W 1970 roku zadebiutował najmniejszy model z hydropneumatycznym zawieszeniem: Citroen GS. Pojazd oferował pięć wygodnych siedzeń, duży bagażnik i zapewniał wysoki komfort jazdy. W 1979 roku narodził się bardziej nowoczesny Citroen GSA. Dodatkowa litera „A” w nazwie pochodziła od słowa Améliorée, oznaczającego po prostu „ulepszony”.
Citroen GS zadebiutował w 1970 roku podczas salonu samochodowego w Genewie i trafił na rynek latem tego samego roku. Napędzany czterocylindrowym silnikiem typu Bokser o pojemności 1015 cm3 pojazd rozpędzał się do prawie 150 km/h. Pozwalała na to także aerodynamiczna linia GS-a, która inspiruje stylistów do dziś. Podczas kreślenia kształtów nowego Citroena C4 wzorowano się m.in. właśnie na GS-ie. Pomimo niewielkich rozmiarów model miał przestronną kabinę z pięcioma wygodnymi fotelami oraz bagażnikiem o pojemności 465 litrów. Dodatkowy poziom komfortu zapewniało hydropneumatyczne zawieszenie.
W 1977 roku Citroen przekazał swojemu Centrum Stylu zadanie unowocześnienia pojazdu. Projekt prawie dziesięć lat wcześniej prowadził zespół Roberta Oprona, ale projektant przeszedł do firmy Renault. W kwietniu 1979 roku narodził się GSA (A od Améliorée, czyli ulepszony), w którym Michel Harmand, wizjoner wnętrz samochodów Citroena, umieścił niezwykle innowacyjną deskę rozdzielczą. Dwa panele zastąpiły większość przycisków w samochodzie i umożliwiły dostęp kierowcy do wszystkich funkcji bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.
Zmiany przeszło również nadwozie GS-a. Niewielkie zderzaki zostały zastąpione dużymi, plastikowymi osłonami. Z tworzywa sztucznego wykonano również zewnętrzne klamki o nowym designie. W tylnej części, duża podnoszona wraz z szybą klapa oraz składane fotele pozwalały na ładowanie nieporęcznych przedmiotów do samochodu.
Siedzenia stały się jeszcze bardziej komfortowe niż te w GS-ie. Panele drzwi, wzbogacono o wyściełane podłokietniki, nowe uchwyty, tunel środkowy i podsufitkę. Dla bardziej luksusowych modeli, takich jak Pallas lub sportowych jak GSA X3 zarezerwowano również eleganckie felgi aluminiowe z trzema otworami.
W lipcu 1980 roku, gdy GS nadal był sprzedawany w salonach dealerskich marki, GSpécial, podstawa gamy, został wymieniony na GSA Spécial.
Citroen GSA odniósł duży sukces wśród klientów, którzy byli entuzjastycznie nastawieni do wyjątkowego komfortu na pokładzie oraz osiągów silnika (który w międzyczasie osiągnął 1299 cm3 i rozpędzał pojazd do ponad 150 km/h). W 1982 roku pojawił się na rynku model BX, ale Citroen kontynuował produkcję GSA w Europie do 1986 roku a w indonezyjskiej fabryce w Dżakarcie, nawet do 1990 roku. Francuska marka wyprodukowała łącznie ok. 2,5 mln egzemplarzy GS i GSA we wszystkich wersjach nadwoziowych.
Źródło: Citroen
Najnowsze komentarze