Citroën FAF miał być tani, łatwy w produkcji i popularny w krajach rozwijających się. Pomysł świetny, z realizacją było gorzej, ale ponad 1700 egzemplarzy wyjechało na drogi w Portugalii, Afryce oraz… Indonezji.
Nie wiadomo dokładnie, kiedy pierwszy samochód marki Citroën pojawił się w Indonezji. Jednak na liście marek samochodowych wydanej w Holenderskich Indiach Wschodnich, czyli obecnej Indonezji, w 1920 roku wśród setek innych marek samochodów znajduje się także Citroën.
DS zawitał tutaj w latach 60-tych. Wśród posiadaczy byli francuscy inżynierowie, którzy w latach 1957-1967 byli zatrudnieni przy projekcie budowy zbiornika Jatiluhur w Purwakarcie na Jawie Zachodniej. Być może oni przekazali do Francji, że warto by tutaj zainwestować. W 1975 roku powstała pierwsza fabryka marki – znajdowała się w Jakarcie. I właśnie stąd pochodzi prezentowana powyżej wersja kombi Citroëna FAF. Niezgrabne nadwozie, ale wygoda i praktyczność, niskie zużycie paliwa, brak klimatyzacji … brak płynu chłodniczego w silniku. Dlaczego?
Łatwo go zbudować, łatwo sfinansować
Łatwy do zbudowania, łatwy do sfinansowania – to rozwinięcie skrótu FAF. Auto, bazujące na konstrukcji 2CV, pojawiło się w wielu krajach rozwijających się, w tym w Indonezji. Podwozie i silnik 2CV, nadwozie produkowane lokalnie, wszystko składane przy użyciu taniej, lokalnej siły roboczej. Nazwa nieco dziwna, ale sukces spory – w Indonezji pojawiła się na przykład odmiana kombi, którą widzicie na zdjęciu powyżej. Efekt? Tylko w 1980 roku sprzedano 540 egzemplarzy. Mogło być znacznie więcej, ale produkcji zaprzestano. Powstawały tu, do 1994 roku, inne modele (montaż CKD). Były to GS, GS Cottage, GS Chic, GS Van i… GSA. Ale dzisiaj skupimy się na tańszym modelu FAF.
Jak reklamowano Citroëna FAF?
W Indonezji samochód był przedstawiany jako wygnie auto rodzinne. W reklamie mogliśmy przeczytać o niezawodnym silniku chłodzonym powietrzem, komfortowym zawieszeniu, napędzie na przód, pojemnym bagażniku czy przestronnym wnętrzu.
FAF był przedstawiany jako idealne auto rodzinne, obszerne i wygodne jak na tamtejsze warunki: tani, stylowy i praktyczny samochód.
Dzieło, z którego można być dumnym
„Jeszcze jedno technologiczne arcydzieło Citroëna, z którego można być dumnym. CITROEN FAF. Innowacja bardzo popularnego w Europie Citroena Dyane, jako małego pojazdu, który z powodzeniem łączy 3 cechy jednocześnie, WYDAJNOŚĆ, JAKOŚĆ i STYL” – pisano w reklamie.
Oferowano również korzystne raty.
Citroën FAF – produkcja w latach 1977-1981
Kraj |
1977 |
1978 |
1979 |
1980 |
1981 |
Razem |
Portugalia |
180 |
30 |
180 |
240 |
180 |
810 |
Gwinea Bissau |
0 |
0 |
120 |
180 |
0 |
300 |
Republika Środkowoafrykańska |
0 |
0 |
0 |
60 |
0 |
60 |
Senegal |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 |
15 |
Sri Lanka |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Indonezja |
0 |
0 |
60 |
540 |
0 |
600 |
razem |
181 |
30 |
360 |
1,02 |
195 |
1786 |
Najnowsze komentarze