Polskie media przedwojenne donosiły w licznych publikacjach o ogromnych sukcesach samochodów marki Citroën w dziesiątkach, jeśli nie setkach rajdów, zlotów i konkursów piękności. Jedną z najpopularniejszych imprez były tak zwane Zjazdy Gwiaździste.
„Zjazdy gwiaździste należą do najpopularniejszych imprez samochodowych w Polsce. Gieszą się one niezwykłem powodzeniem i każdorazowo gromadzą bardzo liczne rzesze uczestników. Regulaminy tych imprez stawiają bardzo poważne wymagania, zaś sportowe współzawodnictwo czyni zwycięstwo nadzwyczaj trudnem.
Zjazd Gwiaździsty polega na tem, że należy w ściśle określonym czasie, nie przekraczając zgóry wskazanej, średniej szybkości, przejechać jak najwiekszą ilość kilometrów. Tego rodzaju warunkom sprostać mogą jedynie samochody. których sprawność jest naprawdę bez zarzutu.
Odbyty dnia 2 sierpnia b. r. zjazd do Katowic przyniósł bardzo ciekawe rezultaty. Samochód Citroen C6, prowadzony przez p. Dzierlińskiego, zajął drugie miejsce za 100-konnym samochodem Mercedes – Benz, przebywając w 18 godzin 1204 kilometry ze średnią szybkością 69 km, godz., wyprzedzając długi szereg wozów najwyższej klasy. Zwycięzca wykazał średnią szybkość tylko o 2 klm godz. większą.
Jeśli porównamy te dwa rezultaty, to porównanie wypadnie bezwzględnie na korzyść Citroena, który wykazał w tym zjeździe, jak zresztą we wszystkich innych, wysoką klasę. Należy podkreślić fakt, że w łódzkim zjeździe Citroen zajął 2 i 3 miejsce, w krakowskim – 2 miejsce, w poznańskim zdobywa cenną nagrodę Wielkopolskiego Automobilklubu, w wołyńskim, prowadzony przez p. hrabinę Romerową, w próbie szybkości, bije wszystkich konkurentów, w pomorskim zdobywa złotą plakietę.
Godnym jest uwagi, że we wszystkich tych imprezach Citroen zajmując drugie miejsce, był wyprzedzany jedynie przez wozy daleko droższe i należące do najwyższej klasy. Jeśli do powyższych rezultatów dodamy zdobycie dwóch pierwszych miejsc w Jeździe Zimowej Kraków — Zakopane, zwycięstwo w kategorii turystycznej w wyścigu na lodzie, a przedewszystkiem sukcesy w IX Międzynarodowym Raidzie Automobilklubu Polski, gdzie Citroen zdobył bardzo cenne nagrody za największą regularność jazdy oraz za osiągnięcie najlepszego rezultatu raidu (bez uwzględnienia prób szybkości), to musimy bezstronnie przyznać, że samochody Citroen wykazały naprawdę dużą sprawność i wytrzymałość, wykazując jednocześnie, te świetnie nadają się na nasze trudne dla samochodów drogi”.
źródło: Dziennik Białostocki 1930.08.26 R.8 nr 236.
Pisownia oryginalna
Originally posted 2021-03-30 21:23:37.
Najnowsze komentarze