Pierwsze dziesięć dni września było bardzo trudne dla koncernu PSA. Opel, Peugeot i Citroën znalazły się odpowiednio na 17., 18. i 19. miejscu zestawienia sprzedaży w Polsce w segmencie samochodów osobowych.
Wyniki sprzedaży są najlepszym sposobem weryfikacji działania importera. W przypadku marek Citroën, Opel i Peugeot weryfikacja ta wypada słabo. Warto zastanowić się nad przyczynami stanu rzeczy. Choćby braku skutecznej promocji i pracy nad wizerunkiem marki.
Promocja nowych modeli na tle historii? Chyba niepotrzebna
W ostatni weekend w Warszawie odbywały się targi Auto Nostalgia, na których stowarzyszenie Amicale Citroën Pologne pokazywało flagowe limuzyny marki. Wystawa została w całości siłami członków stowarzyszenia. Citroën Polska miał możliwość i powinien promować tu swoje modele w towarzystwie doskonale zachowanych modeli 15CV, DS, CX i XM, ale nie zrobił tego. A konkurencja była obecna i aktywnie pozyskiwała klientów.
Polacy nie znają Citroëna
Jak wiele jest do zrobienia w obszarze samego wizerunku pokazuje dyskusja pod naszym artykułem o tym, jak inżynierowie Volkswagena byli zszokowani Citroënem DS. Wiele osób najwyraźniej nie może uwierzyć w to, jak zaawansowany był to samochód. To kamyczek do ogórka komunikacji Citroëna. Rzeczy oczywiste dla fanów marki nie są znane szerszemu ogółowi.
Dealerzy mają wiele uwag do współpracy
Brak zaangażowania, promocji, budowy i utrwalania wizerunku to oczywiście nie jedyne przyczyny niskich wyników sprzedaży. Wiele zastrzeżeń do działania Citroëna, Peugeota i Opla w Polsce mają dealerzy, z którymi rozmawialiśmy. Wielu z nich rozważa zakończenie współpracy, co nigdy wcześniej nie miało miejsca. Na pewno rozwoju sprzedaży nie ułatwiają zmiany w samej centrali – niedawno odszedł szef PSA, Wojciech Mieczkowski, którego zastąpił Roberto Matteucci a według naszych źródeł to nie koniec roszad personalnych, co zapewne wpływa na atmosferę pracy. Ale czy tłumaczy brak efektów?
Marki francuskie odnotowują wzrosty. Szkoda, że nie w Polsce
Są jednak i dobre wiadomości. Polska jest bardzo dużym rynkiem, którego potencjał pozwala na rozwój sprzedaży. Renault potrafiło w tym trudnym czasie uzyskać sprzedaż znacznie większą niż Citroën i Peugeot razem. Citroën odnotowuje w Europie stały wzrost sprzedaży od pięciu lat, zwiększając swoje udziału z 3,60% do 4,01% w 2019 r.
Rok |
Ilość sprzedanych aut |
Udział w rynku |
2016 |
541.047 |
3,60% |
2017 |
566.041 |
3,65% |
2018 |
590.886 |
3,82% |
2019 |
627.540 |
4,01% |
Peugeot również sobie dobrze radzi w Europie, zwiększając od 2016 roku udział, z niedużą zmianą w 2019 r.
Rok |
Ilość sprzedanych aut |
Udział w rynku |
2016 |
860.911 |
5,73% |
2017 |
917.486 |
5,92% |
2018 |
962.201 |
6,22% |
2019 |
968.341 |
6,18% |
Dobre samochody, niskie wyniki
Obie marki mają odpowiednie produkty, by konkurować z innymi producentami. W przypadku Citroëna jest to niewątpliwie nowy Citroën C4 (ten model dopiero wejdzie do sprzedaży) i komfortowy SUV Citroën C5 Aircross, Peugeot dysponuje świetną ofertą w zakresie crossoverów i SUVów. Obie marki mają bardzo udane modele do miasta – C3 i 208, które powinny sprzedawać się w dużych ilościach.
Czy 17., 18. i 19 miejsce są powodem do dumy? Na pewno nie
Coś jednak nie działa. Jest na pewno kwestia polityki cenowej, wsparcia sprzedaży i rozwoju kanałów sprzedaży – to wszystko wymaga poprawy, skoro dzisiaj Peugeot i Citroën znajdują się na 18. i 19. miejscu w zestawieniu z pierwszych 10 dni września, przygotowanym przez Samar:
1. Toyota – 2 010 szt.
2. Skoda – 1 671 szt.
3. Volkswagen – 879 szt.
4. Mercedes – 745 szt.
5. Hyundai – 631 szt.
6. Renault – 563 szt.
7. Kia – 536 szt.
8. Ford – 472 szt.
9. BMW – 457 szt.
10. Audi – 392 szt.
11. Fiat – 353 szt.
12. Suzuki – 351 szt.
13. Volvo – 316 szt.
14. Nissan – 297 szt.
15. Dacia – 293 szt.
16. SEAT – 269 szt.
17. Opel – 259 szt.
18. Peugeot – 222 szt.
19. Citroen – 175 szt.
20. Lexus – 174 szt.
21. Honda – 156 szt.
22. Mitsubishi – 144 szt.
23. Mazda – 123 szt.
24. JEEP – 97 szt.
25. MINI – 69 szt.
26. Land Rover – 45 szt.
27. Porsche – 38 szt.
28. Alfa Romeo – 32 szt.
29. Subaru – 20 szt.
30. Jaguar – 16 szt.
31. Ssangyong – 6 szt.
32. Bentley – 2 szt.
33. DS – 2 szt.
34. Maserati – 1 szt.
35. Smart – 1 szt.
36. Abarth – 0 szt.
37. Aston Martin – 0 szt.
38. Ferrari – 0 szt.
39. Infiniti – 0 szt.
Pozostałe – 4 szt.
Razem – 11 821 szt.
źródło danych: IBMR Samar
Najnowsze komentarze