CITROËN, pionier w stosowaniu filtra cząstek stałych, pierwszy w wprowadzeniu do sprzedaży systemu Stop&Start i hybrydy połączonej z silnikiem Diesla, z technologią Hybrid4, pierwszy również w sprzedaży samochodu elektrycznego, kontynuuje swoją ofensywę. Na Salonie Samochodowym w Genewie w 2013 roku zaprezentował nową technologię: Hybrid Air. Rozwiązanie typu full hybri wykorzystujące sprężone powietrze połączone z hydrauliką to doskonale opanowana technologia zakorzeniona w genach marki.
Zobacz: Promocyjne ceny na nowe samochody Citroën. Sprawdź i skonfiguruj swój model teraz
Innowacja, która wpisuje się w myśl przewodnią marki CITROËN: proponowanie technologii dostępnych dla każdego i dla wszystkich zastosowań.
Hybrid Air to niskie zużycie paliwa, bo mniej niż 3 l/100 km i brak akumulatorów dodatkowych dla:
– zmniejszenia wpływu na środowisko, już i tak ograniczonego dzięki technologiom stosowanym w Citroënach;
– uzyskania przystępnej ceny;
– zachowania przestrzeni wewnątrz samochodu.
Rewolucyjna technologia szczególnie dobrze dostosowana do modeli z segmentów B, C i użytkowych. Na stoisku Marki w Genewie, będzie ona eksponowana na honorowym miejscu w CITROËNIE C3, prototypie, który reprezentuje rekordowe zużycie paliwa na poziomie 2,9 l/100km (69g CO2/km) i zmniejszenie o 45% emisji CO2 w jeździe miejskiej w stosunku do wersji wyposażonej w ten sam silnik cieplny.
INNOWACJA W GENACH MARKI
CITROËN zaprezentował w Genewie technologię Hybrid Air, unikalną na świecie technologię opracowaną przez PSA Peugeot Citroën w współpracy z grupą Bosch® i opierającą się na historycznej wiedzy inżynierów Marki, którzy w pełni opanowali stosowanie hydrauliki w samochodzie.
W 1955 roku CITROËN DS w spektakularny sposób zapoczątkował to nowe rozwiązanie. Łącząc sprężony gaz i hydraulikę o wysokim ciśnieniu, zastosowana technologia pozwalała wspomagać lub sterować jednocześnie zawieszenie, układ kierowniczy, układ hamulcowy i pół-automatyczną skrzynię biegów.
W 1958, inżynierowie Marki wykonali prototyp hybrydowego 2 CV, w którym połączenie sprężonego powietrza i hydrauliki służyło do wspomagania silnika cieplnego przy przyspieszaniu. Ten projekt nie opuścił fabryki, z braku rynku i technologii dostosowanych do jego produkcji seryjnej w tamtych czasach.
W 2013, technologia Hybrid Air stanowi rewolucję w konstrukcji samochodów.
HYBRID AIR: POŁĄCZENIE SILNIKA BENZYNOWEGO I SPRĘŻONEGO POWIETRZA, DZIĘKI HYDRAULICE
Technologia Hybrid Air opiera się na połączeniu licznych dobrze sprawdzonych zespołów i technologii: silnik benzynowy Puretech, system magazynowania energii w formie sprężonego powietrza, zespół składający się z dwóch silników-pomp hydraulicznych i automatyczna skrzynia biegów wykorzystująca przekładnię planetarną. W czasie przygotowania projektu grupa PSA Peugeot Citroën zgłosiła 80 patentów. Cała konstrukcja sterowana jest przez system nadzorujący, który łączy żądania kierowcy w celu optymalizacji wydatku energetycznego.
W tym celu, dostępne są 3 tryby działania:
– Tryb Powietrzny, przy zerowej emisji,
– Tryb Benzynowy, gdy działa tylko silnik cieplny,
– Tryb Kombinowany, który sumuje moc silnika benzynowego z mocą napędu sprężonym powietrzem.
TECHNOLOGIA DLA WSZYSTKICH KLIENTÓW
Przełomowe osiągi
Zastosowany w CITROËNIE C3 VTi 82, system Hybrid Air, pozwala na zredukowanie zużycia paliwa o jedną trzecią, aby osiągnąć rekordową wartość na poziomie 2,9 l/100 km w cyklu mieszanym, z emisją CO2 wynosząca zaledwie 69 g/km. W warunkach jazdy miejskiej, zużycia paliwa zmniejsza sie 45 %.
Dostępność oferty
Technologia Hybrid Air, która nie stosuje dodatkowych akumulatorów elektrycznych, pozwala na atrakcyjne cenowo pozycjonowanie, tak na rynkach europejskich, jak i pozaeuropejskich. To rozwiązanie działa niezależnie od warunków klimatycznych czy drogowych, bez zmiany wydajności. Adaptowane w łatwy sposób w samochodach osobowych i lekkich samochodach dostawczych, jest szczególnie wydajne w samochodach segmentu B i C.
Technologia bez kompromisów
Wbudowanie technologii Hybrid Air nie ma wpływu na przestronność wnętrza, w szczególności na pojemność bagażnika. Wybór systemu opartego zasadniczo na mechanice upraszcza operacje obsługowe i ułatwia recykling po zakończeniu eksploatacji samochodu. Butla ze sprężonym powietrzem zintegrowana jest z płytą podłogową samochodu.
Realna przyjemność z jazdy
Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 połączone jest z znacznym poprawieniem przyjemności z jazdy, dzięki:
– automatycznej skrzyni biegów z przekładnią planetarną, która działa płynnie bez skoków momentu obrotowego,
– poprawieniu osiągów związanych z dodatkowym momentem obrotowym i mocą, dostępnymi w trybie kombinowanym,
– systemowi Stop&Start używającemu alternatora-rozrusznika, o całkowicie płynnym i przejrzystym dla klienta działaniu.
TECHNOLOGIA HYBRID AIR W SZCZEGÓŁACH
3 tryby działania dla optymalizacji wydajności
System Hybrid Air, dzięki inteligentnemu systemowi sterowania elektronicznego, wybiera najlepszy z 3 trybów. Ta optymalizacja wydajności energetycznej ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa i najkorzystniejsze doładowanie sprężonego powietrza stanowiącego magazyn energii.
Tryb powietrzny
Gdy Tryb Powietrzny jest aktywowany, to działa on w identyczny sposób jak tryb ZEV samochodów hybrydowych. Silnik cieplny nie pracuje. Zgromadzona energia (sprężone powietrze) jest przekazywana na koła poprzez silniki hydrauliczne i skrzynię biegów. W zależności od napotkanego natężenia ruchu, 60 do 80% czasu jazdy w mieście będzie się odbywało w tym trybie. Maksymalne wykorzystanie opóźnień i hamowań pozwoli na skuteczne doładowanie zapasu sprężonego powietrza. Ten tryb jest aktywny aż do 70 km/godz.
Tryb benzynowy
Tryb pracy z silnikiem termicznym, który przekazuje energię na koła bez udziału zgromadzonej dodatkowej energii. Ten tryb jest zasadniczo używany poza obszarami miejskimi. Tu również, w czasie opóźnień i hamowań, następuje natychmiastowy odzysk energii pozwalający na skuteczne i szybkie korzystanie później albo z trybu ZEV, albo z dodatkowej mocy Boost w Trybie Kombinowanym.
Tryb kombinowany
Tryb Kombinowany sumuje moce silnika cieplnego i napędu sprężonym powietrzem, włącza się szczególnie w czasie gwałtownego przyspieszania, z szczególnie wyraźnym efektem Boost (moc całkowita aż do 90 kW), nadającym dynamikę porównywalną z napędem wyższej kategorii.
PROTOTYP C3 HYBRID AIR POKAZANY NA STOISKU MARKI W GENEWIE
Salon samochodowy w Genewie był okazją dla zwiedzających do odkrycia C3 Hybrid Air, nowości Créative Technologie.
Eksponowany prototyp posiada też kilka innych wyróżników:
– nowe opony Michelin® o wymiarach (165/50 R 18) pozwalające poprawić zużycie paliwa o prawie 0,2l/100km. Opona ta, wyróżniająca się dużą średnicą i zredukowaną szerokością, zmniejsza opory toczenia, masę i poziom emitowanego hałasu.
– zastosowanie kolorów i specjalnych materiałów, wykończenie felg, nakładek lusterek wstecznych i reflektorów.
Prototyp jest prześwietlany z przodu i z tyłu przez «Car Scan», co pozwala odkryć «wnętrze» technologii Hybrid Air. Animacja ta idealnie ilustruje ducha Créative Technologie.
Karim MOKADDEM, szef projektu Hybrid Air, będzie obecny w czasie dni prasowych aby odpowiedzieć na wszystkie pytania dziennikarzy, ale również aby wytłumaczyć jak technologia Hybrid Air funkcjonuje w szczegółach.
TECHNOLOGIE DOSTĘPNE DLA KAŻDEGO I DLA WSZYSTKICH ZASTOSOWAŃ
Marka pokazała też gamę ciekawych technologii, które pozwalają zaspokoić potrzeby użytkowników:
– hybryda z silnikiem diesla Hybrid4, dostępna m.in. w modelu DS 5 (25% sprzedanych w Europie wersji w 2012),
– Full Electric w samochodzie miejskim C-ZERO, ale również w samochodzie dostawczym Berlingo, dostępnym w drugim kwartale 2013,
– technologia mikro-hybrydowa e-HDi, najbardziej udany system na rynku, łączący komfort z skutecznością, dostępny w większości modeli Marki
– nowa rodzina silników benzynowych PureTech, o większej mocy i bardziej ekologicznych: +15% mocy i -25% zużycia paliwa oraz emisji CO2, w stosunku do poprzedniej generacji silników benzynowych.
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze