzyń Aisin, które pracują w Citroënie C5, C6 i C4. Serwisujemy 5-biegowe przekładnie 55-50SN montowane w starszych modelach jak i nowsze 6-biegowe TF-80.
Aby zapobiec dużemu wydatkowi w przyszłości, w pierwszej kolejności dodajemy środki czyszczące i wspomagające olej. Kolejnym etapem jest wymiana oleju a ostatnim, sprawdzenie i regeneracja sterownika hydraulicznego. Jeśli na regenerację jest za późno do przywrócenia prawidłowej pracy konieczna jest ingerencja mechaniczna, czyli wyciągnięcie skrzyni, rozebranie i wymiana zużytych elementów.
Co jeszcze prezentujecie na Retro Motor Show?
Na Retro Motor Show w Poznaniu prezentujemy pełen zakres naprawy i serwisowania automatycznych przekładni oraz regenerację sterowników hydraulicznych i regenerację sprzęgieł hydrokinetycznych do automatycznych skrzyń biegów. Na naszym stoisku możecie zobaczyć wszystko od A do Z związane automatycznymi skrzyniami biegów.
Andrzej Skrzypek jest ekspertem z firmy TrioMoto z Poznania, która zajmuje się konserwacją, naprawą i regeneracją skrzyń automatycznych.
Bardzo dziękujemy za rozmowę!
Najnowsze komentarze