Citroeny z zawieszeniem hydropneumatycznym są wyposażone w unikalne rozwiązania techniczne, które po wielu latach eksploatacji mogą wymagać naprawy. Wynika to z faktu, że w miarę upływu czasu, właściciele zwykle mniej uwagi poświęcają na przestrzeganie reguł serwisowych. Jedna z żelaznych zasad serwisu hydropneumatyki to wymiana płynu LHM co dwa lata.
Wymiana płynu LHM co 24 miesiące (a częściej na pewno nie zaszkodzi!) jest związana z faktem, że gromadzi on w sobie wodę. Utrzymuje i wiąże ją, aby nie uszkadzała hydrauliki. Brak wymiany płynu oznacza, że w układzie hydraulicznym pojawia się środowisko niekorzystne dla poszczególnych elementów. Wynika to ze zmiany właściwości LHM w czasie właśnie pod wpływem wilgoci. Gromadzą się też drobiny metalu, które niszczą powierzchnię choćby suwaków w dystrybutorach hamulcowych.
Wiele osób błędnie uważa, że regeneracja dystrybutora hamulcowego jest niemożliwa. To jednak nieprawda. Są firmy, które zajmują się pełną regeneracją zaworów. Polega to bardzo precyzyjnym szlifowaniu elementów zaworu – o setne części milimetra.
Na poniższym filmie omawia to Konrad Dula, właściciel firmy zajmującej się profesjonalną regeneracją elementów hydropneumatyki.
Regeneracja zaworów hamulcowych Citroën XM, Xantia, DS itp. oraz Rolls-Royce i Bentley
Gepostet von Citroen Hospital am Montag, 3. Februar 2020
Dystrybutor hamulcowy nie jest oczywiście jedynym elementem, który można poddać naprawie i regeneracji. Ważne jest to, żeby po takiej czynności właściwie przygotować układ do pracy. Na pewno warto wyczyścić korektory wysokości, cały układ dokładnie wypłukać i wyczyścić a od dnia montażu nowego zaworu pamiętać o regularnej wymianie płynu LHM. To od jego czystości i stanu zależy przecież stan zawieszenia.
I na koniec zapowiedź: we współpracy z Konradem Dulą przygotowujemy dla Was artykuł, w którym pokażemy regenerację zaworu hamulcowego do Xantii krok po kroku.