opel 01 1 Wiadomości
Wiadomości

Opel Frontera Hybrid rockuje Nürburgring – debiut SUV-a na Rock am Ring 2025

autor Tomasz Nowicki
2025-05-13
vigoroux citroen Wiadomości
Wiadomości

La Croisière Verte: elektryczna podróż przez Afrykę w duchu marki Citroën

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-18
renault wspiera ratownictwo drogowe i traumatologie Wiadomości
Wiadomości

Renault wspiera ratownictwo drogowe i traumatologię

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-13
Części samochodu
Wiadomości

Części samochodu, które kosztują majątek. Naprawa lub wymiana może poważnie nadszarpnąć budżet

autor Maciej Mokwiński
2025-05-19
dacia design week 2025 1 e1747417219563 Wiadomości
Wiadomości

Dacia na Romanian Design Week 2025. Co pokazano?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
renault boreal Wiadomości
Wiadomości

Nowy 7-osobowy Renault Boreal przyłapany w czasie testów. Będzie wersja pickup?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
Renault Master
Wiadomości

Renault Master zdobywa uznanie ekspertów i czytelników „Trade Van Driver”

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16

Najnowsze komentarze

  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Citroën DS: samochód, który uratował życie Charles’a de Gaulle’a

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2020-11-01
w Wiadomości, Historia, Citroen
Czas czytania 6 minut
1.3k
A A
4
Kennedy in Paris1 Wiadomości

65 lat temu podczas salonu motoryzacyjnego w Paryżu zadebiutował Citroën DS 19. Samochód od samego początku zapisał się zarówno w historii motoryzacji, jak i historii Francji ponieważ ikonę awangardy umiłował sobie Charles de Gaulle, bojownik ruchu oporu i francuski prezydent Republiki. DS 19 towarzyszył de Gaulle’owi przez lata prezydentury i pozwolił wyjść cało z ataku terrorystycznego.

W czasie II wojny światowej Charles de Gaulle stał na czele ruchu oporu walczącego z okupantem a duże uznanie, które przez lata zdobył we Francji sprawiło, że w 1959 roku został wybrany na prezydenta. Głową państwa pozostał do roku 1969. Dekada ukształtowała nie tylko kraj, ale samych Francuzów a gaullizm, który opisuje jego ideologię wciąż wpływa na francuską politykę. Po objęciu urzędu prezydenta de Gaulle zdecydował się na odnowienie elizejskiej floty. Wybór padł na model, który cztery lata wcześniej zadebiutował na salonie samochodowym w Paryżu. Awangardowy Citroën DS 19 zachwycił publiczność odwiedzającą wydarzenie i osobiście zaimponował de Gaulle’owi.De Gaulle beim offiziellen Besuch 2 Wiadomości

Od tamtej pory, każdemu wystąpieniu prezydenta, każdej defiladzie, każdej publicznej nominacji ministrów, parlamentarzystów i burmistrzów towarzyszyła flota efektownych, kruczoczarnych Citroënów DS, które szybko stały się symbolem przedstawicieli państwa. Przy zakupie pojazdów, Charles De Gaulle zawsze korzystał z bliskiego kontaktu ze swoim zaufanym dealerem. Wbrew wszelkim oczekiwaniom prezydent nie zdecydował się na DS Prestige, ale na zwykły model ponieważ w luksusowej wersji tylna część była oddzielona od kierowcy. De Gaulle uważał swojego szofera za przyjaciela i powiernika dlatego nie akceptował „ściany” między nimi. W tradycyjnej wersji mógł swobodnie rozmawiać ze swoim szoferem, zwłaszcza podczas dłuższych podróży.

Warto przeczytać!

PureTech 130

Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

2025-05-19
Xavier Chardon CEO Citroen

Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon

2025-05-19

Polski cennik Renault z roku 2000. Twingo za 29.900 zł, Espace V6 za 191.950 zł

2025-05-19

Czym jeździ prezydent? Różne wybory francuskich głów państwa na przestrzeni lat

2025-05-18

W sierpniu 1962 roku miał miejsce zamach na de Gaulle’a w Petit Clamart. Prezydent uszedł z życiem m.in. dzięki Citroënowi DS. De Gaulle wrócił z wakacji na pilną Radę Ministrów w Paryżu. Samolot wylądował na lotnisku wojskowym w Villacoublay a stamtąd Citroën DS 19 przewiózł czołową postać w kraju do stolicy. Pojazdowi towarzyszyła eskorta policji na motocyklach. W drodze powrotnej do Villacoublay grupa zamachowców otworzyła ogień w kierunku DS-a. Dwie opony: jedna z przodu, druga z tyłu zostały trafione i zniszczone. Mimo to kierowca zachował kontrolę nad autem, zdołał przyspieszyć i zostawił napastników w tyle a pasażerowie nie odnieśli żadnych obrażeń.De Gaulles DS nach dem Angriff von Petit Clamart Wiadomości

Nowy Citroen DS Presidentielle

Incydent sprawił, że wyjątkowe właściwości jezdne Citroëna DS 19 z dnia na dzień stały się znane na całym świecie, ale zamach spowodował, że De Gaulle stanął przed nowym dylematem związanym z bezpieczeństwem. Nie chciał opancerzonego samochodu ponieważ uwielbiał kontakt z ludźmi. Rzadko korzystał nawet z samolotów i helikopterów, wolał przemieszczać się DS-em. W związku z możliwymi kolejnymi atakami, de Gaulle ostatecznie zgodził się na zakup specjalnego pojazdu opancerzonego. Główny warunek? To musiał być Citroën.La DS21 1 PR 75 foto 3 Wiadomości

Zespół kierowany przez młodego Roberta Oprona, ucznia Flaminio Bertoniego, został natychmiast powołany do realizacji projektu. Konstrukcję powierzono producentowi nadwozia Chapron z Levallois, który już od kilku lat ściśle współpracował z Citroënem przy produkcji kabrioletów na bazie DS. Faza projektowania rozpoczęła się w 1964 roku. Śmierć Flaminio Bertoniego i wprowadzenie nowej wersji DS, mocniejszej i solidniejszej opóźniły ukończenie prezydenckiego pojazdu do drugiej połowy 1965 roku. Poza tym nowy Citroën DS 21 był bardziej odpowiedni do dźwigania ciężaru imponującego opancerzonego nadwozia.

Generał i jego żona zostali osobiście zaproszeni do Levallois, aby obejrzeć drewnianą „makietę” nowego modelu. Mówi się, że de Gaulle początkowo zareagował na nowego DS-a gwałtownym potrząśnięciem głowy. Nie podobała mu się w szczególności wewnętrzna pancerna ściana, która oddzielała go od kierowcy. Miała kilka centymetrów grubości i w dodatku nie można było jej opuścić. Uspokojenie prezydenta zajęło trochę czasu. Dopiero po wypróbowaniu foteli Citroëna nastrój de Gaulle’a się poprawił. Wstał, pożegnał się i zanim wrócił do Pałacu Elizejskiego oświadczył: możecie kontynuować!Citroën DS Presidentielle

Najwyższy poziom luksusu

Mechanicznie DS Présidentielle był porównywalny z DS 21. Zastosowano jednak pewne ulepszenia, które umożliwiały pojazdowi o prezydenckich numerach 1-PR-75 godzinną jazdę z bardzo niską prędkością (niezbędną podczas parad) bez awarii wewnętrznego układu klimatyzacji, czy przegrzania silnika. Wnętrze wyposażono we wszystkie możliwe luksusy. Na pokładzie znajdowała się nawet „skrzynka pocztowa”, za pomocą której można było wymieniać wiadomości między tylnymi siedzeniami a asystentem generała, który zajmował miejsce obok kierowcy. Prezydencki Citroën DS został dostarczony w 1968 roku, ale de Gaulle skorzystał z niego tylko trzy razy. W tamtym czasie wolał poruszać się DS 21 Pallas, którego kupił jak zwykle od swojego zaprzyjaźnionego dealera.

Po przegranym referendum w sprawie reformy konstytucyjnej Charles de Gaulle ustąpił ze stanowiska zostawiając przywództwo kraju Georgesowi Pompidou. Nowy prezydent początkowo miał korzystać z opancerzonego pojazdu Citroëna, ale w międzyczasie zmieniły się trendy i projekt „1-PR-75” stał się przestarzały. Klasycznych DS-ów to jednak nie dotyczyło. Ani czas, ani moda nie mogły zaszkodzić stylistyce modelu. W oficjalnych przejazdach towarzyszyły im dwa Citroeny SM w wersji kabriolet, które do dziś stanowią część floty elizejskiej.

Źródło: DS Automobiles

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

La DS21 1 PR 75 foto 3 WiadomościCitroen DS PresidentielleDe Gaulle Parade auf den Boulevards de Paris WiadomościLa DS21 1 PR 75 foto 2 WiadomościDe Gaulles DS nach dem Angriff von Petit Clamart WiadomościDe Gaulle beim offiziellen Besuch WiadomościDe Gaulle beim offiziellen Besuch 2 WiadomościDS19 Parade fur den General WiadomościKennedy in Paris1 Wiadomości
2 9 głosy
Ocena artykułu
Tagi: DSSMhistoriaCitroen
Udostepnij487Tweet304Udostepnij85
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Zastępca redaktora naczelnego. Autorka artykułów, testów, relacji z wydarzeń motoryzacyjnych, poszukiwaczka ciekawostek. Miłośniczka podróży a w szczególności wędrówek górskich.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • renault scenic Wiadomości

    Nowy Renault Scenic za 42.900 zł? Tak, to oryginalna promocja marki w Polsce

    3100 udostępnienia
    Udostepnij 1240 Tweet 775
  • Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

    1400 udostępnienia
    Udostepnij 560 Tweet 350
  • Ile kosztuje najdroższa nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG? Dwukolorowe nadwozie oraz szyberdach, maj 2025

    4467 udostępnienia
    Udostepnij 1787 Tweet 1117
  • Nowa Dacia Duster Journey+ 2025 Full Hybrid. Co ma na wyposażeniu i ile kosztuje?

    613 udostępnienia
    Udostepnij 245 Tweet 153

Testy samochodów

009. Renault Austral Iconic Esprit Alpine 160 Wiadomości
Testy

Test: Renault Austral Iconic Esprit Alpine 160 mild hybrid

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-03-19
0547 17 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Logan MCV 75 KM 1.5 dCi 2007 – oszczędny samochód siedmioosobowy. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-08-12
01 Citroen C Elysee test 300x199 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C-Elysée 1.6 VTi 115 KM 2013 – sposób na tani samochód dla rodziny. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-02-04
07. Test Renault Grand Scenic IV idealnym samochodem rodzinnym Wiadomości
Testy

Test: Renault Grand Scenic IV 1.5 dCi 110 idealnym samochodem rodzinnym. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2017-11-17
Nowy Renault Kwid E-Tech Electric w Sao Paulo
Testy

Test: Renault Kwid E-Tech 65 KM w zatłoczonym Sao Paulo, czyli jeździmy kuzynem Dacii Spring

autor Małgorzata Kozikowska
2023-04-09

Najnowsze komentarze

  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon

Zobacz też

Dacia Logan ma coraz większy udział w sprzedaży Renault

Zaproszenie na zlot

20. Rajd Dolnośląski: Szeja zwycięża, tytuł dla Płonki

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz