Citroën pokazał dziś zdjęcia i video konceptu, jaki przyszykował na paryskie targi motoryzacyjne, które zaczną się dniem prasowym za miesiąc. Oczywiście wybieramy się tam i na pewno CXPERIENCE Concept znajdzie odbicie w naszej relacji. Ale już dziś chcemy Wam zaostrzyć apetyty.
„Be Different, Feel Good” – to hasło reklamowe Citroëna pokazuje, jak różne samochody tworzy ta marka. Znana z innowacyjności, kreatywności i odwagi prezentuje swój najnowszy projekt studyjny: CXPERIENCE Concept. Samochód oczywiście w pełni wpisuje się w program Citroën Advanced Comfort®.
Dwubryłowe nadwozie CXPERIENCE Concept mierzy 4,85 metra długości, 2 metry szerokości i ma jedynie 1,37 metra wysokości i jest ekskluzywną propozycją Citroëna w segmencie aut klasy wyższej. Styl, komfort i technologia stoją na czele tego, co przyświecało konstruktorom tego samochodu. 3 metry rozstawu osi sprawiają, że proporcje auta są świetne. Zapowiadają też znakomite prowadzenie
Citroën CXPERIENCE Concept jest samochodem o wyjątkowo aerodynamicznym nadwoziu. Nadwoziu o liniach dynamicznych, ale i pięknych. Nadwoziu dopracowanym w każdym szczególe. Auto zaprojektowano w podparyskim Vélizy, gdzie mieści się Centrum Stylu Citroëna. Na zewnątrz auto wygląda bardzo nowocześnie, w środku pojawiają się inspiracje salonowymi meblami, ale również w wydaniu high-tech.
Oryginalna sygnatura świetlna przedniego pasa od razu przykuwa uwagę. Bazuje ona oczywiście na LED-ach. W przednim zderzaku znalazły się też ruchome klapki, które poprawiają aerodynamikę pojazdu.
Z tyłu też jest na co popatrzeć. Silnie zaznaczone nadkola ze swoistymi wnękami przechodzącymi aż na zderzak, w które wkomponowano duże tylne lampy z efektem 3D wyglądają imponująco. Całość tyłu przywodzi mi na myśl Citroëna C6, a w efekcie trochę także Citroëna CX, do którego ten koncept niewątpliwie nawiązuje nazwą.
Nie sposób nie zauważyć drzwi otwierających się pod katem aż 90° i to zarówno przednich, jak i tylnych. Ta druga para otwiera się zresztą „pod wiatr”, a nadwozie pozbawione stałego słupka B ułatwia zajmowanie miejsc w środku. A wsiąść do CXPERIENCE Concept zdecydowanie się chce.
Wnętrze CXPERIENCE Concept zachęca elementami z drewna orzechowego, które świetnie współgrają z cytrynowego koloru tapicerką. Kierownica – jak w legendarnych modelach Citroëna – jest jednoramienna, choć nie wygląda już tak, jak kiedyś. Inspirację widać, wykonanie jest nowoczesne. Fotele zdają się otulać kierowcę i pasażerów swoim kształtem. Płaską podłogę wyłożono teksturowaną skórą.
A co pod ta piękną powłoką. Nowoczesne technologie i Citroën Advanced Comfort®. Wprawdzie Citroën odchodzi od zawieszenia hydropneumatycznego, ale z komfortu nie rezygnuje. I to nie tylko tego podróżnego, płynącego od kół, ale komfort, to dziś także akustyka, zapachy, przestronność, doświetlenie, ergonomia i pozostawanie w łączności ze światem. To wszystko znajduje się na pokładzie Citroëna CXPERIENCE Concept.
Nowoczesne zawieszenie z poduszkami hydraulicznymi zapewnia świetną amortyzację i filtrowanie niepożądanych drgań pochodzących z kiepskiej jakości nawierzchni drogowej. Przestronność widać gołym okiem na załączonych zdjęciach. O doświetlenie dbają przeszklone elementy dachu, ale też szyby, z których przednia i tylna mają duże powierzchnie dzięki odpowiedniemu kątowi, pod jakim je poprowadzono.
