W 1995 roku Citroën, specjalnie na wizytę Billa Gatesa we Francji, stworzył niezwykłą wersję swojego popularnego minivana Evasion, wyposażoną w najnowocześniejsze technologie informatyczne.
Chociaż nikt wtedy nie myślałem o pracy zdalnej, to właśnie w latach 80. i 90. koncepcja mobilnego biura była w modzie. Telefony samochodowe, faksy i przenośne komputery zaczęły pojawiać się w kolejnych modelach, a kampanie reklamowe prezentowały je jako przyszłość biznesu.
Citroën Evasion Windows 95

W 1995 roku Microsoft przygotowywał się do premiery systemu operacyjnego Windows 95, a jego francuski oddział wpadł na pomysł, by Bill Gates podczas swojej wizyty w kraju mógł korzystać z samochodu przekształconego w mobilne centrum dowodzenia firmą. I tak powstał Citroën Evasion Windows 95 Edition.
W wyniku projektu powstały dwa egzemplarze Citroëna Evasion „Windows 95”, wyposażone w imponujący – jak na tamte czasy – zestaw multimedialny:
- specjalne biurko, na którym znajdował laptop Siemens Nixdorf,
- drukarka laserowa
- telefon bezprzewodowy z zestawem głośnomówiącym
Wszystko to kosztowało dużo mniej niż pełnoskalowa kampania reklamowa a o samochodzie napisały wszystkie liczące się media. Zarówno Citroën jak i Microsoft były zachwycone.
Citroën XM Multimedia
Pomysł na tyle się spodobał, że w następnym kroku marka zaprezentowała Citroën XM Multimédia, wyprodukowany w zaledwie 50 egzemplarzach. Wyposażenie było bardzo rozbudowane – GPS Magneti Marelli, faks, a także monitor, klawiatura i myszka podłączone do jednostki centralnej zajmującej część bagażnika Samochód pełnił głównie rolę demonstracyjną – większość egzemplarzy trafiła do dealerów i dziennikarzy, a finalnie wiele z nich sprzedano bez komputerów.
Citroen XM Multimedia – polska replika unikatowej wersji modelu
Citroën Xsara Windows CE

Szczytem rozwoju gamy samochodów z komputerami był Citroën Xsara Windows CE z 2000 roku. Ten model otrzymał system Clarion, obejmujący kolorowy ekran, komputer pokładowy, mapy z GPS na płytach CD-ROM oraz telefon Ericsson T28S, obsługiwany również głosowo. Sprzedano 500 sztuk. System obsługiwał e-maile i SMSy, miał też transmisję danych. Pod maską 2.0 znajdował się silnik 2.0 BlueHDi.
Dzisiaj każdy samochód ma większy lub mniejszy ekran i komputer multimedialny. Czasy się zmieniają, ale o pomysłach sprzed lat warto pamiętać, bo to one położyły podwaliny pod rozwiązania, których używany dzisiaj.
źródło: Caradisiac
Najnowsze komentarze