Wymiana koła w Citroenie DS nie jest tak oczywista, jak mogłoby się początkowo wydawać, ale francuski producent zastosował kilka ciekawych rozwiązań, dzięki którym zadanie wykonamy z łatwością i to w dodatku bez użycia lewarka.
Złapanie gumy wiąże się z nieuchronnym unieruchomieniem pojazdu, ale Citroen DS, który pod względem zastosowanych technologii prześcigał konkurencyjnych producentów, był w tej kwestii wyjątkiem. Opracowane przez Citroena hydropeumatyczne zawieszenie nie tylko zapewniało niedoścignioną miękkość i komfort jazdy, ale miało również inne zalety. Technologia umożliwiała podnoszenie i opadanie pojazdu, co sprawdzało się podczas jazdy po bardziej wymagającej nawierzchni i w przypadku przykrej niespodzianki na drodze. Dla właściciela DS-a przebita opona nie była wielkim problemem. Pojazd mógł o własnych siłach dojechać do najbliższego warsztatu bez dodatkowych uszkodzeń a hydropneumatyka utrzymywała pojazd we właściwej pozycji.
Citroen chętnie prezentował zalety DS-a w kampanii promocyjnej. W 1968 roku w specjalnym teście na torze francuska marka prezentowała właściwości hydropneumatycznego zawieszenia mediom. Dziennikarze mieli okazję podziwiać „tańczące” na trzech kołach DS-y oraz test „przebitej opony”. Mało tego, Citroen przekonywał, że wymiana koła w legendarnej Bogini w żadnym wypadku nie należy do skomplikowanych czynności. Kierowca nie potrzebuje nawet podnośnika.
Jak wymienić koło w DS-ie krok po kroku?
Zanim rozpoczniemy operację musimy zajrzeć pod maskę. To właśnie pod maską znajdziemy koło zapasowe, „wieżę Eiffla” oraz zamocowany na specjalnym uchwycie zestaw kluczy.Wymiana częściowo zasłoniętego koła tylnego tylko z pozoru stanowi wyzwanie ponieważ Citroen ułatwił właścicielom zadanie, jak to tylko możliwe.
Pierwszym krokiem jest odkręcenie pojedynczej śruby, na której zamocowano tylny panel i odsłonięcie koła.W następnej kolejności zdejmujemy kołpak za pomocą haka.
Luzujemy śruby.
W wyznaczonym do tego miejscu, mocujemy „wieżę Eiffla”
Ustawiamy dźwignię hydropneumatycznego zawieszenia w pozycji dolnej i czekamy aż pojazd się obniży.
Gdy koło, które chcemy wymienić nie będzie już stykało się z podłożem, możemy odkręcić wszystkie śruby i zdjąć koło.
Za pomocą klucza wsuwamy koło zapasowe na właściwą pozycję i przykręcamy śruby.
Podnosimy zawieszenie Citroena.
Dokręcamy śruby i mocujemy kołpak.
Przykręcamy panel i możemy jechać dalej.
Najnowsze komentarze