Wspominaliśmy wczoraj, że właśnie minęło 55 lat od momentu, gdy Citroën pokazał na salonie samochodowym w Genewie model SM. Ale nie była to jedyna premiera legendarnej francuskiej marki przygotowana na te targi. Tego samego dnia pokazano bowiem Citroëna GS.
Citroën GS został wybrany „Europejskim Samochodem Roku” w 1971 r., a w latach 1970–1986 wyprodukowano około 2,5 miliona egzemplarzy Citroën SM łączył nadwozie Gran Turismo z płynnością zawieszenia hydropneumatycznego.
Citroën GS i Citroën SM wyznaczyły nową erę dzięki swoim wyprzedzającym epokę technologiom. Modele te świętują teraz 55. rocznicę swojej oficjalnej prezentacji podczas Salonu Samochodowego w Genewie w Szwajcarii w 1970 roku.
Citroën GS wyróżniał się nowoczesnym, aerodynamicznym stylem oraz zawieszeniem hydropneumatycznym, które zapewniało mu komfort i przyczepność, jakich nie mogli zaoferować wówczas konkurenci. Auto było napędzane 4-cylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem.
W 1971 roku Citroën GS zyskał dwie wersje: Break z pięcioma drzwiami i bagażnikiem o pojemności 710 litrów (w porównaniu do 465 litrów w wersji podstawowej) oraz Service z trzema drzwiami, która była wersją komercyjną przeznaczoną do transportu towarów.
GS Service również miał dwie wersje: Vitrée z pojedynczym panelem szklanym rozciągającym się od słupka tylnych drzwi aż do tyłu samochodu oraz Tolée z bokiem wykonanym w całości z blachy.
Sukces i popularność Citroëna GS były tak duże, że już rok po rozpoczęciu produkcji model ten został wybrany „Europejskim Samochodem Roku”, a jego sukces komercyjny potwierdziła imponująca liczba 2,5 miliona egzemplarzy wyprodukowanych w latach 1970–1986.
CITROËN SM: PIĘKNO I EFEKTYWNOŚĆ
W tym samym roku, 1970, wprowadzono na rynek Citroëna SM, jeden z najbardziej innowacyjnych i odważnych pojazdów w historii przemysłu motoryzacyjnego, łączący zaawansowaną technologię z wyrafinowanymi i sportowymi osiągami.
Akronim SM oznacza dokładnie „Sport Maserati”, a za projekt odpowiadał Robert Opron, słynny francuski projektant motoryzacyjny, który nadał modelowi futurystyczny wygląd. Był to najbardziej ekskluzywny pojazd, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w latach 70., łączący w sobie nadwozie Gran Turismo z płynnością zawieszenia hydropneumatycznego.
Napędzany 2.7-litrowym (później 3-litrowym) silnikiem V6 opracowanym przez Maserati, SM oferował moc do 180 KM i osiągał prędkość maksymalną ponad 220 km/h, co czyniło go jednym z najszybszych w tamtych czasach samochodów z napędem na przednie koła.
Oprócz imponującej aerodynamicznej konstrukcji z płynnymi liniami, Citroën SM wyróżniał się ekskluzywnymi osiągnięciami technologicznymi, takimi jak zawieszenie hydropneumatyczne zapewniające samopoziomowanie nadwozia, zmienne wspomaganie układu kierowniczego i tarczowe hamulce na cztery koła. Dzięki tym rozwiązaniom uzyskano niespotykany dotąd poziom komfortu i stabilności, co potwierdza zaangażowanie marki w innowacyjność. Jego wydajność i wyrafinowanie nie pozostały niezauważone.
Jedną z jego najciekawszych cech jest progresywny hydrauliczny układ kierowniczy Diravi, który wymaga zaledwie dwóch obrotów, co dopełnia niesamowitego zestawu i dostosowuje wspomaganie do prędkości samochodu, dzięki czemu jazda staje się bardzo przyjemna. Co więcej – Diravi zapewnia samopowrót kierownicy, dzięki czemu układ dąży do automatycznej jazdy na wprost. Model ten był również pierwszym seryjnie produkowanym w Europie modelem z kierownicą regulowaną na wysokość i głębokość.
SM było w istocie Gran Turismo, które spełniało oczekiwania tych, którzy chcieli prowadzić pojazd o dużej mocy, a jednocześnie zapewniający najwyższy komfort, jaki można było spotkać w najlepszych luksusowych modelach tamtych czasów. Był szeroki, niski, bardzo elegancki i zdecydowanie aerodynamiczny (jego współczynnik oporu powietrza wynosił 0,26, co nawet dziś jest wartością zaskakującą).
Wyprodukowano kilka wersji specjalnych SM-a, jak na przykład tę wykonaną dla jednego z prezydentów Francji, Georges’a Pompidou, to tradycyjne wersje nie pozostały w tyle pod względem podbojów. Niektóre z nich cieszyły się uznaniem znanych klientów, takich jak piłkarz Johan Cruyff, komik Jay Leno oraz aktorzy Burt Reynolds i Daniel Craig.
Jego dziedzictwo żyje nadal wśród kolekcjonerów i entuzjastów, którzy cenią odważne połączenie designu, technologii i wydajności. Dziś SM uważany jest za kultowego klasyka, symbol zdolności Citroëna do poszerzania granic rynku motoryzacyjnego i tworzenia pojazdów, które nadal budzą podziw, ponad pół wieku po ich premierze.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze