Okładka aktualnego numeru tygodnika MOTOR, który ukazał się jako wydanie podwójne w ubiegłym tygodniu, może skusić miłośnika francuskich samochodów do zakupu pisma. Na samej górze bowiem znalazło się zdjęcie Citroëna C5 X. Można też dostrzec – i to w górnej połówce – małe zdjęcie Renault Laguny III.
MOTOR nr 14-15 (3589-3590) z 04.IV.2022
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 3,49 zł
Koszt 1 strony: blisko 5,5 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Michelin
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3 Aircross, C4 Picasso, C5 X, SM, 301, Kadjar, Laguna, Duster, Logan
Wśród nowości MOTOR opisał na stronach 4-5 Maserati Grecale, o czym wspominamy, ponieważ ta włoska marka współtworzy koncern Stellantis. W tekście wspomniano także większy model, Levante.
Kolejny nowy, interesujący nas samochód, MOTOR zaprezentował na stronach 8-9. To nowy Citroën C5 X – model z segmentu D. Gama jednostek napędowych jest nowoczesna, co nie znaczy, że trafi do przeciętnego polskiego malkontenta – obejmuje 130-konny silnik benzynowy, 180-konny motor benzynowy oraz 225-konną hybrydę typu plug-in. MOTOR uznał, że samochód wyróżnia się przede wszystkim oryginalnym wyglądem, docenił też komfortowe zawieszenie i bagażnik o dużej pojemności. Wielu doceni aż 20-centymetrowy prześwit i bardzo wygodne fotele, które jednocześnie zapewniają dobre podparcie boczne. Ekran na konsoli centralnej uznano za sprawnie działający, ale płynność działanie systemu budzi pewne zastrzeżenia. Materiały wykończeniowe są dobre, spasowanie elementów kokpitu także, ale auto otrzymało tylko cztery z pięciu możliwych do zdobycia gwiazdek. Pochwalono dopracowany zespół napędowy wersji hybrydowej.
Żałosne jest to, co zrobiono na stronach 22-23. Znajdziecie tam test Škody Kodiaq i tradycyjne w takim miejscu porównanie cen na tle konkurentów. Obok Škody postawiono Volkswagena Tiguana i Seata Tarraco. To są samochody z tego samego koncernu, więc pisanie o konkurentach jest tu zdrowo naciągane. Gdyby pojawiły się też inne, obce VAG-owi marki, to mógłbym to zrozumieć, ale tak, to jest duszenie wszystkiego we własnym sosie. I pokazanie, że faktyczni konkurenci tym zaprezentowanym nie dorastają do pięt.
Na stronach 28-33 MOTOR opublikował test opon letnich w rozmiarze 205/55R16. Materiał pochodzi oczywiście z Niemiec, testowe auto, to Volkswagen, ale w walce bierze udział Michelin Primacy 4, dlatego o tym w ogóle wspominam. Stawka okazała się całkiem wyrównana, ale Michelin uzbierał punktów na jedynie 5. miejsce w grupie 8 opon.
Strona 45. przynosi zestawienie najlepszych aut używanych wg brytyjskiego Auto Express. Nic dziwnego, że w czołówce pojawiają się samochody francuskie! Wśród średnich SUV-ów świetnie wypadł Renault Kadjar, wśród minivanów Citroën Grand C4 Picasso, a używanym autem roku i jednocześnie najlepszym małym SUV-em został Citroën C3 Aircross!
Wysokie, wręcz nienaturalnie wysokie ceny paliw w Polsce sprawiają, że znowu rośnie popularność instalacji LPG. MOTOR przejrzał rynek i wyszukał modele, które są najlepsze do zasilania gazem. Na stronach 46-51 znajdziecie spory materiał na ten temat wraz z rodzajami instalacji i wiele innych ważnych informacji. Wśród opisanych samochodów pojawiły się Renault Laguna III, Dacie Logan II i Duster I oraz Peugeot 301
W dziale MOTOR Retro na stronie 62. wspomniano Citroëna SM. Testujący to auto dziennikarze pół wieku temu narzekali na płaskie i śliskie siedzenia, silne wspomaganie kierownicy, która od oporu do oporu miała tylko dwa obroty, co rzekomo utrudniało jazdę na wprost. Zastanowiło mnie to, bo wydawało mi się, że w SM-ie stosowano system Diravi.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR