Mehari, czyli wielozadaniowy samochód kojarzony ze słonecznym wybrzeżem oraz polem golfowym obchodzi w tym roku 50. urodziny. Z tej okazji Citroen zaprezentował specjalną i do tego bardzo kolorową wersję pojazdu, która może uchodzić za dzieło sztuki.
Podczas gdy 11 maja 1968 roku na ulicach Paryża odbywają się protesty w imię wolności, a młodzi obywatele głoszą slogan „Sous les pavés, la plage” (Pod brukiem leży plaża!) na polu golfowym w Deauville Citroen zaprezentował rekreacyjno-sportowy model Mehari. Z kolei 50 lat później Jean-Charles de Castelbajac zaprojektował artystyczną wersję elektrycznego wcielenia pojazdu. Urodzinowy samochód ujawnia optymistyczne i kreatywne podejście do stylistyki. E-Mehari Art Car łączy w sobie modę, sztukę, ma być również uosobieniem wolności i nawiązaniem do rewolucji z maja 68.
Kolorystyka również jest tutaj przesłaniem. Czerwony odnosi się do rewolucji i pasji, żółty do promieni słonecznych, pragnienia zdobywania oraz przyjaźni i braterstwa, natomiast niebieski nawiązuje do elektryczności oraz nieba.
„Méhari to ikona Citroena. Jest to wyjątkowy nonkonformistyczny samochód, który narodził się w maju 68 roku i 50 lat później, pozostaje ucieleśnieniem popkultury we francuskim stylu. Aby uczcić urodziny pojazdu, powierzyliśmy elektrycznego następcę w ręce Jean-Charlesa de Castelbajaca. Efektem jest e-Mehari Art Car o świeżym designie ukazującym radość z życia. Pojazd łączy dwa światy, które są kreatywne i rewolucyjne!” – powiedział Arnaud Belloni, dyrektor marketingu i komunikacji Citroena.
Citroen Mehari zbudowany 1968 roku na platformie Citroena Dyane to prosty, wszechstronny i funkcjonalny pojazd, a do tego wykonany z lekkiego, odpornego na korozję i łatwego w utrzymaniu materiału: plastiku. Czyszczenie było szybkie i proste za pomocą wody i szlaucha, dzięki czemu model sprawdzał się w nadmorskich kurortach. Mehari dostępny ważył zaledwie 525 kg. Atutem modelu była również modułowość wraz ze składaną przednią szybą. W 1979 roku dołączyła wersja z napędem 4×4, która potrafiła pokonywać strome zbocza. Model pojawiał się również w rajdach m.in. w Rajdzie Paryż-Dakar w roku 1980. Citroen Mehari stał się społecznym fenomenem, a na swoim koncie ma karierę filmową m.in. dzięki serii Żandarm z Saint-Tropez z Louisem de Funès w roli głównej.
Przez 19 lat do 1987 roku Citroen wyprodukował 145 tys. egzemplarzy Mehari, ale historia modelu nie zakończyła się na latach 80. W roku 2015 Citroen wskrzesił model. Pod nazwą e-Mehari francuski producent zaprezentował całkowicie elektryczny samochód pozbawiony zadaszenia, który nawiązuje do charakteru oryginału sprzed lat. Obecnie jest oferowany zarówno z miękkim jak i twardym dachem.
Najnowsze komentarze