Czy wyobrażaliście sobie kiedyś samochód marzeń? W 1972 roku przy pomocy włoskiego studia Bertone, Citroen stworzył model, który z powodzeniem mógłby spełniać rolę nie dość, że wymarzonego to jeszcze najbardziej pożądanego samochodu na świecie. Podstawą dla projektu był słynący z komfortu Citroen GS.
Citroen GS był owocem pracy zespołu Roberta Oprona, który dołączył do francuskiej marki we wczesnych latach 60-tych jako asystent Flaminio Bertoniego. Opron był również odpowiedzialny za takie pojazdy jak Ami 6, SM z silnikiem Maserati oraz CX. GS zawdzięczał wyjątkowy poziom komfortu miękkim, wygodnym fotelom oraz hydropneumatycznemu zawieszeniu. Napęd GS-a pochodził od chłodzonego powietrzem czterocylindrowego silnika typu bokser. Jednostka o pojemności 1015 cm3 zapewniała cichą pracę, niskie wibracje oraz znakomite osiągi. Citroen GS rozpędzał się maksymalnie do 150 km/h. Pojemność silnika stopniowo wzrosła do 1300 cm3.
Model posłużył jako wyjściowy punkt dla niezwykłego konceptu, którym zajęło się włoskie studio Carrozzeria Bertone. Założona w 1912 roku przez Giovanniego Bertone firma z siedzibą pod Turynem szczyciła się projektowaniem prestiżowych samochodów dla wielu marek na całym świecie. Po II wojnie światowej firmę przejął syn założyciela, Nuccio.
Dwumiejscowa, sportowa wersja modelu miała pokazać do czego zdolni są styliści studia Bertone. Projekt opracował Macello Gandini. Wybór GS Camargue jako nazwy modelu wydawał się oczywisty. Po pierwsze nawiązywał do modelu GS a po drugie do miejsca jego debiutu, francuskiego regionu Camargue, który słynął z solnisk oraz stad dzikich, białych koni.
W pełni funkcjonalny prototyp zaprezentowano w 1972 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu i Londynie. Pojazd zdobył ogromne zainteresowanie publiczności. Kompaktowe coupe, w pełni korzystało z nowoczesnych aerodynamicznych linii GS-a z dodatkiem elegancji i dynamiki. Niższe zawieszenie w porównaniu do modelu seryjnego zapewniło konceptowi bardziej sportową pozycję za kierownicą. Przednia część odznaczała się regularnymi, geometrycznymi liniami a profil płynnie opadał ku tyłowi. Ogromna zakrzywiona szyba tylna otwierała się wraz z tylną klapą. Przestronną, jasną kabinę wyposażono w wygodne, otulające ciało fotele a zawieszenie hydropneumatyczne dopełniało całości, dbając o komfort i trzymanie się drogi.
Po projekcie Camargue Citroen kontynuował współpracę z Carrozzeria Bertone. W 1978 roku Nuccio Bertone został zaproszony przez francuską markę do przedstawienia swojej propozycji następcy GS, który marka zamierzała zaprezentować w ciągu nadchodzących 4-6 lat. Projekt ponownie powierzono Marcello Gandiniemu, który korzystając z wiedzy o GS-ie, stylu i technologii Citroena, zaproponował reedycję prototypu Bertone „Tundra”, który początkowo powstał dla Volvo. W ten sposób narodził się projekt XB, który w 1982 roku doprowadził do powstania następcy GS: modelu BX.
Samochód był pierwszym seryjnym Citroenem, którego projekt nie narodził się w centrum stylu marki. Współpraca między Citroenem i Bertone trwała przez lata, prowadząc do powstania modeli XM, ZX, Berlingo i Xantia oraz prototypu Zabrus opartego na BX 4TC, który był spadkobiercą stylistyki Camargue.
Citroen GS Camargue jest częścią historycznej kolekcji Bertone. W 2019 roku został wystawiony przez Citroena na targach Rétromobile w Paryżu, z okazji 100-lecia marki.
Źródło: Citroen
Najnowsze komentarze