Wspomniane wcześniej niezależne fotele zapewniają komfort zbliżony do tego, czego oczekujemy od tapicerowanych mebli w domowym salonie. Zwrócono uwagę nawet na zagłówki, które są ażurowe, by pasażerowie siedzący z tyłu widzieli jeszcze więcej.
Szereg schowków poprawia funkcjonalność wnętrza. Deska rozdzielcza jest niebanalna – to w zasadzie jeden wielki ekran przekazujący informacje najbardziej przydatne w danym momencie. Można go używać w całości, bądź podzielić w stosunku 1/3-2/3 albo 2/3-1/3 między kierowcę i pasażera. Kierowca ma też do dyspozycji duży ekran przezierny (HUD) z informacjami przeznaczonymi tylko dla niego.
Nie może naturalnie zabraknąć łączności ze światem zewnętrznym – z pokładu CXPERIENCE Concept można otworzyć bramę posesji/garażu, bądź zamówić zakupy. Przewidziano też stojak na smartfona na konsoli centralnej z indukcyjnym ładowaniem jego akumulatorka. Oczywiście ów telefon może współpracować z wieloma funkcjami samochodu – w obie strony.
Siedzący z tyłu pasażerowie za pomocą mobilnego tabletu mogą sterować ustawieniami dla siebie – klimatyzacją, siedzeniami, czy dzięki aplikacji Share with U udostępniać multimedia. Można dzięki temu udostępnić gry, muzykę, czy filmy innym pasażerom i wspólnie cieszyć się rozrywką na pokładzie CXPERIENCE Concept.
Samochód nie ma oczywiście tradycyjnych lusterek bocznych – zastąpiły je kamery. Kamery są zresztą także na przedzie i na tyle CXPERIENCE Concept – mogą rejestrować obraz z tego, co dzieje się przed i za autem. To system podobny, jak w niedawno zaprezentowanym modelu C3 (ConnectedCAM Citroën™). Oczywiście o takich podstawach, jak widok dookólny 360° nie ma nawet co wspominać ;-)
Wspomniane wcześniej ażurowe zagłówki Citroëna CXPERIENCE Concept wyposażono też w głośniki i mikrofony, co poprawia komunikację pomiędzy pasażerami. Każdy z zagłówków można zresztą w tej funkcji deaktywować. Do każdego też może docierać odrębny sygnał audio – jeśli nie chcesz brać udziału w pokładowej konwersacji, to po prostu włączasz sobie swoją muzykę i izolujesz się od reszty ;-)
Co więcej – kamery wbudowane w przednie zagłówki pozwalają na obserwowanie siedzących z tyłu dzieci bez potrzeby odwracania głowy. Ba – Citroën CXPERIENCE Concept umożliwia nawet prowadzenie w ten sposób wideokonferencji!
A co z napędem? Citroën CXPERIENCE Concept jest hybrydą typu plug-in. Dynamiczny silnik benzynowy o mocy rzędu 150-200 KM wspomagany jest silnikiem elektrycznym dostarczającym do 80 kW dodatkowej energii. W trybie wyłącznie elektrycznym CXPERIENCE Concept oferuje zasięg do 60 km – w mieście zupełności wystarczy. Auto nie emituje wówczas żadnych szkodliwych substancji. W trasie z kolei silnik spalinowy może być wspomagany jednostką elektryczną, na przykład podczas przyspieszania. W efekcie Citroën CXPERIENCE Concept może dysponować mocą nawet 300 KM.
Akumulator o pojemności 3 kWh ładuje się w trybie normalnym przez 4,5 godziny, a w trybie przyspieszonym w 2,5 godziny (gniazdo 32A, stacja ładująca 6,6 kW). Stan ładowania pokazywany jest przez dwie linie stanowiące przedłużenie każdego z przednich reflektorów.
Z silnikami współpracuje ośmiobiegowa automatyczna skrzynia umieszczona poprzecznie pomiędzy silnikiem spalinowym i elektrycznym. Zwarta bateria umieszczona je w kabinie, jak najbliżej elektrycznego napędu tylnej osi. W efekcie i kabina, i bagażnik zapewniają imponującą przestronność.
KG; video i zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze