Najmniejszy model z hydropneumatycznym zawieszeniem w tym roku obchodzi swoje 50 urodziny. Zaprojektowany przez Roberta Oprona Citroen GS miał nowoczesny styl i aerodynamiczne linie, które zachwycają do dziś.
Po II wojnie światowej fabryka przy Quai de Javel w Paryżu wznowiła swoją działalność, ale Citroen miał w ofercie tylko jeden model samochodu: Traction Avant, który został wprowadzony do produkcji przez André Citroëna w 1934 roku. W 1948 roku Citroen rozszerzył swoją ofertę o model 2CV, a następnie, w 1955 roku zaprezentowano Citroena DS, czyli słynną boginię.
Aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie europejskiego rynku motoryzacyjnego, stało się jasne, że marka spod znaku szewronów musi zaproponować klientom coś świeżego i ponadczasowego. Model, który będzie w stanie zaspokoić rosnący rynek reprezentowany przez samochody z silnikami o pojemności 1000 cm3.
W roku 1961 do sprzedaży wprowadzono Ami6, ale Citroen o specyficznej urodzie tylko częściowo rozwiązywał braki modelowe. W związku z tym Robert Opron, następca Flaminio Bertoniego, otrzymał zlecenie zaprojektowania nowego średniej wielkości samochodu. Paul Magès (ojciec hydropneumatyki) zajął się zawieszeniem, które było inspirowane konstrukcją DS-a, ale znacznie bardziej nowoczesne.
Citroen GS debiutuje w 1970 roku
Prace postępowały szybko i już w 1970 roku nowa Gama „G” była gotowa do wprowadzenia na rynek. Debiut nowego Citroena odbył się podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie, gdzie GS 1015 (od cm3 silnika) towarzyszył innej premierze: Citroena SM.
Citroen GS wykorzystywał rozwiązanie, które przeciwdziałało nachyleniom pojazdu podczas hamowania i przyspieszania. Cylindry przedniego zawieszenia nie były ustawione pionowo (jak w DS i SM), ale zostały nachylone o kilka stopni, co poprawiło komfort na pokładzie.
Citroen GS posiadał hamulce tarczowe czterech kół a nadwozie było aerodynamiczne i bardzo nowoczesne. Model posiadał duży, regularny i łatwo dostępny dzięki zmiennej wysokości bagażnik (tylko 42 cm od podłoża). Pojazd oferował miejsca dla pięciu pasażerów.
Chłodzony powietrzem, czterocylindrowy silnik GS-a charakteryzował się niskim poziomem wibracji, dzięki architekturze z przeciwległymi cylindrami. Jego pojemność wynosiła początkowo 1015 cm3, ale z czasem wzrosła do 1300 cm3. GS potrafił rozpędzić się do 150 km/h.
W roku 1972 pojawiła się wersja Break a w latach 1973- 1975 do oferty dołączył Citroen GS Birotor z silnikiem wirnikowym. Ulepszoną wersję GSA zaczęto produkować od 1979 roku.
Prezentacja następcy modelu, BX-a w 1982 roku nie zakończyła produkcji GS. Samochód montowano do 1986 roku. Łącznie Citroen sprzedał 2,5 mln egzemplarzy wszystkich wersji GS-a.
Najnowsze komentarze